ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۳۷۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۴

شهرزاد قصه‌گو راوی چین و ایران / همخوانی ای ایران در یک کنسرت دیپلماتیک

ریتم نو : ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فیلارمونیک چین با حضور دو رهبر( علی رهبری و لونگ یو) در دو شب در تالار وحدت به روی صحنه رفتند. تا افتخاری دیگر را در کارنامه ارکستر سمفونیک ثبت کنند.

Tehran Symphony-China Philharmonic (49)


شهرزاد قصه‌گو روایت چین و ایران / همخوانی ای ایران در یک کنسرت دیپلماتیک


 

 

در پنج‌شنبه‌شب ارکستر فیلارمونیک چین قطعه رقص‌های پلوواتسین شاهزاده ایگور  و سمفونی شماره 5 می مینور اپوس 64 را به اجرا درآورد که در این اجرا تعدادی از نوازندگان ایرانی به همراه نوازندگان چینی قطعه‌ای را به اجرا درآوردند.

در دومین شب از این اجرا که با استقبال خوبی مواجه شده بود ابتدا ارکستر سمفونیک تهران به روی صحنه آمدند و " سوییت سمفونیک شهرزاد " را در چهار پارت "دریا و کشتی سندباد"، "داستان شاهزاده قلندر"، "عشق شاهزاده و شاهدخت جوان" و " جشن و سرور در جشنواره بغداد" را نواختند که «امیر باورچی» سولیست ویولن در این اجرا خوش درخشید.

در پایان اجرای ارکستر سمفونیک تهران، علی رهبری پس از تشویق‌های حضار بیان کرد: « آن‌هایی که دیشب حضور نداشتند اجرای بزرگی را از دست دادند چراکه ما هم چینی صحبت کردیم هم کنارشان نشستیم و قطعه‌ای را نواختیم. البته نوازندگان ما قطعه‌ای را با آن‌ها زدند که به قول رهبرشان قطعه‌ای بود که دیگر نمی‌توان گفت کی بهتر است.»

وی ادامه داد: «این‌ها نوازندگان جوان ایرانی هستند و با این نوازندگان شروع کردیم . راستش را بخواهید برای من که مدت چهل سال در کشورهای مختلف دنیا رهبری می‌کردم، می‌ارزید که به این امید بیایم که امروز در مملکتمان می‌شود این کار را انجام داد.»

پس از صحبت‌های رهبری نوازندگان همراه با تشویق مردم شروع به پای‌کوبی کردند. و رهبری افزود: «اغراق نمی‌کنم ؛ قطعه‌ای را که امشب ارکستر زد، ما می‌توانیم همه جای دنیا اجرا کنیم فکر نمی‌کنم از ارکسترهای دیگر کم داشته باشیم که نتیجه پنج ماه کار سخت است.»

پس از صحبت‌های رهبری «بردیا کیارس» با کسب اجازه از ایشان بلند شد و بیان کرد: «آقای رهبری بعد از تمام کنسرت‌ها، تمام نوازندگان را تشویق کرد ما امروز آخرین تمرین شش ماه برنامه‌ریزی‌شده را داشتیم. واقعاً حضور جناب رهبری در ایران بزرگ‌ترین اتفاق موسیقی ما بود. تمام اتفاق‌های مهم ارکستر و حضور ارکستر چین در ایران را مدیون آقای رهبری هستیم. امیدوارم با حمایت مسئولین آنچه که در ذهن آقای رهبری هست روزی به وقوع بپیوندد.»

کیارس در پایان صحبت‌های خود از حضار خواست که به احترام آقای رهبری دقایقی ایستاده ایشان را تشویق کنند.

رهبری پس از تشویق‌های حضار به سخت بودن قطعه شهرزاد در تمام دنیا اشاره کرد و گفت :« آقای " لونگ یو " که پس از من رهبری می‌کنند به من گفتند که چه جرئتی داشتید، این‌یکی از سخت‌ترین قطعات است. اما نوازندگان ما این قطعات را نواختند.»

وی سپس از نوازنده دوازده و شانزده‌ساله ارکستر خواست که به جلوی سن بیایند تا مردم با آن‌ها و حضورشان د ر ارکستر سمفونیک تهران آشنا شوند.

رهبری در پایان صحبت‌های خود به زمانی که خارج از ایران بود اشاره کرد و گفت: «بسیاری متوجه نبودند که شخص من چهل سال چه‌کار می‌کرد، یک نفر در ایران تمام مدت حواسش بود و تمام مدت پای تلفن بود و می‌گفت باید به ایران بازگردی. «مصطفی کمال پور تراب» استاد استادان دیگر است.»

رهبری با تشویق‌های متعدد حضار به روی سن بازگشت و قطعه «ای ایران» به زیبای هرچه‌تمام‌تر نواخته شد و حضار این قطعه را ایستاده همخوانی کردند.

 

پس از تنفس اعلام‌شده ارکستر فیلارمونیک چین به رهبری «لونگ یو» به روی صحنه آمد و سمفونی شماره 9 در می مینور( دنیای نو) در چهار پارت " آداجو-آلگرومولتو"، " لارگو"، "مولتو ویواچه" و "آلگرو کن فواکو" نواخته شد.

 

پس از اجرای این سمفونی، رهبر ارکستر چین گفت: باید بگویم که من بسیار تحت تاثیر شهر و کشور شما قرار گرفتم، ما از دعوت شما سپاسگزاریم و برای این شب شگفت‌انگیز، هدیه‌ای برای شهر شما، تهران، داریم.

 

سپس ارکستر چین به اجرای دو قطعه کوتاه پرداخت و «لونگ یو» در میان تشویق‌های پرشور تماشاچیان صحنه را ترک کرد.

 

گرفتن عکس یادگاری نوازندگان چین و ایران حسن ختام اجرای ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر فیلارمونیک چین بود.

 

در ادامه بیننده چند سکانس از نگاه دوربین «امین رجبی» باشید.

 

 

منبع : ریتم نو

نویسنده : مریم رفایی
برچسب ها: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه