ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۹۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۶ - ۲۵ تير ۱۳۹۴

سیاوش مطلبی : ما از فردای کاری خودمان بی‌خبر هستیم

ریتم نو : سیاوش مطلبی متولد سال 1362، نوازنده و تنظیم کننده ای که سابقه ی همکاری با گروه " آرپژ " و خواننده های مطرحی را درکارنامه هنری خود دارد در گفت و گو با خبرنگار «ریتم نو» از فعالیت خود و مشکلاتی که نوزاندگان با آن مواجه هستند سخن گفت.
سیاوش مطلبی : ما از فردای کاری خودمان بی‌خبر هستیم سیاوش مطلبی : ما از فردای کاری خودمان بی‌خبر هستیم

 

 

از فعالیت‌های‌تان در زمینه آهنگسازی و تنظیم بگویید

فقط در زمینه تنظیم فعالیت کردم و غالبا با آقای « کامران عطا » که در حال حاضر خارج از کشور زندگی می‌کنند(البته در زمان فعالیت‌شان در داخل کشور مجوز داشتند) همکاری داشتم و تنظیم کار آخرین ایشان که در ماه اخیر منتشر شد را برعهده بنده بوده است.

 

از فعالیت‌تان در زمینه نوازندگی توضیح دهید

ابتدا با گروه "آرپژ"  و جدای از این گروه با « علی اصحابی » و « علی عبدالمالکی » همکاری داشتم و بعد از جدا شدن از گروه این دو خواننده، همکاری با گروه « علی لهراسبی » را شروع کردم و در حال حاضر هم با همین گروه همکاری می‌کنم.

 

در زمان فعالیت در گروه آرپژ برای چه خواننده هایی اجرا کردید؟

حدود یک سال با « سعید عرب »، یک اجرا در صدا و سیما برای « رضا رویگری » و برای «بهنام علمشاهی» هم در دواجرا همکاری داشتم که همگی به سرپرستی « محسن افشار » بود.

 

دلیل جداشدن شما از گروه « علی عبدالمالکی » چه بود؟

دلایل شخصی باعث جدایی من از این گروه شد.

 

در زمان همکاری با عبدالمالکی رابطه نزدیکی با هواداران این خواننده داشتید، در حال حاضر که از گروه ایشان جدا شدید هم با هواداران ایشان در ارتباط هستید؟

بله؛ هنوز هم گاهی جویای حال من هستند و طوری نیست که من از هواداران ایشان دوری کنم و این ارتباط قطع نشده است.

 

در مورد آلبوم مخاطب خاص چه نظری دارید؟

من این آلبوم را نشنیدم.

 

از همکاری‌هایی که با علی اصحابی و علی لهراسبی داشتید و دارید بفرمایید
اولین حضور و فعالیت حرفه‌ای من درزمینه نوازندگی با گروه « علی اصحابی » به رهبری « ایمان ذاکری » بود و دو سال با این گروه همکاری کردم. با گروه « علی لهراسبی » به رهبری « فربد یزدانفر » نیز حدود یک سال است که همکاری دارم.

 

در کنسرت هایی که برای علی عبدالمالکی و علی لهراسبی روی صحنه رفتید کدام یک از قطعات این دو خواننده با بیشترین استقبال مواجه می‌شد؟

قطعه "فاصله‌ها" لهراسبی با بیشترین استقبال مواجه می‌شد چراکه به نظر من بسیار خاطره انگیزبوده است. درکنسرت‌های عبدالمالکی هم از کارهای گذشته‌شان چون قطعه "هی تو" با بیشترین استقبال مواجه می‌شد.

 

در مورد آلبوم علی لهراسبی هم اگر اطلاع دارید بفرمایید

من از تاریخ انتشار و عوامل آن اطلاع دقیقی ندارم فقط مطلع هستم که ایشان بسیار سخت در حال تلاش برای آماده کردن آلبوم هستند.

 

نظرتان درمورد حرفه نوازندگی چیست

اگر نوازنده ها صنف داشته باشند میتوان به عنوان شغل به این هنر نگاه کرد اما اکنون که صنف ندارند و با توجه به تعداد نوازنده‌ها، تعداد اجراها پایین است و نمیتوان نوازندگی را شغل به حساب آورد.

متاسفانه رابطه  خوبی هم بین نوازنده‌ها وجود ندارد و نوازنده‌ها از یکدیگر نه تنها پشتیبانی نمی‌کنند بلکه حتی عکس این قضیه هم اتفاق می‌افتد. وقتی همکارها از هم پشتیبانی نکنند از افرادی که خارج از عرصه‌ی موسیقی هستند هیچ انتظاری نیست.

با توجه به این شرایط همیشه ترس از فعالیت های آینده و پایداری فعالیتها وجود دارد و ما از فردای کاری خودمان بی‌خبر هستیم و نمیدانیم در جایگاهی که داریم خواهیم ماند یا خیر.

 

سایر مشکلات نوازنده‌ها در ایران چیست؟

عمده‌ی مشکلات نوازندگی همین نبود صنف است، اگر صنف باشد، بیمه و امنیت شغلی و سایر مشکلات برطرف می‌شود.

 

شما از بیمه ی هنرمندان استفاده می‌کنید؟

درخواست دادم اما هنوز نوبتم نرسیده که انجام شود.

 

جایگاه نوازنده‌ها در ایران چطور است و آیا نوازنده‌ها به جایگاهی که استحقاقش را دارند می‌رسند؟

خیلی از نوازنده‌ها به جایگاهی که استحقاقش را دارند، نمی‌رسند. گرچه تعداد کمی مطرح می‌شوند و به جایگاه‌های خوبی دست پیدا می‌کنند. من از گروهی که در آن حضور دارم به خاطر وجود آقای لهراسبی و یزدانفر راضی هستم اما امثال من زیاد نیستند و خیلی از نوازنده‌ها به حقشان نمی‌رسند.

از نظر درآمد هم بستگی به گروه دارد من از دستمزدی که آقای یزدانفر برای نوازنده‌ها درنظر می‌گیرد، بسیارراضی هستم و درآمدها به سرپرست ارکستر بستگی دارد.

بسیاری از نوازنده‌ها با دستمزد خیلی پایین کار میکنند به امید اینکه تعداد اجراها بیشتر شود و هیچ‌وقت هم این اتفاق نمی‌افتد و این برای خود من هم پیش آمده است. افرادی مثل «فربد یزدانفر» چون خودش هم از جنس نوازنده‌ها بوده، نوازنده‌های گروه را خیلی خوب درک می‌کنند.

 

از نظر شما مشکلات موسیقی کشور چیست؟

یکی از بزرگترین مشکلات اختلاف‌های درونی بین عوامل فعال این عرصه و عدم حمایت و همراهی از جانب همکاران است که این مسئله از طرف خواننده‌ها، آهنگسازها و تنظیم کنندگان جدی گرفته نمی‌شود. وقتی خود ما نسبت به این مسئله بی‌تفاوت باشیم انتظاری از دیگران هم نیست و باعث می‌شود دیگران هم ما و موسیقی را جدی نگیرند.

 

صحبت پایانی؟

تشکر می‌کنم از شما و برای‌ سایت «ریتم نو» آرزوی موفقیت دارم.

 

منبع:ریتم نو

نویسنده: حامد سلگی

 
تقویم هنری ادامه