ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۲۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۱۹ آبان ۱۳۹۴

شهلا میلانی :‌ برخورد مغرضانه تضعیف جامعه موسیقی را در پی دارد

ریتم نو: شهلا میلانی در گفتگوی کوتاه خود عنوان کرد: با توجه به مهجور ماندن موسیقی در جامعه‌ایران نیاز به همراهی هنرمندان برای حفظ و اعتلای هنر موسیقی کاملاً جدی است و اگر ما نیز مغرضانه برخورد کنیم درواقع جامعه خودمان را تضعیف می‌کنیم  و درنهایت شرایط خوبی پیش روی موسیقی نخواهد بود.

shahla milani




شهلا میلانی ، عضو هیئت‌مدیره کانون خوانندگان کلاسیک در مورد برنامه‌های این کانون گفت: ما بخش زیادی از برنامه‌های کانون را به انجام رسانده‌ایم ازجمله برگزاری مستر کلاس‌های که هنرجویان در آن شرکت کرده‌اند، اجرا و پخش اپراهای مختلف از طریق سی دی و یا به‌صورت زنده و همین‌طور عضویت اعضا کانون که با دقت و ظرافت خاص توسط کارشناسان کانون خوانندگان کلاسیک انجام می‌شود.


از خوانندگان پیشکسوت آواز کلاسیک تجلیل می‌شود


این خواننده و مدرس آواز کلاسیک با اشاره به فعالیت‌های کانون خوانندگان کلاسیک درزمینهٔ تئوری افزود: تا آنجا که برای کانون ممکن باشد، کلاس‌های توجیهی ویژه آواز کلاسیک برگزار می‌کنیم و دوستان هنرجو برای آشنایی با تکنیک‌ها و موضوعات مختلف در خوانندگی کلاسیک در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند. در آینده نزدیک قرار است از خوانندگان پیشکسوت حوزه آواز کلاسیک تجلیل صورت گیرد. این برنامه‌ها در پیش روی ما است.


وی افزود: البته در سال آینده انتخابات کانون را در پیش داریم. بنابراین چند ماهی فرصت باقی است تا آنچه را می‌خواهیم، انجام دهیم. تعدادی از دوستان، علاقه‌مند هستند که مستر کلاس داشته باشند. این موضوع در حال بررسی است و اگر دوستان در حد خوبی باشند و بتوانند مستر کلاس را اداره کنند، به‌زودی اجازه برگزاری مستر کلاس به آن‌ها داده خواهد شد.


کانون‌ها بهتر می‌توانند مشکلات اعضای خود را به هیئت‌مدیره خانه منتقل کنند


میلانی با اشاره به حضور کانون‌های مختلف زیرمجموعه خانه موسیقی گفت: در مجموعه کانون‌های مختلف برخی از کانون‌ها بنا به فعالیت‌های مستمری که دارند، بیشتر در جریان وضع اعضا هستند و به همین دلیل معضلات و مشکلات اعضای خود را راحت‌تر متوجه می‌شوند و می‌تواند در حد بیشتری به تأمین خواست‌های صنفی اعضایشان ازجمله رفاه و امکانات موردنیاز هنرمندان  بپردازند و این خواست‌ها را به هیئت‌مدیره اصلی ابلاغ کنند.


او در ادامه گفت: همان‌طور که همه هنرمندان حوزه موسیقی می‌دانند، خانه موسیقی یک ارگان دولتی نیست. بنابراین تا حد مشخصی امکان رسیدگی و اجرای خواست‌های اعضای خودش را دارد. در پاره‌ای موارد به آنچه توقع داشتیم، نرسیدیم اما این به خاطر محدودیت‌های پیش روی خانه موسیقی است. بیمه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین خواست‌های هنرمندان مطرح بود که خوشبختانه محقق شد و به نتیجه رسید. در مورد تعاونی مسکن مشکلات زیادی وجود داشت و هنوز هم موانع و مشکلات مختلفی بر سر راه خانه موسیقی است اما درهرصورت عده‌ای صاحب‌خانه شدند و این مایه خوشحالی است. هرچند مشکلات وجود دارد و همه‌چیز در حد کمال نیست.


بدگویی‌ها راه به‌جایی نمی‌برد


میلانی با اشاره به لزوم همراهی هنرمندان فعال در این حوزه با خانه موسیقی گفت: اینکه ما فقط در مورد افراد بدگویی کنیم کار را به‌جایی نخواهد رساند. البته خانه موسیقی نیز باید بیش از این فعال باشد.مثلاً روند بیمه شدن اعضای جدید متوقف‌شده و اعضای قبلی که بیمه‌شده بودند بنا به تأخیر چندروزه در پرداخت حق بیمه، حدود 3سال است که بیمه ندارند.  پیگیری‌هایی نیز انجام‌شده و قرار بود صندوق حمایت از هنرمندان اقداماتی انجام دهد اما متأسفانه نمی‌دانم مشکل از کجاست؟


میلانی با تصریح بر لزوم بیمه به‌عنوان حق هر هنرمندی گفت: به نظر من مشکلات مربوط به بیمه باید جدی‌تر بررسی شود. البته با توجه  به مهجورم‌اند موسیقی در جامعه‌ایران نیاز به همراهی هنرمندان برای حفظ هنر موسیقی کاملاً جدی است و اگر خود ما نیز مغرضانه برخورد کنیم، شرایط خوبی پیش روی موسیقی نخواهد بود.


بسیاری از هنرمندان تحصیل‌کرده، شرایط مالی خوبی ندارند


میلانی شرایط اغلب هنرمندان دارای تحصیلات آکادمیک را به لحاظ مالی سخت توصیف کرد و دراین‌باره گفت: بسیاری از هنرمندان تحصیل‌کرده شرایط مالی خوبی ندارند و برای تأمین هزینه‌های زندگی ، ناچارند در چند جای مختلف کار کنند. در این میان هنرمندانی که خود را هنرمند مخاطب عام معرفی می‌کنند، پایگاه مردمی قوی‌تری دارند و به همین نسبت از امکانات بهتر مالی برخوردارند. اینکه دوستان فعال در بخش دوم شرایط مالی خوبی داشته باشند، بسیار باعث خوشحالی است اما دوستان هنرمندی داریم که سالیان سال عمرشان را در این راه گذاشته‌اند و سطح کاری بالایی دارند اما نمی‌توانند به هر کاری رو بیاورند و به همین دلیل گاهی دچار مشکلات سخت اقتصادی می‌شوند.


وی افزود: برخی بازنشستگان ادارات و ارگان‌های دولتی هستند و متأسفانه به‌قدری دریافتی پایینی دارند که گاهی بین خودمان به طنز می‌گوییم: نکند کسی از ما مردم را از مبلغ حقوقی که می‌گیرد باخبر کند چون واقعاً باعث خجالت است. هنرمندی که سال‌ها تلاش کرده نیاز به یک پایگاه محکم اجتماعی و مالی در جامعه دارد اما متأسفانه از این خواست‌ها محروم است.


شهلا میلانی در پایان بر ضرورت حمایت و تأمین مالی هنرمندان به‌خصوص جوانان این حوزه تأکید کرد و افزود: متأسفانه بسیاری از فعالان و دانش‌آموختگان هنر موسیقی در ایران، به‌جای اجرای کنسرت‌ها و انتشار سی دی بنا به مشکلات مالی و هزینه‌های بالای امکانات اجرا در ایران، مجبور به محدود کردن فعالیت‌های هنرشان به آموزش نوآموزان هستند و این حالت به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند روح یک هنرمند را آرام کند.


وی در پایان گفت: جامعه‌ای که هنرمندش به لحاظ مالی، تأمین نیست به‌زودی فرهنگ و هنرش را از دست خواهد داد و هنرمندان مجبور به تن دادن به گونه‌هایی هستند که اصالت هنری را از بین خواهد برد و علف‌های هرز آن، دور درخت تنومند هنر را می‌گیرد.


لازم به توضیح است، به مناسبت شانزدهمین سالگرد تأسیس خانه موسیقی با برخی از اعضای این نهاد به گفتگو نشسته‌ایم تا عملکرد خانه را ارزیابی و با انعکاس نظرات و پیشنهادهای این عزیزان مسیر درست‌تری را پیش پای نهاد مدنی خانه موسیقی ترسیم کنیم.



منبع : ریتم نو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه