ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۲۵ تير ۱۳۹۴

دوازده سال بعد از حس غریب با طهمورث پور شیرمحمد

ریتم نو : « طهمورث پور شیرمحمد » ترانه‌سرایی که ارسال 1374 کار حرفه‌ای خود را شروع کرده است و نام او، آهنگ « حس غریب » را به ذهن متبادر می‌کند از همکاری برای ساخت دو  تیتراژ سریال  که از شبکه‌های « سه سیما » و « نسیم » و همچنین همکاری در انتشار تک آهنگی با ترانه‌ی خود خبر داد.
دوازده سال بعد از حس غریب با طهمورث پور شیرمحمد دوازده سال بعد از حس غریب با طهمورث پور شیرمحمد


 

بفرمایید که با کدام خواننده‌ها سابقه‌ی همکاری داشتید؟

با « علیرضا افتخاری » ، « مازیار فلاحی » ، « قاسم افشار » ، « علی لهراسبی » ،« فریدون آسرایی » ، « سعید شهروز » ، « هومن سودمند » ، « محمدرضا عیوضی » و... همکاری داشتم.

 

با کدام‌یک از خواننده‌های مذکور بیشترین داشتید؟

با « علی لهراسبی » همکاری بیشتر داشتم و فکر می‌کنم ترانه‌هایی که با او به سرانجام رسیده بیشتر در ذهن مخاطب مانده باشد.

 

چرا باوجود چنین سابقه کاری، مخاطب عام شمارا کمتر می‌شناسد و به نظر شما در این خصوص مافیایی وجود دارد؟

باید بگویم که سال 1374، وقتی تنها بیست سال داشتم اولین ترانه‌ی خودم را ثبت کردم بدین ترتیب وارد کار حرفه‌ای شدم و تاکنون به ترانه دیدی حرفه‌ای دارم ؛این کمتر دیده شدن می‌تواند علت‌هایی داشته باشد که یکی از آن دلایل ،کم بودن رسانه‌ها در زمان ما بود ؛موضوعی که نسبت به امروز قابل‌مقایسه نیست. درنتیجه بیشتر رسالت تبلیغ به دوش خواننده‌ای بود که با ترانه‌سرایان باتجربه کار می‌کند که متأسفانه این تبلیغات در مورد من کمرنگ جلوه نمود با یادآوری این نکته که از سال 1374به انجام کار حرفه‌ای مشغول هستم در مورد مافیا هم به نظر من، شاید درگذشته مافیا داشتیم اما امروزه چیزی به نام مافیای ترانه وجود ندارد  چراکه رسانه‌ها قوی‌تر شده‌اند که این امر موجب به وجود آمدن فضای رقابتی سالمی گردیده ترانه‌سرایانی هم که اسمشان بیشتر بر سر زبان‌ها افتاده از رسانه‌های بیشتری برخوردار بودند که باوجود زیادشدن رسانه‌ها هنوز هم اولین رسانه  خواننده است درنتیجه مجله‌ها و رسانه‌ها به سمت آن‌ها رفتند و اسمشان بیشتر بر سر زبان‌ها افتاد اما در مورد من تقریباً می‌توانم بگویم به‌جز «علی لهراسبی» دیگر دوستان در تبلیغ ترانه‌سرایی که با آن‌ها هم کاری می‌کند ضعیف عمل کرده‌اند. به‌نحوی‌که آخرین مصاحبه من با رسانه‌ها به دوازده سال پیش(زمان ساخته‌شدن آهنگ«حس غریب») برمی‌گردد البته که این  انزوا در رشد من بسیار مؤثر بوده است گرچه دوستانی هم من را به‌عنوان مهمان جلساتشان دعوت کردند اما من با تمام احترامی که برای آن‌ها قائل بودم، امتناع کردم.

با مشاهده کارهای شما می‌بینیم که همکاری زیادی برای ساخت  تیتراژهای تلویزیونی داشتید آیا این کار تعمدی است یعنی برای همکاری با تیتراژها بیشتر مایل هستید؟

خیر؛ تعمدی نبوده من در کارهای سفارشی‌ام دخل و تصرف نداشتم و هر پیشنهادی به من شده با بررسی کردن آن پیشنهاد برای همکاری یا عدم همکاری تصمیم گرفتم حال‌آنکه به‌صورت اتفاقی تعداد همکاری‌هایم برای ساخت تیتراژها بیشتر بوده است.

نظرتان در مورد نگاه ارشاد و  سانسور در ترانه چیست؟

در بیشتر کشورهای دنیا شورایی در خصوص بررسی کلام قطعه‌های ساخته‌شده، وجود دارد چراکه پایه‌ی شکل‌گیری موسیقی کلام است ؛ یعنی تقریباً همه جای دنیا این  حساسیت «کلام چیست» را در آثار دارند اما نکته‌ای که قابل‌تأمل، این است که شورای ترانه باید از جنس ترانه باشد با تحقق یافتن این امر از قضاوت سلیقه‌ای در مورد آثار دور می‌شویم.

متأسفانه سانسور در شرایط موجود نوعی طرد واژگانی را به وجود آورده  که این واژگان حتی می‌توانند در برخی موارد فضاهای جدیدی در ترانه به وجود بیاورند البته کتمان نمی‌کنم که اگر واژگان مطرود مدیریت نشوند می‌توانند موجب انحطاط ادبیات _توسط

ترانه‌سرایان کم‌تجربه_شوند.

تعریف شما از ترانه چیست؟

ترانه در حال حاضر متنی محاوره است که می‌تواند وزن عروضی را رعایت و از طرفی هم می‌تواند نوعی ریتم را رعایت کند اما در مورد ترانه _به هر شکلی_من خودم را ملزم به استفاده از قافیه می‌دانم چراکه به آهنگین کردن ترانه کمک شایانی می‌کند این رعایت قواعد قافیه می‌تواند کلاسیک باشد می‌تواند قافیه‌ی شنیداری باشد.

کار جدیدی در دست اجرا دارید؟

تیتراژ سریال «گناه چهارم» با صدای «مهدی رفیعی» با ملودی از «بابک مافی» و تنظیم «راشا تقی پور» که در حال حاضر مشخص نیست که از کدام شبکه پخش می‌شود و تیتراژ برنامه «بی‌سیم» از شبکه «نسیم» با صدای «سروش مظهری» و تنظیم «محمدرضا چراغعلی» و همچنین تک آهنگی به نام «ساعت شنی» به خوانندگی «یاسر شیرازی» (آهنگ‌ساز هنوز مشخص نیست) در دست اجرا هستند.

آیا به برگزاری کارگاه ترانه فکر می‌کنید؟

در حال حاضر که مشغول چاپ کتابم هستم ، وقت این کار را ندارم اما بعد از چاپ کتاب به‌طورجدی به این موضوع فکر می‌کنم

در مورد کتابتان توضیح بفرمایید

این مجموعه شامل پنجاه یا شصت ترانه‌هایی از حدود چهارده سال پیش من تاکنون است که احتمالاً با نشر «نیماژ» یا «فصل پنجم» به توافق همکاری برسم.

جو حاکم بر کارگاه‌های ترانه‌ی امروز را چطور می‌بینید؟

باوجود تعدد کارگاه‌ها متأسفانه تعداد کمی از آن‌ها هستند که ترانه را به‌صورت اصولی به هنرجویان یاد می‌دهند و این جلسات به‌جایی برای خودنمایی تبدیل‌شده‌اند.

توصیه شما به کسانی که تازه‌وارد این عرصه شدند؟

حتماً کتاب عروض و قافیه «سیروس شمیسا» را مطالعه کنند و برای ساخت تصویرهایشان از مطالعه و تلاش و در نظر داشتن خلاقیت دست نکشند

 

منبع : ریتم نو

نویسنده: فرزین پاک‌طینت
تقویم هنری ادامه