ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۳۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۴

سیاستی در کار نبود / نقدی به تحریر های شکوهی وارد نیست

ریتم نو : علی بحرینی ترانه‌سرای موفقی که همکاری‌های موفق بسیاری با خوانندگان مطرح کشور را در کارنامه هنری خود دارد در گفت‌وگو با خبرنگار سایت «ریتم نو» از همکاری‌های اخیر و حضورش در آلبوم " تا نفس هست " شهرام شکوهی می‌گوید.

photo_2015-08-14_13-00-08


سیاستی در کار نبود / نقدی به تحریر های شکوهی وارد نیست


+ منتقد خوبی نیستم اما منتقدم

+هیچ جایی از "کولی عشق" تعریف و تمجید نکردم

+ صدای فریدون آسرایی شبیه صدای هیچ خواننده ای نبود

+همکاری با مهدی یغمایی ، بابک مروی ، مهدی مقدم ، عماد طالب‌زاده و...

 

 

 


شما با چهار ترانه، پررنگ‌ترین نقش را در بین ترانه‌سرایان حاضر در این مجموعه‌دارید. از ابتدا هم سیاست تولید آلبوم بر همین تعداد همکاری بود یا خیر؟

من و شهرام شکوهی قبل از پخش آلبوم اولش و زمانی که هنوز خواننده‌ی رسمی نشده بود دوست بودیم و برای همکاری ما سیاستی وجود نداشته و ندارد. در طول فعالیتم به‌عنوان ترانه‌سرا با دو خواننده « شهرام شکوهی » و « حمید عسگری » برخوردی این‌چنینی داشتم.

در همکاری با این دو نفر موفقیت آلبوم از همه‌چیز برای من مهم‌تر بوده و به تعداد همکاری‌ها فکر نکردیم کما اینکه در آلبوم آقای عسگری دوتا نیم ترانه داشتم و این اهمیتی ندارد و از توجه و حمایت من به آلبوم حمید عسگری کم نشد و با این دو دوست تا جایی که توانستیم سعی کردیم بر کار همدیگر تأثیر مثبتی بگذاریم.

در آلبوم " تا نفس هست " می‌دانستم که بین دو تا پنج ترانه خواهم داشت. در این آلبوم قطعه‌های حذف‌شده زیادی هم داشتیم و من دو ترانه دیگر نوشته بودم که در این آلبوم قرار نگرفت.

در آلبوم‌های مدارا و کولی عشق هرکدام سه ترانه داشتم و در این آلبوم چهار ترانه و همان‌طور که گفتم در همکاری با شهرام شکوهی اهمیت آماری و کمی برای من ندارد البته در سایر آلبوم‌های سایر خواننده‌ها این‌طور نیست و کمیت حضورم هم برای من مهم است.

 

ترانه‌های شما در این  آلبوم  روی ملودی نوشته‌شده است؟

سه تا از ترانه‌ها را روی ملودی نوشتم و ترانه دیگر هم  نیمی از آن بر روی ملودی نوشته‌شده است.

 

به خاطر تحریرهایی که آقای شکوهی دارند ترانه نوشتن روی ملودی برای ایشان دشوار نیست؟

ترانه نوشتن در این آلبوم به خاطر ملودی‌های استاندارد، ساده‌تر بود و از تحریرهای گذشته در این چهار قطعه خبری نبود.

اوج سختی ترانه نوشتن من در آلبوم مدارا بود به‌ویژه قطعه " دل دیوونه " اما این بار با مشکلات زیادی مواجه نبودم گرچه همکاری با شهرام شکوهی نیازمند ترفندهای خاصی است که من با توجه به هفت سال شناختی که از شهرام شکوهی دارم و همکاری می‌کنم بر این ترفندها آگاهی بیشتری دارم که کارم را ساده‌تر می‌کنم.

دلیل ثبات من هم در آلبوم‌های ایشان همین شناخت بیشتر و از طرف دیگر هم‌نسل و هم حس بودن است.

 

با توجه به این‌که شما منتقد خوبی هستید در مورد کلیات آلبوم هم‌نظر بدهید و بفرمایید بیشترین نقد به این آلبوم در چه چیزی وارد است؟

من منتقد خوبی نیستم اما منتقد هستم و خودم را صاحب‌نظر میدانم اما مسئله‌ای که وجود دارد هرگاه در مورد آلبومی که در آن حضور دارم نظر مثبتی می‌دهم برخی نظر مثبت من را به دلیل حضورم در آلبوم می‌دانند درصورتی‌که این‌گونه نیست. آلبوم‌هایی بوده که من در آن حضور نداشتم و حمایت کردم و آلبوم خوبی به شمار آوردم و بالعکس.

بارها و بارها در آلبومی هم حضور داشتم اما آن را آلبوم خوبی نمی‌دیدم و هیچ‌وقت آن آلبوم را تمجید نکردم کما اینکه از آلبوم کولی عشق هم در هیچ جایی تعریف و تمجید نکردم . اما " تا نفس هست "  آلبوم خیلی خوب و شسته‌ورفته‌ای است و با انسجام زیاد و در قسمت وکال آلبوم اتفاقات خیلی خوبی افتاده و خواننده اجرای سالمی دارد و علاوه بر این سلامت ترانه‌ها خیلی بهتر از قبل است. به نظر من "تا نفس هست" جزو آلبوم‌های خوبی است که در این چند ماه اخیر منتشرشده و به دلیل این برداشت‌های اشتباه به همین مقدار تعریف بسنده می‌کنم اما اگر در این آلبوم حضور نداشتم بیشتر تمجید می‌کردم .

من نظرم در مورد آلبومی را با حضور یا عدم حضورم تنظیم نمی‌کنم برای مثال در آلبوم‌های مهدی یراحی و محسن یگانه نبودم اما بسیار با آلبوم موافق بودم.

متأسفانه برخی افراد چون من خودم را صاحب‌نظر میدانم انتظار دارند در مقام منتقد آلبومی که در آن حضور دارم را تخریب کنم اما اکثر اوقات آلبومی که در آن مشارکت کردم ازنظرم آلبوم خوبی بوده است.

" تا نفس هست " آلبوم پروپیمان , تروتمیز و با انسجام است که وکال خواننده نسبت به همیشه بهتر بوده در این آلبوم که بسیاری از نقدهایی که به تحریرها شکوهی وارد بود در این آلبوم وارد نیست.

 

شما در انتخاب سایر ترانه‌های آلبوم هم به شهرام شکوهی کمک کردید؟

خیر؛ من هیچ دخالتی در انتخاب نداشتم . فقط در ترانه‌های خود آقای شکوهی در حد نظر دادن , ترمیم یا تقویت به ایشان کمک کردم.

 

در مورد اسم آلبوم که بر اساس ترانه امین بامشاد بوده هم توضیح بدهید

اسم آلبوم حدود یک ماه و نیم پیش انتخاب شد و من هم با این اسم موافق بودم چون اسمی است که علاوه بر تأثیر احساسی گذاشتن معمایی است.

درعین‌حال من اعتقاددارم که اسم آلبوم باید شرح‌حال عمده‌ی ترانه‌های آلبوم باشد و فضای آن‌ها را بیان کند برای مثال به فضای قطعه " امان از تو " می‌خورد که در آلبومی باشد به نام تا نفس هست. به نظرم علیرغم اینکه تا نفس هست اسم یک قطعه بود کل آلبوم و فضای آن را خوب پوشش می‌دهم.

 

در مراسم رونمایی آلبوم مسئله‌ای رو عنوان کردید به نام بحران آلبوم موفق اول که این بحران مسیر پیش روی خواننده را دشوار می‌کند ; در این مورد توضیح بدهید.

بسیاری از خواننده ها که در آلبوم اول ناموفق ظاهر می‌شوند و به اتمام می‌رسند. اما وقتی خواننده‌ای شروع خوبی دارد و شگفتی ایجاد می‌کند ، ما نباید همیشه از آن خواننده این انتظار را داشته باشیم که ما را شگفت‌زده کند و باید رفتار ما با این خواننده درست باشد.

برای مثال در بازی فوتبال از مهاجمی که در اولین بازی هتریک می‌کند نباید این انتظار را داشت که در همه‌ی بازی‌ها هم تیم مقابل را هتریک کند و این انتظار بیجا و بیهوده‌ای است.

مسئله‌ای که در مورد آلبوم اول وجود دارد که تکرار شدنی نیست ارائه  یک‌صدای جذاب و غیرتکراری  توسط خواننده است که مردم می‌شنوند. این جذابیت در آلبوم‌های بعد از بین می‌رود همان‌طور که در سال 1382 یکی از عوامل موفقیت آلبوم آقای « فریدون آسرایی » و هیت شدن قطعه " گل هیاهو " صدای ایشان بود که به صدای هیچ خواننده‌ای شباهت نداشت.

 

قطعه‌های موردعلاقه خود شما در این آلبوم کدام قطعات هستند؟

من قطعات "تا نفس هست" و "امان از تو" و قطعه‌ی "یادت رفته" را بیشتر می‌پسندم.

 

در آینده همکاری‌های شما با کدام خواننده ها را خواهیم شنید؟

همکاری‌های زیادی با خواننده‌های مختلف کردم که خواهید شنید اما همکاری‌هایی که فکر می‌کنم در آن‌ها اتفاقات خوبی خواهد افتاد با آقایان مهدی یغمایی ، بابک مروی ، مهدی مقدم  و عماد طالب‌زاده شکل‌گرفته است.

 

صحبت پایانی؟

آرزوی موفقیت دارم برای همه.

 

منبع : ریتم نو

نویسنده : حامد سلگی

 

 

 
تقویم هنری ادامه