ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۵:۱۱ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۵

طنین موسیقی آذری در تالار وحدت/ آیهان با "مارال" روی صحنه رفت

ریتم نو - کنسرت موسیقی شاد آذری با اجرای هاشم اسلامیان ملقب به "آیهان" شامگاه سه‌شنبه یکم شهریور ماه با اجرای رپرتواری متشکل از قطعات آلبوم "مارال" و آثار ماندگار موسیقی آذری به تهیه کنندگی شرکت اکسیرنوین در تالار وحدت برگزار شد.


 


آیهان خواننده جوان موسیقی آذری است که به تازگی نخستین آلبوم مستقل خود را با نام "مارال" در فضایی کاملاً شاد، با همکاری برخی از هنرمندان بین المللی به بازار موسیقی ارائه داده است. او اسفند ماه سال گذشته به همت و یاری یاشار آذرتاش سرپرست گروه ریحان و تحت عنوان همین گروه، برای اولین بار در تالار وحدت به روی صحنه رفت اما کنسرت سه‌شنبه شب وی، نخست اجرای اختصاصی او با عنوان "آیهان" بود؛ هرچند که در این کنسرت نیز گروه نوازندگی ریحان به رهبری حجت مبذول، آیهان را را همراهی کردند.


 


این کنسرت با خوش‌آمدگویی برگزارکنندگان آن به مخاطبان گروه ریحان، وارد مراحل آغازین اجرای موسیقی شد که در ابتدا آیهان قطعه سرآلبومی مجموعه مارال با نام "آی ما‌شاالله" را با انرژی بسیار بالایی خواند تا با این اثر مسرت‌بخش، نوید یک کنسرت هیجان‌انگیز را به مخاطبان خود دهد. او در ادامه سه اثر ماندگار موسیقی آذری با نام‌های "یاشا آذربایجان"، "آذربایجان مارالی" و "اسن یللر" را در میان فریادهای یک‌صدا و تشویق‌های بی امان آذری‌زبانان حاضر در تالار وحدت اجرا کرد. پس از اجرای این آهنگ‌های خاطره‌انگیز، آیهان زبان به تمجید از موسیقی‌های مانای آذری گشود و گفت: این آثار ماندگار، آهنگهای محلی بسیار زیبا و خاطره‌انگیز موسیقی آذری هستند که حفاظت و مراقبت از آنها وظیفه همه ماست. من با اجرای این آثار، همیشه سعی کرده‌ام که دِین خودم را به خالقان این قطعات ادا کرده باشم.


 


در ادامه و پس از اجرای این سه قطعه قدیمی موسیقی آذربایجان، آیهان یک قطعه دیگر از آلبوم خود که "سئوه سئوه" نام داشت را به مخاطبانش تقدیم کرد؛ این قطعه علیرغم اکت بالایش، نسبت به سایر قطعات اجرا شده فضای غمگین‌تری داشت. همچنین این خواننده جوان در بخشی دیگر، قطعه محبوب مارال را از میان آثار آلبوم جدیدش اجرا کرد. این اثر از یکی ساخته‌های آذر بلبل‌اغلو است که غلام‌رضا صادقی آن‌را تنظیم کرده است. اثر مارال از سال گذشته که هنوز آلبوم آیهان به بازار موسیقی ارائه نشده بود، یکی از پای ثابت‌های رپرتوار کنسرت‌های گروه ریحان بود و همواره نیز مورد استقبال قرار می‌گیرد.


 


ریحان که معمولا در آثارش رنگ و لعاب سنتی موسیقی آذری به وفور دیده و شنیده می‌شود، در این اجرا از افکت‌های الکترونیک نیز برای موسیقی آذری خود استفاده کرد تا فضای متفاوت‌تری را برای مخاطبان ایجاد نماید که قطعات "افسوس"، "نیگرانام"، "دیلاور"، "ماهور" و یک قطعه بی‌کلام، در راستای چنین دیدگاهی به عنوان آثار دیگر از رپرتوار این کنسرت در بخش‌های مختلف آن در معرض اجرا قرار گرفت.


 


همچنین در بین اجراهای گروه ریحان، آیهان یکایک اعضای ارکستر ریحان را به حاضرین در تالار وحدت معرفی می‌کرد و پس از معرفی هر یک از آن‌ها، تماشاگران به شدت نوازندگان را مورد تشویق قرار می‌دادند. اعضای ارکستر ریحان برای اجرای این کنسرت عبارت بودند از: حجت مبذول (گارمون و رهبر ارکستر)، هادی حمزه زاده (تار آذربایجانی و باقلاما)، رضا برزگر (درامز)، رضا نباهت (ناغارا)، رامین کلاردشتی (گیتار باس)، محمد رخشان‌مهر (کیبورد) ،ائلسور غفارزاده (پیانو) ، سیمور کریم‌اُف (کلارینت) ، جمال فرهاد‌اُف (قوشا ناغارا) و فرداد سلطانی (گیتار آکوستیک و الکترونیک).


 


از نکات بسیار جالب برنامه سه‌شنبه شب در تالار وحدت می‌توان به گروهی متشکل از کودکان زیر ۸ سال با لباس‌های متحد‌الشکل و یک‌دست اشاره کرد که در حین اجرای سه قطعه گروه ریحان، بر روی استیج به اجرای حرکات فولکلوریک می‌پرداختند. جذابیت رقص‌های محلی این گروه خردسال به حدی بود که در اکثر مواقع چشمان مخاطبان حاضر در برج میلاد را به تماشای حرکات زیبای‌شان وادار می‌ساخت. اجرای حرکات فولکلوریک گروه رقص کودکان، همزمان با نواخته شدن اثر "وای‌ آمان" آغاز شد و پس از اتمام اجرای این قطعه، تمامی اعضای این گروه رقص محلی به ترتیب اسم و سن‌شان را معرفی کردند. چندی بعد مربّی آن‌ها نیز به روی صحنه آمد و با مستعد خواندن یکایک شاگردانش، از استعداد بالا و کوشایی هر یک از آن‌ها تقدیر کرد.


 اجرای قطعه ماندگار "ساری‌گلین" که یکی از شاهکارهای موسیقی فولکلور است، از بخش‌های ویژه دیگر این کنسرت بود. ساری‌گلین به معنای عروس مو طلایی، از آثار محلی ایرانی، آذربایجانی و ارمنی است که تاکنون هنرمندان بزرگی نظیر عالیم قاسم‌اف، قدیر رستم‌اف، ماهسون، محمد معتمدی و... آن را به صورت استودیویی و یا در کنسرت‌های مختلف اجرا کرده‌اند و اجرای هر کدام آن‌ها نیز به گونه‌ای ویژه مورد استقبال فراوان قرار گرفته است


 



منبع: ریتم نو
عکاس: امین باقری

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه