ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۰۱ آذر ۱۳۹۴

در ششمین شب آواز ایرانی از آلبوم «از نیستان» رونمایی شد

ریتم نو: ششمین ویژه‌برنامه شب آواز ایرانی با اجرای سید رضا طباطبایی ، عصر روز گذشته سی‌ام آبان ماه سال جاری در تالار سوره حوزه هنری و با حضور علاقه‌مندان به موسیقی برگزار شد که این محفل با آوازخوانی اساتید و هنرمندان همراه بود.
MO3N8153

در ابتدای برنامه ، بهروز افشار به همراه ساسان بازگیر (نوازنده تار) ، به اجرای قطعات خود پرداخت.اجرای این نوازنده و خواننده شامل پیش‌درآمد شوشتری ، سازوآواز شوشتری و ضربی شوشتری به روایت زنده‌یاد استاد احمد ابراهیمی بود.


پس از اجرای بهروز افشار و ساسان بازگیر ، کلیپی از آلبوم «خونین‌دلان» با اجرای حاج عباس کیاماری از تولیدات حوزه هنری ، برای حضار داخل سالن پخش شد.


بخش بعدی این برنامه به اجرای مهدی نظری و صابر نظرگاهی (نوازنده تار) اختصاص داشت.خواننده آلبوم‌های موسیقی «گذر عمر» ، «اسیر عشق» ، «تشنه» و «دیدار دوست» در این برنامه به اجرای آوازی در دستگاه همایون پرداخت.


در بخش دیگری از برنامه ، علی و محمد سعیدی ، برادران دوقلوی آواز ایرانی ، به همراه علی نعمت اللهی (نوازنده تار) با اجرایی متفاوت چراغ ششمین محفل شب آواز ایرانی را روشن کردند.اجرای فوق‌العاده این دو برادر ، باعث شد تا پس از پایان اجرا ، حضار داخل سالن به احترام آن‌ها از جای خود بلند شوند و ایستاده به تشویق آن‌ها بپردازند.


خواننده آلبوم موسیقی «ارگ خاموشی»که سابقه اجرای آثاری از استاد عبدالحسین برازنده و جمشید برازنده رادارند ، در این برنامه آواز بداهه در ابوعطا و دشتی را اجرا کردند.


پس از اجرای برادران دوقلوی آواز ایرانی ، نوبت به رونمایی از آلبوم «از نیستان» از تولیدات جدید حوزه هنری رسید و در ابتدا استاد بیگی دقایقی به صحبت پرداخت و به بررسی نوحه‌ها ، ساز نی و قالب هم‌نوازی در این اثر موسیقایی پرداخت.


آلبوم  از نیستان شامل نوحه‌های شناخته‌شده کهن ایرانی که داوود ورزیده آن‌ها را به شکل بی‌کلام برای هم‌نوازی نی و سازهای کوبه‌ای تنظیم کرده است.


این اثر از 15 قطعه تشکیل و در تنظیم سعی شده است که ملودی نوحه‌ها همانی باشد که در ابتدا اجراشده و هیچ‌گونه دخل و تصرفی در آن‌ها نشود ، تا اصالت آن‌ها محفوظ بماند.قطعات این آلبوم در دستگاه شور ، چهارگاه ، سه‌گاه ، ماهور و ... تولیدشده است.


پس از صحبت‌های استاد بیگی ، آقایان فاضل نظری ، منصوری و داوود ورزیده با دعوت سعید بیابانکی (مجری برنامه) به روی سن آمدند و با تشویق حضار ، از آلبوم «از نیستان» رونمایی شد.


بخش ویژه ششمین شب آواز ایرانی به اجرای آواز بداهه استاد سید رضا طباطبایی در مکتب آوازی اصفهان در کنار نی نوازی استاد حسن منصوری ، از مفاخر نی ایران و تارنوازی استاد سعید مزدک ، مدرس و نوازنده برجسته تار ، اختصاص داشت و اجرای این استاد موسیقی ایران ، لحظات به‌یادماندنی را برای مخاطبان به ارمغان آورد.



منبع : ریتم نو


نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه