ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۴

رقص با ریتم ساحل باب ذایقه خاص پسند ها / محمد شعبانی لژیونر اسپانیایی

ریتم نو : بعدازظهر چهارشنبه بیست و یکم مردادماه از آلبوم instrumental « رقص با ریتم ساحل » محمد شعبانی در سالن کنسرت "سرنا" با حضور دیگر عوامل آلبوم رونمایی شد.

raghse sahel (10)


رقص با ریتم ساحل باب ذایقه خاص پسند ها / محمد شعبانی لژیونر اسپانیایی


 

در ابتدای این رونمایی، نماهنگی از آلبوم پخش و در ادامه کلیپی با حضور محمد شعبانی و آرمین قیطاسی پخش شد که در این کلیپ یکی از قطعات آلبوم برای معرفی به حضار نواخته می‌شد.

پس از پخش کلیپی از آلبوم، «مسعود ذاکری» ضمن خوش‌آمد گویی، از عوامل آلبوم «محمد شعبانی»، « عادل روح‌نواز » و « آرمین قیطاسی » دعوت کرد که به جایگاه بیایند و توضیحاتی را پیرامون آلبوم ارائه دهند.

« محمد شعبانی » از این مهم ابراز خوشحالی کرد و به زمان دو سال و نیم تولید آلبوم اشاره کرد و در خصوص حال و هوای این آلبوم گفت : «حال و هوای آلبوم موسیقی آمریکای لاتین و تلفیقی از موسیقی جزو و لاتین است.  از حدود پنج سال پیش در فکر تولید چنین آلبومی بودم و با جستجو در موسیقی ملیت‌ها مختلف متوجه شدم، آن‌ها هم تلفیق این نوع موسیقی را با موسیقی خودشان دارند. با توجه به اینکه ساز من پرکاشن هست تصمیم به انجام آن گرفتم و از دو سال پیش با آرمین کار را شروع کردیم.»

ایشان همچنین در مورد چرایی انتخاب نام آلبوم تصریح کرد: «کلمه "رقص" موسیقی آمریکای لاتین ، " ریتم" به‌واسطه سازهای ریتمیک" و "ساحل" به‌منظور ساحل آمریکای لاتین است. به همین منظور نام این آلبوم را  " رقص با ریتم ساحل" گذاشتیم.»

شعبانی در مورد موسیقی این آلبوم اضافه کرد: «در موسیقی که ما کارکردیم "قانون" نقش اصلی را دارد و موسیقی ما متشکل از هارمونیک است و در موسیقی آمریکای لاتین ، قانون‌ها بسیار مهم هستند چراکه این نوع موسیقی دارای هارمونی و فرم است. البته سعی من در این آلبوم بر این بود که هم‌رنگ و بوی موسیقی ایران را داشته باشد هم موسیقی لاتین باشد.»

وی در ادامه صحبت‌هایش به بالا بردن سطح پرکاشن در ایران نیز اشاره کرد.

« آرمین قیطاسی » نوازنده و تنظیم‌کننده این آلبوم به دیدگاه دیگری از موسیقی آمریکای لاتین اشاره کرد و افزود: «برخلاف دید ما به این موسیقی که نوعی موسیقی رقص و بومی است، در بتن موسیقی آمریکای لاتین این‌گونه نیست و این موسیقی با ریتم‌ها، همانند موسیقی کلاسیک دارای قانون سختی است. دوستانی را دیدم که موسیقی کار می‌کنند و نام آن را می‌گذارند موسیقی لاتین اما این‌گونه نیست. ما در این آلبوم سعی کردیم از هارمونی‌ها تبعیت کنیم.»

قیطاسی در جواب عدم‌حمایت از سمت تهیه‌کننده و تولید آلبوم با هزینه شخصی در یک جمله گفت : «اینجا ایران است.»

در ادامه شعبانی در مورد در اولویت نداشتن این نوع موسیقی(بی‌کلام) برای مخاطب‌ها بیان کرد: «مخاطب این آلبوم خاص است و آن‌قدر طرفدار نخواهد داشت چراکه در ایران مخاطب به دنبال خواننده و کلام است البته نمی‌توان به این موضوع خرده گرفت.»

وی همچنین دلیل انتشار این آلبوم با هزینه شخصی را رزومه کاری عنوان کرد و گفت: «من افتخار این را داشتم که آرتیست شرکت «DG DEGREGORIO» کاخن سازی در اسپانیا شوم که برای من اعتبار بود. این نوع موسیقی را یکسری موزیسین‌ها دنبال می‌کنند که ممکن است یکسری هوادار شوند و یکسری موسیقی را رد کنند. این آلبوم برای من افتخار بود.»

در ادامه صحبت‌ها و بحث‌هایی در مورد جذب مخاطب این نوع موسیقی شد و پس‌ازاین صحبت‌ها، « حمزه یگانه » تنظیم‌کننده یکی از قطعات آلبوم به جایگاه آمد و در مورد تلفیق موسیقی لاتین با بخش عظیمی از موسیقی آسیا گفت: «این تلفیق به‌صورت ناخودآگاه در موسیقی شکل‌گرفته است و آگاهانه انجام‌نشده و شاید هنگام آنالیز کردن آن بتوانم بگویم از موسیقی افغانی، هندی، پاکستانی و... بهره برده‌ایم.»

قیطاسی در مورد تنظیم این آلبوم به هم‌فکری و تصمیم‌گیری نفر اول آلبوم «محمد شعبانی» اشاره کرد و از پیشرفت گروه‌های خودساخته سخن گفت.

« محمد فلاحی » که میکس و مسترینگ این آلبوم را بر عهده داشت از فعالیت چهارده‌ساله خود و اولویت و همکاری در کارهای محتوایی صحبت کرد و گفت: «در این آلبوم شرایط سخت بود و سعی کردم با استانداردهای جهانی این کار را انجام دهم و خوشحالم که موفق شدم.»

قیطاسی در ادامه صحبت‌های فلاحی از این همکاری ابراز خوشحالی کرد و گفت: «شاهد بودم که آقای فلاحی این نوع موسیقی را دنبال می‌کرد که قابل‌تقدیر است.»

در پایان این مراسم تعدادی از نوازندگان و مهمانان سؤالاتی را پیرامون آلبوم پرسیدند.

شایان ذکر است در مراسم رونمایی آلبوم "" نوازندگانی همچون «امین قیاسی»، «پژمان فرهمند»، «مجتبی اسدپور»، «بهادر خانزاده» و... حضور داشتند.

در ادامه بیننده چند سکانس از نگاه دوربین «امین باقری» باشید



 

منبع : ریتم نو

نویسنده : مریم رفایی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه