در ابتدا «
علی شمس » در خصوص سبقهی فعالیت گروه «شمس» گفت: «حدودا از سال 1376فعالیت رسمی خود را شروع کردیم و سعی ما بر این بوده با برگزاری یک اجرا در هرسال گروه را حفظ کنیم و از همان ابتدا نیز با
موسیقی تلفیقی شروع کردیم چرا که در آن سالها موج عظیمی به عنوان تلفیق در موسیقی به وجود آمده بود که خیلیها را تحت تاثیر قرار داده بود؛ مانیز ازاین دسته مستثنی نبودیم ؛ البته تا مدتها این نوع موسیقی برای انتشار پیدا کردن مجوز نمیگرفت اما همانطور که گفتم تمام تلاشمان را کردیم که حداقل با سالی یک اجرا ، گروه و همچنین آثار تولید شده را پا برجا نگاه داریم و بعدها برای گرفتن مجوز به منظور انتشار آثار مذکورتلاش کنیم . چیزی که در آن سالها مورد توجه رسانهها قرار میگرفت موسیقی تقلیدی از خوانندگانی بود که آن سوی مرزها مشغول فعالیت بودند این امر برای مخاطبان نیز جذابیت داشت زیرا با صدای آشنایی مواجه میشدند که مشروعیت رسانهای را نیز در برداشت .اما تا به این لحظه گروه ما با صبر پیشه کردن توانسته قانونی و استوار قدم بردارد ودر جهت معرفی هرچه بیشتر خود تلاش کند.در صورتی که خود ما شاهد بودیم خیلی از گروه ها با وجود ارائهی کار باکیفیت نتوانستند در این پروسه دوام بیاورند و از هم پاشیده شدند شاید ما تنها گروهی بودیم که از سال 1386تا 1388 در هر دورهی موسیقی فجر شرکت کردیم و در هر دوره نیز از مدعیهای اصلی کسب مقام بودیم و به این مهم نیز دست یافتیم ؛ متاسفانه از سال 1388 به بعد با وجود بازخورد خوبی کیفی که این بخش از جشنوارهی فجر داشت از جشنواره حذف گردید اما بازهم ما دست از فعالیت نکشیدیم و از آن سال به بعد هم در جاهایی چون «محک» و «خانهی هنرمندان» _بنا بر هدفِ هر سال یک اجرا_به اجرای کنسرت پرداخیتم امسال نیز قصد داریم در تالار رودکی این خواسته را به تحقق برسانیم و خوشحالم که این را بگویم بعد از هفده سال توانستیم مجوز انتشار آلبوم را هم بگیریم، مجوزی که شاید میتوانستیم قبل تر از اینها به آن دست یابیم اما اثر تولید شده با تغییراتی ارائه میشد که مطلوب ما نبود در ادامه راجع به سبک گروه گفت فعالیت حرفهای خودم را با موسیقی کلاسیک آغاز کردم اما از همان ابتدا که دانشجو بودم همیشه در نظر داشتم سبکی را کار کنم که برای خودم باشد به همین منظور با مدد جستن از اساتید عزیزم و همچنین تحت تاثیر موجی که متوجه جهانیان شده بود توانستم کار تلفیق در موسیقی _که شاید در آن زمان عجیب مینمود اما امروزه کمتر موسیقی را می بینیم که از تلفیق استفاده نکرده باشد _را انجام بدهم با این تفاوت که در این تلفیق ها از لهجههای غربی نیز خبری نیست چراکه امروزه شاهد لهجه دار شدن آثار در حین تلفیق هستیم به گونه ای که مخاطب در درجه ی اول فکر می کند با خوانشی از شعر غیر ایرانی روبه رواست .وی در توضیح جمله ای با این مضمون که هدف ما تفنن نیست ،اظهار داشت در حقیقت این شعار ما برای احترام به مخاطب بوده چرا که به عنوان مثال در یکی از این قطعات با قطعه ی روایی مواجه می شویم که گوش دادن آن حدود بیست دقیقه زمان می گیرد و اگر بخواهیم آن آهنگ را با ذهنیت پاپ دسته بندی کنیم باید آن را چهار یا پنج قطعه به حساب بیاوریم زیرا با عوض شدن فضای حاکم بر روایت موسیقی نیز تغییر می کند در همین راستا هر ساله دفترچه هایی را به منظور معرفی آثار تدارک می بینیم .»
وی دربارهی نحوهی اجرا در تالار رودکی افزود: «تعداد قطعه هایی که قرار است در بیست و چهارم مرداد ماه به معرض اجرا گذاشته شود بالغ بر یازده ساخته است . باتوجه به نوع صدای تالار رودکی و مساله ی تولید صدا و میکس تدابیر ویژه را اندیشیده ایم به عنوان مثال نوازنده ی دارمز دستگاهی را داراست که صدای خود را میکس می کند...»
در پایان گفت: «گروه هایی زیادی را می شناسیم که از نظرکیفیت در جایگاه خوبی قرار دارند اما از طرف رسانه ها حمایت نمی شوند آنها معتقدند خیلی از موسیقی های امروزی نوعی توهین به مخاطب تلقی می شود اما تریبونی برای اثبات این موضوع یا عرضه ی کار خود به منظور در معرض مقایسه قرار گرفتن با چنین موسیقیها راندارند امیدوارم این حمایت از طرف رسانه ها صورت بپذیرند و آنان نیز به سهم خود از رسانه ها استفاده کنند.»
منبع :
ریتم نو
نویسنده :
فرزین پاک طینت