ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۴۶۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۶ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۵

دکتر سریر: ممکن است کارهای باکیفیت تر، دیرتر به دست مردم برسد

ریتم نو - عضو هیئت مدیره خانه موسیقی گفت: به طور کلی در حال حاضر حوزه فعالیت های فرهنگی و هنری به ویژه موسیقی تعریف شده نیست و به همین دلیل ممکن است خیلی کارها از کیفیت بسیار بهتری هم برخوردار باشد اما امکان دیرتری پیدا کند که به دست مردم برسد.


مراسم رونمای و جشن امضای آلبوم صلح و عشق با صدای امید حجت عصر پنجشنبه (26 اسفندماه) با حضور دکتر محمد سریر، عضو هیئت مدیره خانه موسیقی؛ محمد رجایی مقدم، معاون مرکز اطلاعات سازمان ملل در تهران و جمعی از اهالی هنر در شهر کتاب ابن سینا برگزار شد.
حجت در این رونمایی به تنهایی و با نواختن گیتار به اجرای قطعه you پرداخت. سپس نیما زاهدی، نوازنده ویلن و شهراد امیدوار، نوازنده پیانو به او پیوستند و قطعه my way را برای حاضران اجرا کردند.

تغییراتی در روند تهیه آلبوم
امید حجت از تمام کسانی که در تهیه این آلبوم او را همراهی کردند، تشکر کرد و درباره چگونگی شکل گیری این آلبوم افزود: قطعه ای به نام صلح و عشق داشتم که خبر آن توسط آقای پیروز ارجمند، زمانی که مدیرکل دفتر موسیقی بودند، منتشر شد. این قطعه پیام آور صلح و دوستی بود و پس از انتشار آن به این فکر رفتم که عجیب است، من تعدادی کار فارسی داشتم، ولی این قطعه انگلیسی بسیار مورد توجه قرار گرفت. با بزرگانی مانند دکتر سریر مشورت کردم؛ ایشان گفتند که تونالیته صدای تو روی این نوع کارها بیشتر جواب می دهد. در نتیجه به این فکر افتادم که با فاصله گرفتن از بازار، آلبومی تهیه کنم. در ابتدا قرار بود یک آلبوم کامل از قطعات معروف دنیا را بخوانم اما آقای جلال مشفق به من گفتند که خودت قطعه peace and love  را داری، چرا باید 12 قطعه از دیگران بخوانی؟ این حرف خیلی من را به فکر واداشت و تقریبا پروسه تهیه آلبوم یک سال متوقف شد. در نهایت تصمیم گرفتم 6 تا 7 قطعه کاور را حذف کنم و قطعات جدید بسازم. در اینجا با سروناز هرانر آشنا شدم و از ایشان خواستم در ادامه مسیر من را همراهی کنند. شعر چهار قطعه را ایشان سرودند. در ادامه محمدرضا آهاری به من پیوست که بسیار باذوق در تنظیمات به من کمک کرد. همچنین برادرم ایمان در این آلبوم بسیار موثر بود. علاوه بر آن پشت پرده تمام این مسیر علی افشار، تهیه کننده حضور داشت که از ابتدا گفت من پشتیبانت هستم. حمایت بی دریغ ایشان از نظر مادی و معنوی باعث شد من این دو سال را به طور جدی روی این آلبوم کار کنم.

یادی از افشین یداللهی
او با تاکید بر اینکه نیمی از فروش این آلبوم در کشورهای دنیا، صرف امور خیریه می شود، ادامه داد: من در ابتدا کار خود را به عنوان خواننده شروع کردم اما پس از آن موجی از درخواست های نوازندگی گیتار مطرح شد که به آن ها پرداختم. بعد از مدتی متوجه شدم سنم در حال افزایش است و هنوز من را روی استیج می خواهند اما به آنچه خودم می خواهم، نرسیدم. در اینجا یاد افشین یداللهی را زنده می کنم که ترانه اولین کار جدی من در موسیقی را افشین گفته بود. قطعه «سادگی آسونه اما ساده بودن خیلی سخته» را در تلویزیون خواندم قبل از اینکه به عنوان گیتاریست مطرح شوم. بعدها موجی از نوازندگی من را با خود برد اما حمایت دوستان باعث شکلگیری این آلبوم شد.

در ایران کسانی هستند که شنیدن چنین کارهایی برایشان غذای روح به حساب می آید
حجت با اشاره به چرایی ورود به موضوع صلح در آلبومش گفت: با توجه به وضعیت حاکم در جهان که درگیر موضوع جنگ است، تلاش کردم آلبومی در زمینه صلح تهیه کنم و حتی موضوع کارهای کاوری که انتخاب کردم، دوستی و عشق است. آلبوم در حال و هوای صلح و آرامش و دوست داشتن یکدیگر با هر سبک و سیاقی است. این تمام حرفی بود که از کودکی دوست داشتم در موسیقی بزنم. خدا را شاکرم که الان این موسیقی را تولید کردم زیرا صدایم پخته تر و تجربه ام بیشتر شده است. از طرفی امکان پخش آلبوم در دنیا برایم فراهم شده است. قرار است آلبوم صلح و عشق در سایت های بسیار بزرگ دنیا به فروش برسد. مطمئنم که از نظر خودم کار خوبی انجام داده ام و اینکه مردم دوستش داشته باشند یا خیر مرحله بعدی است که ببینیم در حال حاضر جایگاه این نوع موسیقی کجاست. امیدوارم که مخاطب خود را پیدا کند و بتوانیم کنسرت هایی در راستای صلح و دوستی و عشق در ایران و خارج از کشور برگزار کنیم و پیام آور دوستی باشیم. در خصوص اجرای کنسرت در خارج از کشور قول هایی داده اند اما در ایران باید کمی صبر کنیم تا کار در بازار بنشیند. دنبال مخاطب خاص خودم هستم. مطمئنم کسانی هستند که با این سبک ارتباط بسیار خوبی دارند و شنیدن چنین آثاری جزو کارهای روزمره شان است و برایشان غذای روح به حساب می آید.

ساخت قطعاتی برای اهداف توسعه پایدار سازمان ملل
این خواننده تصریح کرد: در اینجا از آقای بیژن قدس نیت بسیار تشکر می کنم زیرا ایشان باعث شد در روز جهانی صلح در سازمان ملل این کار دیده شود و در همانجا نماینده سازمان ملل لقب سفیر صلح به من دادند و بعد از آن هم از من خواستند که آلبومی برای اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد بسازم که کار بعدی من است. از تمام دوستان و اساتیدی که به من کمک کردند بسیار ممنونم. از آقای دکتر سریر بسیار متشکرم که به محفل من وزن دادند. همچنین از آقای رجایی مقدم و سازمان ملل متشکرم. از نشر جوان و سایت هایی که من را حمایت می کنند، تشکر می کنم. ممنونم از تمام کسانی که با شنیدن آهنگهایم لحظه ای به یاد من بودند. همه را دوست دارم و به همه شان عشق می ورزم و امیدوارم که بتوانم آثاری بسازم که پاسخگوی لطف دوستان باشد. سالی سرشار از صلح و عشق برای تمام مردم دنیا به ویژه مردم میهنم آرزو می کنم.

تغییرات رضایت بخش است
در ادامه علی افشار، تهیه کننده این آلبوم به ارائه توضیحاتی درباره آن پرداخت و گفت: آلبوم صلح و عشق به دو زبان انگلیسی و فارسی است که حدود دو سال پیش به فکر تهیه آن افتادیم. امید حجت ویژگی های بسیار خاصی در اجرای آهنگ های انگلیسی داشت و شاید خودش از این موضوع بسیار غافل بود. ارتباط ما حدود 12 سال پیش شکل گرفت و بعد از کنسرتی که برای امید برگزار کردم کم کم تصمیم گرفتیم آلبومی به زبان فارسی تهیه کنیم که تا مرحله انتشار پیش رفت اما در لحظه آخر تصمیم گرفتیم که کل آلبوم را عوض کنیم و به انگلیسی و فارسی منتشر کنیم. خیلی راضی هستم که آلبوم قبلی منتشر نشد و پس از حدود دو سال کار، آلبوم صلح و عشق به انگلیسی و فارسی منتشر شد. به نظرم امید حجت هم از این تغییر بسیارراضی است.

نگاه همسو باعث نزدیکی ما شد
او با بیان اینکه آلبوم صلح و عشق در دو نوع دی جی پک و ولت منتشر می شود، افزود: بسیار به امید حجت علاقه دارم و بیش از یک برادر به هم احترام قائلیم. طی سال هایی که با هم کار کردیم شاید نگاه همسویمان باعث شده که به هم نزدیک شویم.علاقه بسیار زیادی که من به دنیای موسیقی داشتم و محجوبی امید بین موزیسین ها باعث شد که همکاری ما نزدیک تر و در نهایت به انتشار این آلبوم ختم شد.

دانش امید حجت به ماندگاری او کمک می کند
در بخش دیگر از مراسم دکتر محمد سریر، عضو هیئت مدیره خانه موسیقی با تاکید بر اینکه کار امید حجت خوب است و نیاز به حمایت ندارد، گفت: وضعیتی وجود دارد که برخی می توانند از شرایطی استفاده کنند و کارشان را جلوتر ببرند اما به طور کلی در حال حاضر حوزه فعالیت های فرهنگی و هنری به ویژه موسیقی تعریف شده نیست و به همین دلیل ممکن است خیلی کارها از کیفیت بسیار بهتری هم برخوردار باشد اما امکان دیرتری پیدا کند که به دست مردم برسد. رسانه ها باید کمک کنند و کارهای کیفی تر و بهتر را معرفی کنند. امید حجت جزو معدود کسانی است که دراین حوزه با یک شناخت و دانش مشخص و بیشتری حضور دارد و این شناخت به ماندگاری، بسیار کمک می کند. چنین افرادی ممکن است در مقطعی معرفی نشوند اما در زمان های بعد مردم متوجه می شوند و مقایسه می کنند. جامعه آرام آرام شناخت بهتری پیدا می کند.

آلبوم صلح و عشق در راستای کارهای سازمان ملل است
در ادامه محمد رجایی مقدم، معاون مرکز اطلاعات سازمان ملل در تهران با بیان اینکه امید حجت از هنرمندان بسیار خوب ایران است و همکاری با ایشان باعث افتخار است. آلبوم صلح و عشق در راستای کارهای سازمان ملل است. از این کار استقبال می کنیم و دلیل حضور من در اینجا همین است. کار دیگری که ایشان در حال انجام آن هستند، درباره 17 آرمان توسعه پایدار سازمان ملل است که اهدافی مانند امحای فقر، برابری جنسیتی، حفاظت محیط زیست و ... را دنبال می کند. امید حجت قرار است برای این آرمان ها چند قطعه موسیقی بسازد که تعدادی از آنها آماده شده است. قطعه خواب جنگل در مورد حفاظت از محیط زیست است.

این آلبوم، خود امید با همه توانایی، تفکر و نوع نگرش او به زندگی است
ایمان حجت که کار میکس و مسترینگ این آلبوم را بر عهده داشت، درباره آن اظهار کرد: کار روی این آلبوم مانند کار خودم بود و بخشی از زندگی من بود. آلبوم صلح و عشق بخشی از تفکرات امید بود که سال های سال انباشته شده بود. فقط سعی کردم گوشه ای از مشکلاتش را حل کنم و در کنار برادرم باشم تا بتواند هدف خود را به سر منزل مقصود برساند. امید سال هاست خیلی بهتر از بسیاری از خواننده ها می خواند و توانایی دارد اما متاسفانه به دلیل اینکه همیشه در حال گیتار زدن وملودی ساختن برای دیگران بود، هیچوقت به خود نمی رسید. مانند گوزه گری که از کوزه شکسته آب می خورد با اینکه توانایی خوانندگی اش 100 درصد بی نقص بود اما آن را کنار گذاشته بود. این آلبوم، خود امید با همه توانایی، تفکر و نوع نگرش او به زندگی است.

همکاری با امید حجت شیرین و لذت بخش بود
همچنین سروناز هرانر، شاعر تعدادی از قطعات آلبوم با بیان اینکه آشنایی او با امید حجت به پروژه کتابرانه بازمی گردد، گفت: سال 95 آقای حجت تک آهنگ نلسون ماندلا را با شعری از من ساختند و در روز جهانی نلسون ماندلا با حضور سفیر آفریقای جنوبی در کتابرانه تقدیم نلسون ماندلا شد. از آنجایی که شاعر انگلیسی و فارسی هستم و در دانشگاه هم تدریس می کنم، چند ماه پیش آقای حجت به من گفتند که می خواهم شعرهای تو را کار کنم. گفتم من ترانه نمی سرایم و کار من شعر است و این دو با هم فرق دارند. اما ایشان خواستند ای چالش را امتحان کنند. در نهایت چهار شعر را با نام های
my name is love, rolling, you, one day خواندند. البته سه شعر را سال 80 سروده بودم اما my name is love را بر اساس فضایی که امید حجت ترسیم کرد، سرودم. همکاری بسیار شیرین و لذت بخشی بود. فکر می کنم اگر هر انسانی مسئولیت های شخصی خود را به درستی انجام دهد، جهان جای بهتری خواهد بود. کارهای بزرگ با افکار بزرگ را آدم های کوچک هم می توانند انجام دهند. ماشین کتابرانه هم این روزها به صورت سمبلیک به کار خود ادامه می دهد اما در حال حاضر ایستگاهی داریم که برای بچه های پنج تا 18 سال است که فضایی پر از آگاهی، عشق، انرژی های مثبت و خداست. امیدوارم عشق و صلح در جهان مانا باشد.

آلبوم «صلح و عشق» اثر امید حجت را می توانید از فروشگاه های معتبر عرضه محصولات فرهنگی هنری تهیه کنید.

 

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه