ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۲۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۱۵ آبان ۱۳۹۴

عاشورا در مرند، تلفیق زبان آذری و ساز غربی

ریتم نو:  هادی جداری نوازنده آذری زبان ساز ساکسیفون در گفت و گویی کوتاه با خبرنگار سایت ریتم نو از عزاداری مردم شهرستان مرند و حضور خود در این عزاداری با ساز ساکسیفون سخن گفت.
photo_2015-11-06_10-54-11



از جزییات این مراسم عزاداری و بازخورد عزاداران نسبت به استفاده از یک ساز غربی در مراسم عزاداری بگویید.


مردم مرند که استقبال خیلی زیادی می‌کنند و صدای ساکسیفون تاثیر زیادی بر روی شور عزاداران می‌گذارد. من از کودکی و نوجوانی در این مراسم عزاداری شرکت می‌کردم و فلوت می‌زدم و تا به امروز هم هرساله برای ادای دین روزهای عاشورا و تاسوعا با سازم حضور دارم.


در خصوص نحوه عزاداری شهرستان مرند هم توضیح بدهید.


علاوه بر ساکسیفون ؛ ترومپت ، فلوت و سازهای مرسوم عزاداری هم در مراسم ما حضور دارد.


مراسمی که من در آن شرکت می‌کنم یک مراسم تعزیه یا شبیه‌خوانی سنتی است با این تفاوت که عوامل آن همگی از هنرمندان تئاتر شهرستان مرند هستند و علاوه بر این که تعزیه را هنرمندانه‌تر اجرا می‌کنند، نسبت به حالت سنتی شبیه‌خوانی زمان اجرا هم کمتر است.


  روز عاشورا در شهرستان مرند هرمحله‌ای یک مراسم تعزیه دارد که اکثرا در میان کوچه‌ها و خیابان‌ها اجرا می‌شود اما مراسمی که من شرکت کردم یک مراسم ویژه است که در یک سالن ورزشی به دلیل گنجایش بیشتر و شرایط مساعدتر برگزار می‌شود و مردم از اطراف مرند برای تماشای آن تشریف می‌آورند.


نظر شخصی خودتان هم در مورد عزاداری مردم شهر مرند بفرمایید.


 به دلیل حضور هر ساله‌ام در مرند  تا به حال عزاداری مردم تهران را از نزدیک ندیدم و نمی‌دانم به چه صورتی است اما در شهر مرند عزاداری‌ها بسیار خوب و بی ریا برگزار می‌شود.


با آرزوی قبولی عزاداری‌هایتان اگر حرفی هست به عنوان صحبت پایانی بفرمایید.


ممنونم از شما و سایت ریتم نو ، امیدوارم که عزاداری مردم ایران قبول شده باشد.



منبع : ریتم نو


نویسنده: حامد سلگی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه