ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۲۰۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۴

شهرداد روحانی: مردم صداقت آثار هنری را درک می‌کنند

ریتم نو : شهرداد روحانی  که قرار بود جدیدترین آثار خود را قالب دوئت به همراهی یلدا صمدی تنها در سه اجرا به روی صحنه ببرد به علت استقبال علاقه‌مندان به آثار این هنرمند مطرح جهانی درنهایت نه بار در سالن خلیج‌فارس فرهنگسرای نیاوران جدیدترین آثار خود را نواخت.

Duet Piano-Shahdad Rouhani-Ritmeno (6)




به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران شهرداد روحانی موسیقی‌دان ،آهنگساز و رهبر ارکستر که سابقه همکاری با بزرگان موسیقی جهان همچون یانی را در کارنامه فعالیت‌های خود دارد  پس از تمدید اجراهایش سرانجام شامگاه شنبه دهم بهمن‌ماه ساعت 21 در سالن خلیج‌فارس به روی صحنه رفت  و  قطعاتی همچون سرزمین مادری ،پروانه ، آرزوی دوردست ،میدان آزادی ،رویای کودکی ،عذرا و ... را در آخرین کنسرت سال جاری در نیاوران نواخت.


روحانی در پایان این اجراهای موفق و پرشور در  گفتگویی با روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران در خصوص رپرتوار انتخابی کنسرت‌هایش اظهار داشت:اکثر قطعاتی که در این چند شب برای اولین بار در ایران  اجرا شد در خارج از ایران ساخته و در کشورهای مختلف دنیا بارها توسط ارکسترهای گوناگون نواخته شده است  .


وی در خصوص استقبال مردم از کنسرت‌ها و ارتباطی که با آثارش برقرار می‌کنند نیز اظهار داشت:در آثار هنری وقتی صداقت وجود داشته باشد مردم آن را درک می‌کنند و از آن حمایت می‌کنند. از سویی دیگر هنرمند باید جامعه خود را به‌خوبی بشناسد و به این درک برسد که برنامه را برای چه جامعه‌ای می‌خواهد اجرا کند. قطعاً برنامه‌ای که در وین به گوش مخاطب می‌رسد را باید تغییر داد تا در ایران مردم با آن ارتباط برقرار کنند. باید از جامعه شناخت داشت و این مهم به دست نمی‌آید مگر باتجربه. ممکن است اثری باکیفیت و در سطحی بسیار بالا اجرا شود اما مردم علاقه‌ای به آن نشان ندهند چراکه یک اثر هنری باید سطح و توقع مردم را بالا ببرد .


شهرداد روحانی که پس از چهارده سال برای  اولین بار به ایران آمد و در مقام رهبر ارکستر سابقه همکاری با ارکستر سمفونیک تهران را نیز دارد موزیسین‌های جوان ایرانی را بسیار مستعد توصیف کرد و گفت:توصیه من به جوان‌ها این است که به دنبال علم موسیقی بروند. در دورانی که زندگی می‌کنیم و باوجود وسایل ارتباط جمعی می‌توان با بهترین دانشگاه‌های دنیا ارتباط و تعامل داشت  و دانش خود را به‌روز کرد موسیقی  یک پدیده احساسی نیست بلکه نیاز به علم دارد. علم هم به گرفتن یک مدرک خلاصه نمی‌شود بلکه بامطالعه و تحقیق به دست می‌آید. ازاین‌رو همیشه دلم می‌خواست نیروی‌های جدید در این عرصه را پرورش بدهم و اگر دانشی دارم به نسل جدید موزیسین انتقال بدهم.یکی از روش‌های انتقال دانش برگزاری همین کنسرت‌های دوئت است.


شهرداد روحانی در خصوص تشکیل ارکستری بزرگ به رهبری و مدیریت خودش  نیز عنوان داشت در فکر این کار هستم ولی باید توجه داشت این کار نیاز به پشتیبانی مالی دارد. باید یا دولت کمک نماید و یا سازمان‌ها و شرکت‌های خیلی بزرگ حمایت کنند .در آمریکا شرکت‌های بزرگ خصوصی به‌جای اینکه پول مالیات به دولت بدهند آن را خرج در کارهای فرهنگی –هنری مانند موسیقی ،تئاتر و تجسمی می‌کنند.


وی در ادامه افزود:در ایران این سیستم وجود ندارد ،اما بچه‌های موزیسین می‌خواهند این کار را بدون دست مزد انجام بدهند، ولی نمی‌توان به‌صورت دائمی بدون دستمزد کارکرد زیرا موزیسین از این راه زندگی می‌کند.


این نوازنده پیانو که در هفته گذشته سه شب در اصفهان به روی صحنه رفته بود در خصوص عدم حضور بانوان هنرمند به روی صحنه در کنسرت اصفهان اظهار داشت:فرقی بین نوازندگان خانم و آقا نمی‌بینم زیرا در قوانین کشور ما تفاوتی در این خصوص وجود ندارد ولی دریک شهر بعضی افراد باقدرت می‌خواهند این قانون را اجرا نکنند و این امر در کشور برای هنرمندان عرصه موسیقی حالت بلاتکلیفی ایجاد می‌کند .نصف جامعه ما را بانوان تشکیل می‌دهند و درجایی از قانون نگفته شده که نصف جامعه که بانوان هستند نمی‌توانند فعالیت هنری انجام دهند. متأسفانه این برخوردهای سلیقه‌ای باعث می‌شود کار برای هنرمندان بسیار سخت شود چون کسی نمی‌داند تکلیف چیست.


روحانی در پایان صحبت‌هایش در خصوص علت انتخاب فرهنگسرای نیاوران برای برگزاری کنسرت‌هایش نیز ابراز داشت:سالن خلیج‌فارس فرهنگسرای نیاوران برای اجراهای رسیتال و آنسامبل بسیار مناسب است. من مجموعاً نه اجرا در این فرهنگسرا داشتم .در تمام طول اجرایم در این سالن  همه‌چیز خوب و حرفه‌ای پیش رفت  ازاین‌رو فرهنگسرای نیاوران در آینده به‌عنوان یکی از مکان‌هایی خواهد بود که در آن برنامه‌هایم را ادامه خواهم داد.


شهرداد روحانی در پاسخ به اینکه چه زمانی فرهنگسرای نیاوران را برای اجرای رسیتال پیانو انتخاب کردید نیز گفت:در مراسم رونمایی کتاب فخرالدین فخرالدینی حضور داشتم و درهمان زمان ایده اجرای رسیتال پیانو به ذهنم رسید. من محیط فرهنگسرای نیاوران و همچنین سالن خلیج‌فارس آن را دوست دارم زیرا فضای این سالن برای اجرای موسیقی بسیار خودمانی و صمیمی است .


رهبر بین‌المللی ارکستر در خصوص اجراهای دو نوازی پیانو در نیاوران همچنین بیان داشت :در اجراهای نیاوران شرکت پتروف پیانو در اختیار ما گذاشت و تمامی قطعات این کنسرت از ساخته‌های خودم است که تعداد زیادی از آن‌ها برای اولین بار در ایران اجرا  می‌شد.


وی در پایان و در پاسخ به اینکه استقبال مخاطبان را چگونه ارزیابی می‌کنید گفت:قطعاتی که در این رسیتال اجرا کردم برای خود من جذاب بود و اتفاقاً مردم هم از برنامه استقبال خوبی کردند. ما زمان زیادی برای تبلیغات نداشتیم ولی یک هفته قبل از برنامه بلیت‌ها به فروش رفت و 3 بار این اجرا تمدید شد و بلیت‌ها کاملاً در مدت کوتاهی بفروش رسید.


گزارش تصویری از اجرای شهرداد روحانی در فرهنگسرای نیاوران


منبع: ریتم نو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه