ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۴

صدای بانوان کجاست؟!

ریتم نو: نجمه تجدد حسینی هنرمند باسابقه‌ی کشور ضمن اعلام حضور در جشنواره موسیقی فجر امسال به‌عنوان خواننده‌ی بانوان، درمورد وجود اسپانسر در بخش بانوان گفت: «درباره‌ی بانوان باید بگویم هنوز خانم‌ها اجازه‌ی بروز صدا ندارند و حتماً باید در جمع‌های خصوصی بانوان بخوانندمتأسفانه در این محدوده‌ی فعالیت نه آهنگسازی وجود دارد  نه اسپانسری که حمایت کند»

4_441317634944795192 (2)




اگر بخواهیم بیوگرافی از وی بدهیم، «نجمه تجدد حسینی» همسر «بیژن کامکار» متولد 1330 در شهر ری است. درزمینه‌ی نقاشی  و دکور صحنه تحصیلات دارد. تصنیف‌خوانی را نزد استاد مرحوم زنده‌یاد«بنان»آموخته و به گفته‌ی خود از زنده‌یاد استاد «قوامی»آموزه‌های زیادی اندوخته است. در آن دوران تصنیف‌خوانی را از روی نوارها تمرین کرده و در سال 1364وارد کانون «چاوش» شده و جناب «ناصح پور» از سومین معلمی  بودند که آواز را به تجدد تعلیم داده است. بعدازآن از طریق «هنگامه اخوان»(کسی که برای او احترام زیادی قائل است و صدایش را دوست دارد)به استاد «داوود گنجی » معرفی می‌شود و آموزش آواز با استاد گنجی ادامه پیدا می‌کند. در سال 1369با «بیژن کامکار» آشنا شده و تا امروز هم از محضر ایشان استفاده برده است و  او می‌گوید "یکی از افتخاراتم را عروس خانواده‌ی «کامکار»بودنم،است."


 


در ابتدا درباره‌ی خودتان بگویید و بعدازآن  معرفی کوتاهی در مورد فعالیت‌های گروه  به ما بدهید.


من از کودکی نزد مادرم می‌خواندم (او صدای زیبایی داشت) درواقع هرچه او می‌خواند من نیز تکرار می‌کردم.در حقیقت اولین اجرایم را در سن چهارسالگی در اتوبوس رقم خورد! از پل سیمان به سمت میدان شوش می‌رفتیم.به خاطر اینکه مسیر راه برایم کوتاه شود شروع به خواندن کردم .مادرم از دست من ناراحت شد اما در جواب او گفتم که باید بخوانم.بدین ترتیب اولین اجرایم در اتوبوس انجام شد (با لبخند)...


به‌طور ناگهانی خبردار شدم که از من خواسته‌شده تا در جشنواره‌ی فجر امسال شرکت و کنسرتی برای بانوان برگزار کنم. به همین خاطر به کمک جناب «تهمورس پورناظری»با خانم‌هایی آشنا شدم که در امر نوازندگی مهارت و شایستگی فراوان دارند و قبلاً نیز با دو خانم تنبورنواز اجرایی داشتم. خانم‌ها نسیم اربابی و نیلوفر شهبازی(کمانچه)، آذر نوش خدامی (عود)، خورشید دادبه (تار و تنبور)، هانا کامکار (دف و بندیر)، ندا بهزاد (دف، تنبک و دوم دوم)، تارا موسویان (دف، کاخن، و اودو) و نیکناز میر قلمی (تنبور و سه‌تار) در حال حاضر نیز مشغول به تمرین هستیم و امیدوارم اجرای خوبی داشته باشیم.


این گروه را فقط برای  شرکت در جشنواره تشکیل دادید؟


بله  اما فکر می‌کنم به دلیل استعداد اعضای گروه  در ادامه  همکاری‌هایی باهم داشته باشیم و ممکن است چند نفر دیگر هم به جمع ما اضافه شوند البته باید تأکید کنم اعضای شرکت‌کننده در این جشنواره  تغییر نخواهند کرد و آنچه گفتم مربوط به آینده است.


قرار است در جشنواره‌ی فجر چه قطعاتی را اجرا کنید؟


قطعاتی از ساخته‌های آقایان «کیخسرو و تهمورس پورناظری» را اجرا خواهیم کرد که تنظیم نیز به عهده‌ی آنان بوده است. لازم به ذکر است پیش‌ازاین با گروه «شمس» این قطعات را اجرا کرده بودم.«مستان سلامت می‌کنند »، «ساربان»، «پیش‌درآمد آن سو مرو» اجرا خواهند شد  و بعدازآن قطعاتی با شکل و شمایل ارکستر ملی نواخته  و اجرا می‌شود که می‌توان به «مگذارو مگذر»، «آینه ی جان»، «ای دل شکایت ها مکن» به‌اضافه‌ی یک قطعه‌ی هشت‌ضربی که همراه با آواز اجرا می‌شوند.


آیا قطعات را که اجرا می‌کنید با نظرات «تهمورس پورناظری» انجام می‌شود؟


بله.


آثار مستقلی هم اجرا می‌کنید؟


خیر


موافقید که گروه‌های مستقل بانوان با مشکلات نظیر اسپانسر و تبلیغات مواجه است ؟


مسئله فقط منحصر به بانوان نیست بلکه فکر می‌کنم اکثر گروه‌های این‌چنینی مشکل اسپانسر دارند.به گروه‌های پاپ کاری ندارم زیرا آن‌ها اسپانسرهای خاص خود را دارند.متأسفانه در موسیقی سنتی ،ملی ،کلاسیک اسپانسری وجود ندارد. سرمایه‌گذاران مایل هستند روی آثار دیگری که ....نمی‌دانم ... این لحن قشنگ نیست اما دوست دارند روی  آلبوم‌هایی که اصلاً قابل‌بحث نیست سرمایه‌گذاری کنند. البته اخیراً چند شرکت پیدا شدند که  موسیقی دوست دارند! و موسیقی درست گوش می‌کنند و علاقه‌ای نشان دادند و اسپانسر شدند اما  در حالت کلی قضیه همان است که عرض کردم. درباره‌ی بانوان هم که باید بگویم هنوز خانم‌ها اجازه‌ی بروز صدا ندارند و حتماً باید در جمع‌های خصوصی بانوان بخوانند.متأسفانه در این محدوده‌ی فعالیت نه آهنگسازی وجود دارد  نه اسپانسری که حمایت کند. امیدوارم بعدازاین جشنواره که امسال نسبت به جشنواره‌های گذشته  خیلی تفاوت کرده است ؛موسیقی  رونقی پیدا کند و در خصوص موسیقی با ایمان تر پیش برویم.


اولین بار است که در جشنواره‌ی فجر بانوان اجرای تک خواننده دارند؟


دقیقاً!


در حال حاضر برای گروهتان اسپانسر ندارید؟


نه {با لبخند} اگر شما اسپانسر می‌شناسید به ما معرفی کنید خیلی هم خوشحال می‌شویم.


در حال حاضر به‌جز این گروه با چه گروه‌هایی کارکرده‌اید؟


اولین اجرایم با گروه کامکارها بود که در خارج و داخل کشور کنسرت‌هایی داشتیم . بعدازآن با گروه «تنبور شمس» همکاری داشتم تا اکنون‌که هنوز هم این همکاری پابرجا است.


هنوز با این گروه همکاری می‌کنید؟!


چون این گروه در یک حیطه فعالیت دارند و هر دو گروه تحت نظرات آقای «پورناظری» فعالیت می‌کنند؛با هردو گروه همکاری دارم.


برای بعدازاین کنسرت چه برنامه‌ای دارید؟


انشاله این اجرا که تمام شود.کارهایی مدنظر دارم که آن‌ها را به مرحله‌ی انجام می‌رسانم.


حرف پایانی


امیدوارم روزی را ببینم، تمام خانم‌ها  که کار اصولی موسیقی انجام می‌دهند،بتوانند این اجازه را داشته باشند که برای همه اجرای خوبی انجام بدهند. ما سعی کردیم موسیقی خوب را برای بانوان اجرا کنیم اما امیدواریم بعدازاین ،اتفاق شیرین و زیبایی رخ دهد تا بانوان بتوانند فعالیت بیشتری داشته باشند و امیدوارم روزی موضع تلویزیون که فقط ادوات مواد مخدر را به‌راحتی به نمایش می‌گذارد در نشان دادن ساز اکراه نداشته باشد. خیلی ممنون از شما.



درپایان بیننده تمرین این گروه از نگاه دوربین «کبری خسروی» باشید.



منبع: ریتم نو


نویسنده: دلارام غفرانی – فرزین پاک‌طینت


عکس مصاحبه: دلارام غفرانی


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه