ریتم نو - محمدرضا چراغعلی و آریا عظیمی نژاد مهمان این هفته برنامه ساعت 25 شدند و گپ و گفتی شنیدن میانی این دو آهنگساز و امیرحسین مدرس در خصوص جشنواره موسیقی فجر و مقوله موسیقی پاپ و موسیقی تلفیقی در گرفت.
برنامه این هفته ساعت 25 با حضور دکتر محمدرضا چراغعلی و آریا عظیمی نژاد با بحث و بررسی جشنواره موسیقی فجر به روی آنتن شبکه 5 سیما رفت. محمدرضا چراغعلی امسال چندمین دورهای است که داوری جشنواره موسیقی فجر را عهدهدار است و آریا عظیمی نژاد نیز امسال در بخش موسیقی تلفیقی حضورداشته و به اجرای موسیقی در این بخش پرداخت.
پس از شروع برنامه و پخش آیتمهای اخبار موسیقی و آیتم زیر و بم که این هفته به گپ و گفت با محمد علیزاده اختصاص داشت دو مهمان برنامه در کنار مجری کارشناس برنامه امیرحسین مدرس قرار گرفتند و بخش گفتوگوی زنده برنامه آغاز شد.
تعداد داوران امسال یکسوم داوران سال گذشته جشنواره بود
در ابتدا محمدرضا چراغعلی درباره بخش داوری جشنواره اظهار کرد: من تابهحال پنج بار در بخش داوری جشنواره بودم، در سالهای 84 و 86 این جشنواره در بخش پاپ بهصورت رقابتی فعالیت میکرد و در حقیقت هیات داوران اجراهای زنده افرادی که شرکت میکردند را میدیدند و نقد و بررسی و درنهایت اعلام نتیجه میشد. در دو سال گذشته یعنی امسال و سال پیش ما بخش رقابتی برای اجراهای موسیقی نداشتیم و بخش داوری مربوط میشد به تولیداتی که در طول سال گذشته به بازار عرضهشده بود و آن آثار موردنقد و بررسی قرار میگرفت. در بخش موسیقی پاپ 27 آلبوم منتشرشده بود و در بخش موسیقی بیکلام هم 15 آلبوم که اینها بررسی شد و در مراسم اختتامیه نتایج اعلام میشود.
وی درباره داوری آلبومهای موسیقی گفت: هیچ انتخاب اولیهای صورت نگرفت، تمامکارهایی که در طول یک سال گذشته به بازار عرضه شد به هیات داوران رسید و فرقی که امسال با سال گذشته داشت این بود که تعداد داوران به یکسوم رسیده بود چون سال گذشته تعداد داوران بیشتر از یک تیم فوتبال بود. البته سال گذشته یک دوسالانهای برگزار شد و محصولات دو سال عرضهشده به بازار را بنا بود بررسی کنند و یک تغییر دیگر اینکه در آثار موسیقی نسبت به یکی دو دهه گذشته یک تغییری صورت گرفته که هنرمندان کمتر سراغ انتشار آلبوم میروند و سعی میکنند تک ترکهایشان را اول ریلیز کنند و روی هرکدام سرمایهگذاری تبلیغاتی کنند و نهایتاً آن را بهصورت یک مجموعه بیرون بدهند. این شاید یکی از دلایلی بود که تعداد آلبومهای منتشرشده در سال گذشته تعدادشان کمی پایینتر بود.
خوانندهها دغدغه اجرا در جشنواره را ندارند
در ادامه امیرحسین مدرس با صحبت در این خصوص که چرا در جشنواره فیلم فجر هنرمندان تلاش دارند برای ارائه اثر جدید و در جشنواره موسیقی فجر غالباً آثار تکراری که چندین بار در سال اجراشده مجدد به اجرا درمیآید، سخن را به مقایسه این دو جشنواره و کموکاستهای جشنواره موسیقی فجر کشاند و دکتر چراغعلی دراینباره تصریح کرد: به نظر من نباید این دو مقوله را باهم مقایسه کرد چون بخش سینمایی محصول یک سال عوامل تولید و پیشتولید را در ویترینی به نام جشنواره رونمایی میکنند و آن میشود تبلیغات برای پخش در سال آینده، یعنی اولین باری که از اثر رونمایی میشود در جشنواره است و این اتفاق درستی است، در مورد موسیقی حرف شما متین است این بچهها با آلبومشان کنسرت دادهاند و شاید اصلاً کار نخنما شده و برای اجرا در جشنواره انگیزهای هم ندارند چون به آن به چشم یک اجرای ارگانی نگاه میکنند و حتی در مورد فروش بلیت هم نگرانی و دغدغهای هم ندارند، به دلیل اینکه دستمزدشان را گرفتهاند و آمدهاند تنها کارشان را اجرا کنند.
وی افزود: خیلی از آنها حتی برای اجراهایشان کارگردان و میزان سن دارند ولی برای جشنواره این کار را نمیکنند به جهت اینکه میدانند یک دستمزدی گرفتهاند و به یک توافقی رسیدهاند و از طرفی هم مجبورند اجرا کنند چون سال آینده نیاز به گرفتن مجوز دارند و باید اقدام کنند به همین دلیل از این منظر هم نگاه میشود برای همین خیلی از این دوستان شاید اجراهای شخصی خودشان را برای جشنواره نداشته باشند. نکته دیگر اینکه ما چرا جشنواره موسیقی برگزار میکنیم؟ مثلاً آقای فرزاد فرزین که در طول سال در تهران اجرا داشته چرا باید مجدداً همان اجرا را به روی صحنه ببرد. آیا جشنواره نباید عرصهای باشد برای حضور و ظهور افراد جدی و یک نوع تفکر جدید؟ بهطور مثال کاری که امسال آقای عظیمی نژاد در بخش تلفیقی انجام دادند برای اولین بار بود که داشت اتفاق میافتاد و یک نوآوری بود که جای آنهم در جشنواره است ولی یک کاری که بارها و بارها اجراشده چه جایی در جشنواره دارد؟ مثلاً دوست عزیزمان آقای علیزاده که 40 اجرا در طول سال داشتهاند و همان اجرا در جشنواره چه جذابیتی میتواند داشته باشد؟ فقط به جهت اینکه ما گیشه را داشته باشیم و بلیتفروشی کنیم؟!
جشنواره جای کسانی است که حرف جدید بزنند نه اجراهای تکراری
این کارشناس موسیقی و آهنگساز تصریح کرد: درسته که موسیقی متولی درستوحسابی ندارد و بودجه خوبی ندارد ولی اینکه صرفاً ما به دلیل اینکه بخواهیم فروش گیشه را داشته باشیم، برویم دنبال آدمهایی که میدانیم فروش گیشه آنها تضمینشده است و آنها را به جشنواره بیاوریم درست است؟ به نظر من این اشتباه بزرگی است که در جشنواره صورت میگیرد. جشنواره جای کسانی است که بیایند حرف جدید بزنند و دولت حمایت بکند، مردم و دانشجویان را بیاورد، مقداری بلیتها قیمت مناسبتری داشته باشند تا بیایند ببینند موج نویی در موسیقی و تفکر شکلگرفته است وگرنه تکرار مکررات در موسیقی خصوصاً موسیقی پاپ همین اتفاقی میشود که شاهدش هستیم.
در بخش دیگر برنامه آریا عظیمی نژاد صحبتهای خود را با پرداختن به بخش تلفیقی جشنواره موسیقی فجر آغاز کرد و گفت: بخش تلفیقی بخش عجیبی بود چون گروههای راک هم در آن بودند و درواقع بخش تلفیق چند گروه بود با فرمتهای مختلف و نمیشد نام آن را بخش موسیقی تلفیقی نامید. شاید تعداد گروههای موسیقی فیوژن یا تلفیقی به حد کافی نبوده ازاینرو بخشهایی به آن اضافهشده و همینطور بخشهایی حذفشده است. چون گروههایی داشتیم که سبک موسیقی هویمتال و راک هم اجرا میکردند ولی از این بخش حذف شدند.
در میان ما اهالی موسیقی تفرقه خیلی بیشتر است تا در میان اهالی سینما
وی درباره بحث اول برنامه و صحبتهایی که مطرح شد، اظهار کرد: من فکر میکنم ایراد از ما موزیسینهاست چون آن اتحادی که در سینماگران است در ما موزیسینها نیست. در جشنواره فیلم فجر تلاش میشود و همهچیز هم دقیقه 90 است. همه در تلاش هستند که خود را به جشنواره برسانند حالا با هر دیدگاه و تفکری ولی ما در موسیقی این تلاش را نداریم که خودمان را به یک نقطهای برسانیم که عرضه کنیم و اینجا هم اصلاً بحث پول مطرح نیست. باید اینقدر این جشنواره برای موزیسینها بهعنوان یک اتفاق مهم اهمیت داشته باشد که خودشان راغب باشند که رقابتی برای حضور شکل بگیرد و آنقدر آثار زیاد شود که اتفاقی چون هیئت انتخاب جشنواره فیلم برای آن شکل بگیرد.
این هنرمند تصریح کرد: به نظرم در این جریان کمی کمکاری خود ما هم دخیل بوده است، بهعنوانمثال خود من 22 سال است که دارم موسیقی حرفهای کار میکنم و این اولین سال است که در جشنواره موسیقی فجر حضور دارم و نمیدانم اصلاً چه خبر است، این واقعاً بد است و باید یک مقدار بیشتر درگیر شویم و اهمیتی که ما برای جشنواره قائل شویم میزان اهمیت آن را بالا میبرد. این سینماگران بودند که اهمیت دادند به جشنواره فیلم فجر همانطوری که همهچیز برایشان مهم است، مثلاً وقتی خانه سینما دارد بسته میشود برایشان مهم است و با همه اختلافنظری که ممکن است باهم داشته باشند یک تشکلی تشکیل میدهند و اتحاد پیدا میکنند درصورتیکه در میان ما اهالی موسیقی تفرقه خیلی بیشتر است و خیلی باهم اتحاد نداریم بااینکه شاید طرز تفکری یکسو داشته باشیم. به نظرم تغییری باید در خود ما به وجود بیاید. مثلاً در میان اصنافی که در خانه سینما هستند همهشان یک سروشکل خیلی خوبی دارند و صنف آهنگسازان یک مقداری سروشکلشان نامیزان است، خوب است ولی باز ما آنقدر پررنگ نیستیم که بقیه صنفها کار میکنند.
باید نگاه اهالی موسیقی تغییر کند ما نیاز به اتحاد داریم
وی ادامه داد: خانه موسیقی هم درواقع یکسری نقدهایی به آن هست ولی حقیقت ماجرا این است که اگر ریاست خانه موسیقی را الان به من بدهند یا به کسی دیگر ما یکسری آدم در اطرافمان میشناسیم که از آنها کمک میگیریم برای اینکه یک تشکلی را بگردانیم و مسائل مالی و شبهاتی به وجود میآید که شاید اگر هرکسی غیر از دوستانی که الان در خانه موسیقی هستند و حتی کسانی که مخالفاند بیایند در رأس قرار بگیرند بازهم همین آش و همین کاسه میشود و خیلی فرقی نمیکند. کلاً باید نگاه اهالی موسیقی تغییر کند و کمی اتحاد لازم داریم. باید خودمان برای صنف خودمان و فستیوال خودمان و خانه خودمان ارزش و قربی که لازم است را به دست بیاوریم.
پس از پخش گزارشی از جشنواره سی و دوم موسیقی فجر، این بحث با صحبتهای آریا عظیمی نژاد درباره بخش تلفیقی جشنواره و انتخابهایی که از گروهها برای این بخش صورت گرفت ادامه یافت، وی گفت: امسال بخش تلفیقی به عهده خانم حسین زاده بوده با کمک نیما رمضان که این دوستان برای سامان دادن به این بخش خیلی زحمت کشیدند درروند کار یکسری گروهها به دلیل محرومیتهایی در دقیقه 90 از لیست درآمدند و نتوانستند اجرا بکنند و به نظرم یکسری اتفاقاتی افتاد که این بخش را بهجای اینکه به آن پروبال بدهد خیلی مهجور کرد و مثلاً دوستانی که اسپانسرینگ این کار را به عهده گرفتند و یک پولی وارد کردند بهجای اینکه این تفکر وجود داشته باشد که چرخ این بخش یا بخشهای دیگر بچرخد احساس مالکیت به آنها دست داده و این احساس مالکیت جدای از اینکه تنش وارد میکند درخواستهایی دارند که بیشتر از حد معقول است.
بههمریختگی در بلیتفروشی جشنواره کاملاً به ضرر بود
وی عنوان کرد: اگر شما فکر این را دارید که کمک کنید به جشنواره و موسیقی باید بدون چشمداشت این کار را انجام دهید مثلاً ما در بخش بلیتفروشی دچار مشکلی بودیم که تا روزهای آخر ما بهجز دو گروه خاص که مال تهیهکننده بود هیچ لینک فروش بلیتی روی سایت باز نشد و بدون هیچ دلیلی دو سایت مسوول فروختن بلیتها شدند که یکی از آنها کاملاً ویترینی بود و یکی اصلاً تبلیغ نداشت. در بیلبوردها که تعدادشان هم خیلی کم بود عنوانشده بود بلیتفروشی در ایران کنسرت و ایران کنسرت هیچ لینکی برای تهیه بلیت نداشت. یک بههمریختگی که همه به ضرر بود. خیلی از آدمها بودن که تماس میگرفتن و نمیدانستند چطور باید بلیت تهیه کنند. من میفهمم که مدیریت جشنواره مجبور میشود از کسانی کمک بگیرد ولی این کسانی که وارد میشوند گاهی اوقات نیت خیری ندارند و برای کمک نمیآیند برای این هستند که منفعتی نصیب خودشان شود، باید این نگاهها عوض شود.
در ادامه دکتر چراغعلی در خصوص مشکلات بخش پاپ بیان کرد: من در بخشی که خودم داوری میکردم با این مسئله مواجه بودیم که طبقهبندی صورت نگرفته بود و خیلی ژانرها در کنار هم قرارگرفته بود که امکان داوری در کنار همدیگر را به ما نمیداد، مثلاً شما هیچوقت نمیتوانید یک خواننده راک را در کنار یک خواننده پاپ در کنار هم مقایسه کنید چون اساساً خواننده راک بهعنوان یک اینسترومنت در یک مجموعه ست با تواناییهای خاص خودش که تعریف آن تواناییها با تواناییهای کسی که موسیقی پاپ ایرانی میخواند خیلی متفاوت است. در موسیقی پاپ خواننده خیلی محوریت بیشتری دارد و این معضلی بود که نمیتوانستیم آنها را کنار هم قرار بدهیم. بعد معضل بزرگ بعدی بخش موسیقی بیکلام بود که شاخههای گستردهای دارد.
معیارها در داوری بخش خوانندهها مقداری مشکل داشت
وی افزود: شما ممکن است اجرای سولو یک قطعه را که بسیار زیباست و تمام استانداردهای یک قطعه را دارد هیچوقت نمیتوانید با یک قطعه ارکسترال مقایسه کنید چه به لحاظ زحمتی که این آدم کشیده چه مسائل دیگر، بنابراین معیارها برای انتخاب یک مقداری مشکل داشت ما خیلی تلاش کردیم که شاخهها را جدا بکنیم. بچههایی که در زمینه موسیقی پاپ با گویش محلی فعالیت میکنند که عمدتاً هم خیلی خوب میخوانند برعکس خیلی از خوانندههای پاپ ما که بهواسطه تعریف من و خانواده خواننده میشوند، اینها زحمت میکشند و درجایی که ایرانی میخوانند سالها ردیف خواندهاند و سالیان سال تلاش کردهاند ولی حقشان خورده میشود در اینجا داوری خیلی سخت بود. برخی کارها را میشنیدیم و میگفتیم کاش جشنواره حکایت میکرد و اینها میآمدند اجرا میکردند. مردم ما یکسری موسیقی دیگر را هم بشنوند.
وی با اشاره به اینکه موسیقی ما رسانهای برای عرضه ندارد، تأکید کرد: ما یک معضل بزرگی که داریم و اینهمه میز مستطیل و گرد برای آن تشکیل میدهیم و اتفاقی هم نمیافتد این است که رسانه و مدیا برای شنیدن موسیقی نداریم. مردم باید جایی پیدا کنند موسیقی بشنوند چون ما که موسیقی خوب به آنها نمیدهیم گوش دهند. الان در 5 شبکه رسمی سازمان، ما تنها یک برنامه موسیقی داریم که در ساعت استراحت مردم پخش میشود و خیلی هم شاید در این ساعت مناسب شنیدن موسیقی نباشد، پس مردم ما برای شنیدن موسیقی حقدارند هرجایی که دلشان میخواهد بروند وقتی ما به آنها خوراک ندهیم خودشان خوراکشان را پیدا میکنند. حداقل در جشنواره و در این 10 روزی که به اسم جشنواره موسیقی فجر است و قرار است موسیقی بشنویم میدان دهند به بچههایی که تفکری پشتکارشان است و معرفی کنیم که اگر میخواهید موسیقی خوب گوش کنید این است تا سراغ هر نوع موسیقیای نروند.
اجراها در طول سال باید داوری شوند
این آهنگساز ادامه داد: سال گذشته قرار بود یک هیئتی اجراهای در طول سال را ببیند و یک اجرا را انتخاب کند که این خیلی فکر خوبی بود منتها این اتفاق نیفتاد و آن جلسهای که بعد از جشنواره تشکیل شد موکول شد به امسال که امیدوارم بعد از پایان جشنواره این هیئتداوران تشکیل شود و دو تا سه نفر که بتوانند در طول سال اجراها را ببینند و نمره دهند تا اجرای برتری را چه به لحاظ استقبال مردمی و چه به لحاظ شکل سازمانی اجرا و هارمونی و هماهنگی همه را باهم در نظر بگیرد و یک اجرای خوب را برای سال آینده معرفی کند.
در این خصوص آریا عظیمی نژاد بیان کرد: حرف شما هم خیلی معقول و درست بود چراکه جشنواره میتواند حمایت کند از کسی که دارد خوب کار میکند تا آلبوم بعدیاش را اصلاً به تهیه کندگی جشنواره تولید و منتشر کند، مثل همه جای دنیا که این کار را میکنند.
در بخش دیگر برنامه محمدرضا چراغعلی با اشاره به دورههای قبلی جشنواره موسیقی فجر گفت: ما با یک مشکلی هم در سالهای قبل مواجه شدیم و آن این بود که در سال 84 و 86 بخش پاپ جشنواره موسیقی فجر رقابتی برگزار شد و خیلی از گروهها شرکت نکردند و میگفتند ما دلمان نمیخواهد کسی ما را داوری کند و ازآنجا دیگر بخش رقابتی برداشته شد و حال اگر قرار است بخش رقابتی نباشد پس بخش حمایتی جایگزین شود.
امسال قبل از شروع جشنواره پدیده کشف شد
در ادامه برنامه دکتر چراغعلی در پاسخ به صحبت امیرحسین مدرس درباره اینکه داستان پدیده موسیقی امسال جشنواره چیست که به گوشمان رسیده، اظهار کرد: معمولاً پدیده بعد از جشنواره رو میشود ولی امسال قبل از شروع جشنواره پدیده کشف شد. پدیده به جشنواره دعوتشده بود، من اتفاقاً اجرای ایشان را هم رفتم دیدم و حقیقت ماجرا اینکه این اتفاق افتاده و 8 هزار بلیت در عرض دو روز و چهار سانس و یک اجرای قابلقبول از خواننده که البته گروه خیلی نقد داشت به جهت اینکه آنچه ما میشنیدیم پلی بک بود فقط یک نوازنده درام و بیس روی صحنه میزد و باقی پلی بک لپ تاب بود اما خواننده خوب بود و اجرا خیلی خوب بود و بیش از سطح تصور ما اجرا کرد و مسلط بود. میشود اسم او را پدیده گذاشت ولی اینکه ما عنوان کنیم خیلی اتفاق خوبی نیست. اینکه یکدفعه یک ترک شما 7 تا 8 میلیون بار play شود اتفاق ویژهای است آنهم در مملکت ما که موسیقی خیلی سخت دستبهدست میشود.
وی افزود: دو نکته وجود داشت یکی اینکه اولا کلام در تمامی آهنگها و کل آلبوم مثبت بود، سرتاسر انرژی مثبتی داشت و اصلاً سراغ فضای منفی نمیرفت و این نکتهای بود که مردم نیاز روزشان بود . نکته دوم تحرک و انرژی و ریتم بود، ما باید قبول کنیم که جایی برای شنیدن موسیقی نداریم بهجز کنسرتها برای همین خیلی از ماشینها بهصورت استودیوهای سیار درآمدهاند و همه ما مدتها بود که سیستمهای صوتی در خانههایمان داشتیم و برای شنیدن موسیقی وقت میگذاشتیم اما الان متاسفانه جای شنیدن موسیقیمان کم شده و فرصتها محدودشده، اما این دوتا خلا را خیلی خوب انگشت گذاری کرده بودند. خود من امروز خسته شدم از موسیقی ناله که واقعا این نالهها خستهکننده شده بود.
تعریف ماندگاری و معیارهای پدیده شدن تغییر کرده
در اینجا آریا عظیمی نژاد خطاب به محمدرضا چراغعلی بیان کرد: خاطرم هست چند سال قبل در استودیو بودیم و شما به من گفتید صبر کن الان یک خواننده میآید میخواند که صدای خوبی دارد و آن شخص حمید حامی بود که آمد و خواند و من گفتم واقعاً خوب بود. به سلیقه شما آن سالها حمید حامی یک پدیده بود و هنوز هم خوب میخواند، الان این موردی که پدیده خوانده میشود با آن برگ خریدهای شما همخوانی دارد؟
این آهنگساز پاسخ داد: امروز خیلی چیزها تغییر کرده است و اصلاً تعریف ماندگاری عوضشده، امروز حاشیهها پررنگتر از خود متن است و در موسیقی هم امروز بچههایی که خیلی خوب میفروشند و مردمدوستشان دارند الزاما خوانندههای خیلی خوبی نیستند. سه تا از کارهایی که این خواننده میخواند بحرطویلهایی بود که نکته جالب اینکه این بحرطویلها را مردم کاملاً از حفظ میخواندند یعنی آنقدر شنیدند و تکرار کردهاند که حفظشدهاند و میخوانند. این خیلی عجیب بود و از آن عجیبتر کنسرت گروهی بود که بهجای کلام از آوا استفاده کردند و آن رو هم مردم میخواندند و این خیلی خوب است و نشان میدهد مردم دنبال ریتم و هیجان هستند. عنصر ریتم و انرژی در موسیقی ما کم است و هر موسیقیای که دارد به این سمت میرود مردم استقبال میکنند.
وقتی اسم موسیقی با کلام میآید از کار منصرف میشوم
آریا عظیمی نژاد نیز در این خصوص گفت: اینکه با چه تهیهکنندهای این اتفاق بیفتد هم مهم است. تهیهکننده ایشان آقای محسن رجب پور هستند و ایشان خیلی خوب کارشان را انجام دادند و کارشان را بلدند. معضل کمبود خواننده در ایران خیلی زیاد است در هیچ جای دنیا اینطور نیست. وقتی اسم موسیقی با کلام میآید من منصرف میشوم از کار چون بهقدری خواننده خوب کم است که نمیدانی باید به کجا رجوع کنی و نمیتوانی مسوولیت کار را به کسی بسپاری و صرفه نظر میکنی از یک کار با کلام.
چراغعلی تکمیل کرد: ما یک معضل بزرگی که داریم این است که کمپانی و تهیهکننده موسیقی نداریم. تهیهکننده موسیقی این نیست که تنها کار منتشر کند، کمپانیها صبر میکنند تا یک خوانندهای خوب کار کند و معروف شود بعد بروند با آن خواننده قرارداد 10 ساله ببندند. ولی آقای رجب پور این کار را بهدرستی انجام میدهند و چند مورد هم داشتهاند که موفق بودهاند.
میل به خوانندگی یک ژن معیوب است
پس از پخش آیتم موسیقی فیلم و مرور آثار استاد فرهاد فخرالدینی، ادامه بحث با صحبتهای آریا عظیمی نژاد درباره میل به خوانندگی جوانان شکل گرفت. وی عنوان کرد: میل به خوانندگی یک ژن معیوب است که همه میخواهند خواننده شوند. اما من از یک منظر دیگری هم نگاه میکنم، اینکه همه میتوانند بخوانند ولی چرا سلیقه مردم اینگونه شده است. معیار هر کاری بازخورد مردمی است و وقتیکه آن شخص با یک بازتابی مواجه میشود که کارش ادامه پیدا میکند آنجا بر این عجیب است. حتما نیازی در جامعه وجود دارد که بر اساس آن نیاز کار آن شخص رونق میگیرد. مردم بالاترین سطح فیلترینگ را در سلیقه اعمال میکنند و وقتی یک پدیدهای که از هیچ نظر نزد ماها پذیرفته نیست پس حتما یکجایی در جامعه نیازی هست که این اتفاق میافتد. و این مسئله خیلی عجیب است که همانقدر که برای یک خواننده پاپ سر و دست میشکنند برای خرید بلیت همانقدر هم برای کنسرت کیهان کلهر این اتفاق میافتد و این واقعاً عجیب است و هیچ همخوانیای ندارد.
چراغعلی در این خصوص بیان کرد: اوایل که موسیقی پاپ ورود کرد صداوسیما خیلی حمایت کرد و زمان آقای شهبازیان ایشان کاری کرد که بچههایی که پاپ میخواندند آمدند تلویزیون و ترانههایشان شنیده میشد این اتفاقی بود که همه آمدند موسیقی بچههای داخلی را گوش کردند با یککلام خوب، موسیقی خوب و تنظیمهای درست ولی این اتفاق ادامه پیدا نکرد. برای کمیسیون مواد مخدر کلیپهایی ساخته شد که واقعاً تأثیرگذار بود، هم موسیقیها شنیده میشد و هم مخاطبان خود را پیدا می گرد ولی بهقدری خط قرمز موسیقی پهنای باندش چندمتری شده که خود موسیقی را میپوشاند.تلویزیون اصلاً موسیقی پخش نمیکند تنها در اعیاد و غیرازآن هیچ، همین شبکه 5 چند تا موسیقی در طول روز پخش میکند.
پهنای باند خط قرمز موسیقی چندمتری شده
در بخش دیگر برنامه آریا عظیمی نژاد درباره برنامههای خود در حوزه موسیقی و پرداختن به اجرای موسیقی تلفیقی، گفت: سختیهای کار اجرا که خیلی زیاد است ولی جذابیتهای اجرا و رویارویی با مخاطب هم زیاد است. قصد کم کردن ساخت موسیقی فیلم و سریال را ندارم ولی گزیدهتر میخواهم کار کنم ازاینرو قائدتا این نوع کارهایم کمتر میشود. من سالی یک یا دو سریال و همینطور فیلم سینمایی بیشتر کار نمیکنم ولی چون خیلی شنیده میشود زیاد به چشم میآید. حال میخواهم بالانسی میان این دو برقرار کنم و برنامهای دارم که موسیقی مقامی را با این شکل و شمایل که درواقع شکل مدرن است خروجی خارج از ایران داشته باشم و تور فشردهای برای اروپا بعد از سال جدید خواهم داشت.
در بخش پایانی برنامه قسمت دیگری از گزارش جشنواره موسیقی فجر پخش شد و پسازآن گفتوگوی زنده برنامه با این سؤال امیرحسین مدرس که آیا موسیقی مقامی ظرفیت استفاده در موسیقی پاپ را داراست یا خیر، پی گرفته شد و آریا عظیمی نژاد در پاسخ توضیح داد: راهی است که سختیهای فراوان دارد، اول باید تحولی در ساز سازی ما اتفاق بیفتد تا سازها بتوانند مورداستفاده در این بخش قرار بگیرد در ترکیه این اتفاق رخ داده و سازها بهروز شدهاند از طرفی هم نیاز داریم نوازندههایی در این راستا تربیت شوند. نسل قبلی موسیقی ما کاملاً جدا از این مقوله هستند. باید نسلی تربیت شود تا بتواند کاملاً خود را با موسیقی روز همراه کند و سازها هم همینطور بهروز شوند. من معتقدم بسیار ظرفیت بالایی وجود دارد که میتواند مورداستفاده قرار بگیرد و در همین کنسرت ما آواهایی از نقاط مختلف ایران ضبطشده بود که حیرتانگیز بود، میتوان با استفاده از این گنجینه اتفاقات خوبی رقم زد.
موسیقی پاپ ما هیچ هویتی ندارد
وی تأکید کرد: ما نیاز به یک نسل جدیدی داریم که این اتفاقات را با کمک آنها رقم بزنیم که خداروشکر هستند و وقتی با آنها مواجه میشویم احساس شور و انرژی میکنیم. همین امشب قبل از اجرای ما گروه دیگری بودند که از نغمههای خیلی زیبایی استفاده میکردند که قرار شد باهم کارهایی در آینده داشته باشیم. این موسیقی خیلی جای کار دارد.
محمدرضا چراغعلی نیز در این خصوص خاطرنشان کرد: ما متاسفانه هویتی برای موسیقی پاپ نداریم، موسیقی پاپ که شنیده میشود میگوییم ترکی عربی یا ... وقتی این اتفاق رخ دهد میتواند یک هویت به موسیقی پاپ بدهد و ما بتوانیم با بهره گرفتن از این موسیقیها و آواها یک موسیقی پاپ ایرانی خلق کنیم، با این مقوله شاید این اتفاق رخ دهد.
منبع: ریتم نو