ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۴۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۶ آذر ۱۳۹۴

شهاب صادقی : هدف گسترده‌تری در جامعه را دنبال می‌کنیم/ گریز از محدودیت موسیقی اینسترومنتال و حرکت به سمت موسیقی با کلام

 ریتم نو: « شهاب صادقی » متولد دی‌ماه 1362 دارای تحصیلات کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه تهران، در خانواده‌ای کاملاً فرهنگی رشد و تربیت‌شده که علاوه بر موسیقی، فعالیت‌هایی را در زمینه رشته تحصیلی خود چون تدريس دروس دانشگاهي و كنكور، تدوين و تهيه پایان‌نامه و مقاله در مقطع كارشناسي ارشد و ... را دارد و از طرفی به دلیل علاقه شدید به ورزش ؛ رشته‌های ورزشي كيك بوكسينگ و اسنوبردينگ را به‌صورت حرفه‌ای دنبال می‌کند.

+ انتشار نخستین آلبوم گروه در سبک آلترناتیو راک


+برگزاری اولین کنسرت از ساخته‌های گروه شهاب صادقی


+ معضل اصلي موسیقی ما مسئله‌ی کپی‌رایت است. خیانتی كه توسط اغلب آقایانِ پاپ! صورت می‌گیرد

شهاب صادقی : هدف گسترده‌تری در جامعه را دنبال می‌کنیم شهاب صادقی

وی موسیقی را از سن 7 سالگی شروع و به دلیل بضاعت مالي پايين خانواده‌اش، ساز موردعلاقه خود را در سن نوجوانی تهیه می‌کند و از سن هفده‌سالگی با خريد اولين گيتار پا به عرصه نوازندگی گیتار می‌گذارد. همین حین ، از سال ٨١ تا ٨٦، در مکان‌هایی چون دانشگاه علم و صنعت ، دانشگاه تهران، سفارت آلمان(همکاری با عوامل آلمانی زبان)، كانون ناشنوايان ايران به اجرای برنامه می‌پردازد اما در برهه‌ای مجبور به توقف در فعالیت موسیقی‌اش به دلیل شرکت در کنکور کارشناسی ارشد، می‌شود.


صادقی پس‌ازآن و همكاري با چند گروه راك و برگزاري کنسرت‌هایی در سالن‌های كانون ناشنوايان ايران و شهرداري منطقه ٢٢، تصميم به فعاليت شخصي هنري در قالب مجاز می‌گیرد و بعد از گذشت یک سال و نيم، توانست اسم خود را تحت عنوان گروه مجاز راک ایرانی به ثبت برساند تا با برند گروه «شهاب صادقی» تمام فعالیت‌هایش را انجام دهد.


شهاب صادقی در گفتگو با خبرنگار سایت ریتم نو ضمن اشاره به در دست انتشار بودن آلبوم گروهشان گفت: خیلی به رسيدن به هدفمان در عرصه هنر خوش‌بین هستم. آنچه ما از آفرينش و کمال‌جویی رسالت خودمان می‌بینیم؛ را سعي داريم در قالب موسيقي ارائه كنيم. گروه بر اساس فلسفه تزكيه منتج از هنر و تخليه عواطف و احساست بنانهاده شده است. در مسیر روشنی قدم می‌زنیم چون فکر می‌کنیم اولین گروهی هستيم که در حال حاضر به‌صورت مجاز_با این سبک_ کار می‌کنیم. چالش اصلي رسيدن به اين هدف مسائل مالي هست كه اميدواريم با جذب اسپانسر قسمتي از اين هزینه‌ها تأمین شود كه هنوز موفق به كسب آن نشديم.


شهاب صادقی : هدف گسترده‌تری در جامعه را دنبال می‌کنیم از شکل‌گیری گروه « شهاب صادقی » بگویید


شکل‌گیری این گروه از بهمن ٩٣ با دعوت از دوستان قديمي خودم كه نوازندگان چیره‌دست سازهای تخصصي خودشان بودند آغاز گردید. موفق شديم اولين كنسرت مجاز گروه رو خردادماه ٩٤ برگزار كنيم همچنين در شهريور و مهرماه نيز اين روند را ادامه بدهيم. سه ماه اخیر فرصت خوبي بود كه گروه برای انتشار آلبوم وقت بيشتري را اختصاص بدهد.  در حال حاضر با همين برنامه پيشروي می‌کنیم. آهنگسازی‌ها توسط بنده، کوروش(زراندوز) و تنظيم قطعات با تمام اعضاي گروه انجام می‌شود. اعضای گروه نیز: « شهاب صادقي »خواننده، نوازنده گيتار الكتريك ،«کوروش زراندوز» نوازنده گيتار الكتريك، « محمدرضا دلاوری» نوازنده گيتار باس و «آريا اسدي» نوازنده درامز هستند.


چرا نام گروه به اسم خودتان است؟


زمان زیادی را گذاشتیم تا این اسم را مجاز کنیم و اگر بخواهیم برای اسم دیگری مجوز بگیریم زمان دیگری را می‌طلبد. مهم‌تر از اين فلسفه‌ای هم پس انتخاب این نام هست که اجازه بدهید این سیاست بین خودمان حفظ شود.


آلبومتان چه زمانی انتشار پیدا خواهد کرد و کنسرت بعدی شما چه زمانی برگزار می‌شود؟


ابتدا قطعات ساخته‌شده را به‌صورت تک آهنگ عرضه می‌کنیم اما قطعاً تا بهار سال آینده آلبوم ما در دسترس هواداران قرار می‌گیرد. بهمن‌ماه نیز در صورت گرفتن مجوز، برخي از قطعات آلبوم را در كنسرت بعدي اجرا می‌کنیم.


چرا قبل از انتشار آلبومتان اجرا خواهید داشت؟


عده زیادی از علاقه‌مندان موسيقي راك ما را نمی‌شناختند و اگر قطعه‌ای را تهیه می‌کردیم توجه دایره‌ی محدودی را به خودش جلب می‌کرد. به همین منظور تصمیم گرفتیم ابتدا خود را به طيف مخاطب‌هایمان معرفی کنیم تا دایره‌ی بزرگ‌تری دنبال كننده اخبار گروه ازجمله آلبوم باشند. درواقع برگزاری این کنسرت‌ها ، معرفی‌نامه‌ای بین ما و طيف موردنظر حال حاضر و آتی ما است. به نظرم تا اینجای کار هم موفق بوده‌ایم گرچه اگر برعکس این روند عمل می‌کردیم ازلحاظ اخذ مجوز با سهولت بیشتری مواجه بودیم.


آلبوم در دست انتشارتان، در چه فضایی است؟


به‌طورکلی؛ سبک این آلبوم آلترناتیو راک است که بعضاً المان‌هایی از موسیقی تندتر نيز به آن  اضافه‌شده. قاعدتاً ترانه هم باید با این نوع موسیقی همخوانی داشته باشد که عمده‌ی ترانه‌ها اجتماعی يا ابراز عواطف درون گروه هست. در حال حاضر هفت قطعه از این آلبوم نوشته‌شده  كه براي ٤ قطعه ترانه‌سرایی هم صورت گرفته است.


چقدر از مسئله‌ی کاور استفاده کردید؟


اگر منظورتان بهره‌گیری از كاور در آلبوم گروه است که بايد بگویم تمام ساخته‌ها از خودمان است.


شهاب صادقی : هدف گسترده‌تری در جامعه را دنبال می‌کنیم


اشعار با چه معیاری انتخاب می‌شوند؟


تمرکز زیادی روی شعر داریم زیرا هدف کلی ما حول محور شعر می‌چرخد. درواقع ما به فراخور طيف مخاطبي كه براي خود انتخاب كرديم، ترانه را گزینش می‌کنیم كه در ابتدا بتوانیم هوادارانمان  را جذب کنیم، و بعد تأثیرگذاری موردنظرمان را داشته باشيم. تشويش ذهن من در حال حاضر باعث شده طيف گسترده‌ای از ادبيات ساده و پيچيده را به موسیقی خودم پیوند بزنم. اين امر دست ما را برای انتخاب باز گذاشته است.  ما علاقه‌مندیم تمام تراوشات ذهنی خود را- حتي اگر ارتباط خاصي بين قطعات ديده نشود- بر روی موزیکمان پياده كنيم و منتظر واكنش مخاطبان باشيم. بايد توضيح بدهم كه خود ما هسته اولیه‌ی ترانه را در ساخت ملودی‌های موزيك تعيين می‌کنیم و در ادامه، ترانه توسط شاعر تواناي گروه خانم« ساره تاجيك»سراییده می‌شود، به‌واقع تمام آنچه در ايده داريم و محدودیت‌های ملودي از پيش ساخته‌شده، حتي واژگان موردنظرمان سروده می‌شود.


درگذشته اکثر آثارتان اینسترومنتال بود امروزه به سمت موسیقی با کلام رفتید علت چه بوده؟


شما وقتی‌که موسیقی بی‌کلام را ارائه می‌کنید کمتر می‌توانید آنچه در هدفتان می‌پرورانید را  به مخاطب تزریق کنید اما وقتی بحث ترانه به میان می‌آید ساده‌تر و کامل‌تر به ابراز نظرهای شخصی خود می‌پردازید.  البته سلایق ما به موسیقی اینسترومنتال نزدیک‌تر بود اما چون هدف گسترده‌تری در جامعه را دنبال می‌کنیم و می‌خواستیم از محدودیت موسیقی اینسترومنتال بگریزیم به سمت موسیقی با کلام رفتیم.


برای همراه کردن مخاطب عام باید درجایی از سلايق عام تبعيت كرد..


شاید شکل گسترده‌تر این سؤال به این‌گونه باشد که چرا با توجه به استقبال و فراگیری بیشتری موسیقی پاپ ،ما راک را انتخاب کردیم. اولاً سلیقه‌ی شخصی ما  موسيقي راک است، در حقیقت هرچقدر هم سعی داشته باشيم با مخاطب هم‌قدم شویم، خارج از موسيقي راك نخواهیم بود. اما سبك راک دایره‌ی وسیعی را شامل می‌شود پس سعی می‌کنیم  با استفاده از المان‌هایی كه موردنظر داریم تعداد بیشتری از شنونده‌ها را متوجه موسیقی خود كنيم. گذر زمان نشان‌دهنده‌ی موفقیت یا عدم موفقیت ما است.


با علم به سلیقه‌ی عموم مردم ،شما هواداران خود را پیدا کردید.دراین‌باره چه صحبتی دارید؟


بیشتر و سریع‌تر ازآنچه متصور بودیم، طرفدار جذب کردیم و این مورد برای خودمان هم جالب است واقعاً انتظار نداشتیم در مدت کوتاه چهارماهه بتوانیم به این شکل جذب مخاطب داشته باشیم. فكر می‌کنم فارغ از كيفيت هنري، ،شخصیت و رفتار بچه‌های گروه نیز در اين مورد مؤثر بوده باشد. ما هزينه خيلي زيادي كرديم كه كيفيت کنسرت‌هایمان بالا برود. به‌جرئت می‌توانم بگویم در تمام گروه‌های ایرانی بهترين تجهيزات موسيقي راداریم همچنین صاحب بهترين كيفيت صداي ممكن  در کنسرت‌ها هستیم. از اين منظر هم‌سطح با گروه‌های راك بین‌المللی هستيم. و اين چيزي جز اهميت به سليقه مخاطب موزيك شناس ما نبوده ؛ خوشحالیم طرفداران ما اين مسئله را درك كردند.  این نويد  را به طرفدارانمان می‌دهیم كه كنسرت بهمن‌ماه ما   با اضافه شدن انبوهی از المان ديگر_ ازجمله صدا نور و دكور_ تراز اجراي گروه را به بالاترين كيفيت می‌رساند.


گویا مدتي است نگاه ارشاد نسبت به سبک‌های دیگر موسیقی عوض‌شده نظر خود را در خصوص این تغییر نگرش بگویید.


اجازه بفرماييد در اين خصوص كمتر صحبت كنم. فقط آنچه می‌توانم بگویم اين است كه بعد از جلسات متعدد بنده با آقايان مسئول،  جهت برگزاري كنسرت راك به ما مجوز داده شد. مسئولين ارگان‌های مختلف دولتي به ما اعتماد كردند و گروه پاسخ اين اعتماد را به نحو شایسته‌ای داد. طرفداران گروه ما با بهترين برخورد و بهترين مديريت ممكنه سالن را اداره كردند به صورتی كه طي چهار ماه گروه موفق به اخذ چهار مجوز كنسرت شد. ما به داشتن طرفدارانی فرهيخته و دانا می‌بالیم و از اعتماد مسئولين هم سپاسگزاريم.


تا حالا فقط در تهران کنسرت داشتید آیا برنامه‌ای برای برگزاری کنسرت‌های خارج از تهران دارید؟


صد درصد. احتمالاً اولین کنسرت خارج از تهران ما در شهر رشت خواهد بود اما مشکلاتی را از جهت برگزارکنندگی اين کنسرت‌ها داریم چراکه در حال حاضر تمام این مسئولیت‌ها از اخذ مجوز تا برگزاري كنسرت با خود بنده است. اما بااین‌وجود برنامه‌هایی در شهرهای رشت ، شیراز، بندرعباس و ... خواهیم داشت؛ هم‌اکنون تمرکزمان روی برگزاری کنسرت در تهران است و بعدازآن برای اخذ مجوز در شهرهای دیگر اقدام خواهیم کرد.

شهاب صادقی شهاب صادقی

مشکل موسیقی امروز را چه می‌بینید؟


معضل اصلي موسیقی ما مسئله‌ی کپی‌رایت است. خیانتی كه توسط اغلب آقایانِ پاپ! صورت می‌گیرد. وقتي خواننده‌ای موزيكي از بهترين آثار آهنگسازان خارجي كپي می‌کند و به اسم خود منتشر می‌نماید،  به‌مرورزمان خلاقيت از بين می‌رود و هنر کشور ضعيف می‌شود و دیگر شاهد موسیقی بارنگ و بوی آن کشور نیستیم. زيبايي موسيقي و اصولاً هنر در احساسات دروني آدم‌ها است و هر آدم با آدم ديگر فرق می‌کند. كپي كردن باعث می‌شود هیچ‌وقت آن احساس بروز نكند. و اين خيانت بزرگي است  كه كل نبوغ هنر  در كشور را از بين می‌برد.


حرف پایانی:


پلان‌هایی كه براي آينده داريم آن‌قدر بزرگ هست كه به نظر  ما تابه‌حال  كسي آن‌ها را نديده است. دقت ما روی مسائل جزئی تا حدي بالا است كه تاكنون در کنسرت‌های هيچ گروهي ديده نشده. قسمتي از ایده‌هایمان  در كنسرت بهمن‌ماه با صرف هزينه خيلي بالا نمايش می‌دهیم؛ به‌نحوی‌که درخور شان طرفدارانمان باشد.  در عرصه‌ی هنر خیلی   نسبت به تحقق رسیدن اهدافمان خوش‌بین هستیم .سعی داریم بخشی ازآنچه  رسالت خود می‌بینیم _از آفرينش و کمال‌جویی_ را در قالب موسيقي ارائه كنيم. گروه بر اساس فلسفه تزكيه منتج از هنر و تخليه عواطف و احساست بنانهاده شده. در مسیر روشنی قدم می‌زنیم چون فکر می‌کنیم اولین گروهی هستيم که در حال حاضر در اين سبك  به‌صورت مجاز فعاليت می‌کنیم. همان‌طور كه گفتم براي رسيدن به اين هدف هزينه زيادي رو متحمل شديم. كه اميدواريم با جذب اسپانسر قسمتي از هزینه‌ها تأمین بشود. در پايان از طرفدارانمان بی‌نهایت ممنونم كه در چند ماه اخير با اوج علاقه و انرژي ما را همراهي كردند؛ به ما انگيزه و اعتبار دادند، اميد دادند كه ما کارهایمان  را باقدرت بيشتري  ادامه دهیم.  هم همین‌جا اعلام می‌کنیم كه بهترين كيفيت ممكن از خودمان را در کنسرت‌های آتي گروه ارائه می‌کنیم. از شما هم به خاطر اين مصاحبه گرم و صميمي سپاسگزاريم.


منبع: ریتم نو


نویسنده: فرزین پاک‌طینت


عکس: امین رجبی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
انتشار یافته: ۳
amin
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
شهاب کارش عالیه ، بین این همه پاپ خون های چرت و رپر های مسخره شهاب با یه سبک عالیی داره کار میکنه راک عالیه
شهاب
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۵
....................................... عالی
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
خدایی اصلا حرف پاپ رو نزنین . باز 20 - 30 سال پیش پاپ چیزی برای گفتن داشت اما الان ابتذال و جلف بازی بیشتر تو پاپ مطرحه . در خصوص موسیقی هم که خیلی ضعیفه اصلا با راک و متال مخصوصا سولوهاش قابل قیاس نیست !!
تقویم هنری ادامه