ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۲۰:۱۵ - ۱۷ آذر ۱۳۹۴

سه آلبوم تازه با صدای مرحوم استاد غلامحسین خان بنان منتشر شد

ریتم نو : سه آلبوم تازه « گل صحرایی » ، « وعده ی وصال » و « پیام دل » با صدای مرحوم استاد غلامحسین خان بنان ، در بازار موسیقی منتشر شد.
سه آلبوم تازه با صدای مرحوم استاد غلامحسین خان بنان منتشر شد غلامحسین خان بنان

این آلبوم‌ها را مؤسسه ماهور در ادامه سلسله آلبوم‌های « ترانه های بنان » منتشر کرده که پیش از این سیزده آلبوم این مجموعه را وارد بازار موسیقی کرده بوده است.


آلبوم « گل صحرایی » دارای نه قطعه است که در مایه‌های دشتی ، شور ، ماهور و چهارگاه پدید آمده اند. در این میان چهار ترانه وجود دارد که آهنگساز شماری از آن‌ها ، مرحوم استاد علینقی وزیری است.


در این آلبوم ، استادان علی تجویدی ، جلیل شهناز ، رضا ورزنده ، محمود تاجبخش و مرتضی محجوبی با ساز خود صدای استاد بنان را همراهی کرده‌اند.


آلبوم «وعده ی وصال» نیز دارای چهار ساز و آواز و دو ترانه که در مایه‌های بیات ترک ، چهارگاه ، ماهور و شور ساخته شده است.ترانه‌های این آلبوم اثر استادان روح اله خالقی و حسینعلی ملاح است.نوازندگان ساز و آوازها نیز استادان احمد عبادی ، حسن کسایی ، لطف اله مجد ، جواد معروفی و مهدی مفتاح هستند.


دیگر آلبوم تازه منتشر شده با صدای غلامحسین خان بنان ، «پیام دل» است که ده قطعه ؛ چهار ترانه ، یک رنگ و چند ساز و آواز دارد. قطعات این آلبوم در مایه های چهارگاه ، دشتی ، افشاری و ماهور است.


یکی از ترانه‌های این آلبوم ، «دختر فال بین» نام دارد که از ساخته‌های مرحوم استاد اکبر محسنی می‌باشد.


در آلبوم پیام دل ساخته‌هایی از استادان علینقی وزیری و اکبر محسنی جای داده شده است.در این آلبوم شعرهایی از سعدی ، حافظ ، عراقی ، فروغی بسطامی ، لعبت والا ، حسین گل گلاب و کریم فکور کار شده است.


مرحوم استاد غلامحسین خان بنان از برجسته‌ترین خوانندگان ایرانی است که با صدای منحصر به فرد خود تصنیف‌ها و ترانه‌های بسیاری را برای دوستداران موسیقی ایرانی به یادگار گذاشته است.از نامی ترین اثرهای استاد بنان ، می توان از «ای ایران» ، «کاروان» و «گل ریزان» (بهار دلنشین) نام برد.



منبع: ریتم نو


نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه