ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۲۶۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۱۳ آبان ۱۳۹۴

علی رهبری : برای رسیدن به هدفی مشترک، با مختاباد متحد شدیم / اردینچ :اگر من جای رهبری بودم در مونیخ یا برن می‌ماندم

ریتم نو: نشست خبری مستر کلاس رهبری ارکستر توسط  ارول اردینچ ، با حضور او و علی رهبری در روز سه‌شنبه 12 آبان ماه سال جاری ساعت11 در تالار وحدت برگزار شد. در این مجال که حدود ساعت 11 آغاز شد ضمن اعلام اینکه «ارول اردینچ» باید نوازنده‌ها را تمرین بدهد و نیم ساعت بیشتر وقت ندارد ،«اردینچ » از دوستی خود با «رهبری» گفت و توانست پاسخ گوی یک سؤال از طرف خبرنگاران باشد. در ادامه «علی رهبری» در خصوص برنامه‌های مشترکشان با«عبدالحسین مختاباد» خبر داد.
 

09

در ابتدای جلسه علی رهبری گفت : صحبت‌های امروز به دو بخش تقسیم می‌شود اول در خصوص مستر کلاس صحبت می‌کنیم زیرا آقای «اردینچ»نیم ساعت بیشتر وقت ندارند اما در بخش دوم در من می‌مانم تا در خصوص بعضی برنامه‌های ارکستر صحبت کنیم.


وی ادامه داد: «ارول اردینچ» از دوستان صمیمی من است و رفاقت ما به سی و هفت-هشت سال پیش برمی‌گردد. وقتی در آن زمان در پاریس مسابقه‌ی جهانی فرانسه را بردم با مدرسه‌ی موسیقی آن‌ها آشنا شدم و دوستی خوبی بین ما شکل گرفت.او یکی از رهبران ارکستری است که توانایی و حوصله‌ی تدریس کردن را دارد.آدم بسیار بااخلاقی هست و اصلیت ترکیه‌ای هم دارد ما اگر بتوانیم از این هجده نفر متقاضی دو رهبر خوب را به جامعه‌ی موسیقی تحویل بدهیم یعنی در کارمان موفق بوده‌ایم.


سپس «اردینچ»گفت: من در شهر پاریس با «رهبری»آشنا شدم.اولین بار  در کلاس «پیر دروو»که در آن زمان از اساتید برجسته‌ی پاریس به‌حساب می‌آمد با او آشنا شدم.«رهبری» به من گفت شما ترک هستید؟من گفتم شما ایرانی هستید؟بدین ترتیب دوستی خوبی بین ما شکل گرفت.چندی بعد ایشان در مسابقات«بوزانسون» شرکت داشتند(این مسابقه یکی از سخت‌ترین و باپرستیژی‌ترین مسابقه‌ها است) وقتی نتیجه‌ی مسابقه را فهمیدم شگفت‌زده شدم(چون او مقام اول را کسب کرده بود)و بابت این موضوع به خود می‌بالیدم و خیلی خوشحال بودم. بعدازآن اتفاق دیگر یکدیگر را ندیدیم.من نیز پس‌ازاینکه درس خود را به اتمام رساندم به ترکیه برگشتم و چند سالی در اپرای باله‌ی ترکیه فعالیت کردم بعدازآن در شهر استانبول به مدت بیست سال در ارکستر سمفونی دولتی استانبول مشغول به فعالیت شدم.


در خصوص نظم و انضباط رهبری باید بگویم که او مثال‌زدنی است و ارکستر استانبول شیفته‌ی «رهبری» هستند.


در بین این صحبت‌ها یکی از خبرنگاران گفت: با توجه به اینکه وقت محدود است اگر می‌شود تعارف‌ها را کنار بگذارید.


«اردینچ»افزود گرچه همه‌ی شما «رهبری » را می‌شناسید اما باید تاریخی گفته می‌شد تا به همکاری‌های او در ترکیه هم اشاره شود چون این مسئله ،مسئله‌ی مهمی است.در پایان باید بگویم «علی رهبری» به خاطر عشق به وطنش حاضرشده است که در ایران بماند و اگر من جای او بودم در مونیخ یا برن می‌ماندم.


«رهبری » اضافه کرد:حدود هجده نفر در این مستر کلاس شرکت کردند که از حد تصور ما فراتر بود.در حقیقت «اردینچ» مباحثی را از پایه آموزش می‌دهد و در این دو روز شاهد پیشرفت شرکت‌کنندگان بودیم.


«اردینچ» در پاسخ  به تنها سؤال خبرنگاران (با توجه به محدودیت  زمان و لزوم تقدم برخی سخنان بر سؤال‌های خبرنگاران)گفت:فکر می‌کنم تمام شرکت‌کنندگان توانا هستند و در این دو روز پیشرفت خوبی داشتند مطمئنم اگر این امر ادامه داشته باشد آن‌ها در سطوح بین‌المللی حرف برای گفتن دارند.


علی رهبری ضمن صحبت در خصوص برنامه‌ی مهر تا مهر و تشکر از رسانه‌ها بابت اطلاع‌رسانی گفت:فکر می‌کنم اگر برنامه را با همین وضعیت ادامه بدهیم به‌جایی نرسیم بنابراین طی صحبتی که با آقای «مختاباد» داشتم تصمیم گرفتیم برای این هدف مشترک متحد بشویم.


وقتی به ایران آمدم دوست عزیزی می‌گفت :موفق نمی‌شوی اما من به ایران نیامده بودم که هم‌رنگ جماعت باشم به همین دلیل با جدیت کارم را ادامه دادم.


وقتی آقای« حیدریان»به ایران آمدند  از محبت اعضای ارکستر به من تعجب می‌کردند ولی من صادقانه گفتم : مهم دوست داشتن من یا شخص دیگر نیست مهم نتیجه‌ی کار است.


وی در ادامه ضمن اشاره به برخی محدودیت‌ها (ازنظر بودجه و تعداد نوازنده‌ها )گفت متوجه نمی‌شوم در کشوری که ازلحاظ این نوع موسیقی کوچک است چرا باید هم ارکستر صدا سیما داشت و هم ارکسترهای دیگر البته مخالف تعدد آگاهانه نیستم و این تعدد باعث خوشحالی و افتخار هر ایرانی است.


برنامه‌هایی داریم برای اجرا در شهرهای کشورهای گوناگون که اگر با همین ترتیب پیش برویم بهتر است این اجراها را نداشته باشیم (البته که پیشرفت قابل‌توجهمان را انکار نمی‌کنم)به همین خاطر با«مختاباد» تصمیم به همکاری گرفتیم.


«رهبری» در پاسخ به مسئله‌ی مطرح‌شده مبنی بر اینکه چند وقت پیش اعلام کرد «مختاباد» را نمی‌شناسم گفت: بله من این حرف را زدم و صادقانه بود اما ایشان می‌توانستند این جمله را بد برداشت کنند که خوشبختانه  رفتار ایشان حرفه‌ای و مؤدبانه بود.


او اضافه کرد:بر آن هستیم تا بتوانیم باهمت شهرداری و وزارت ارشاد و کمک‌های جناب «مختاباد» این پروژه را وارد فاز جدیدی کنیم.


او در خصوص اعتراض نسبت به اپرای عاشورا گفت:برای من عجیب بود که عده‌ای به آقای «مراد خانی» اعتراض کرده بودند.من این مسئله را توهین به خود می‌دانم.ما برای عزاداری نواختم ولی در همان زمان برای تبلیغ‌های رسانه‌ای از موسیقی‌های شاد استفاده می‌کردند.مجوز نگرفتن این قطعات را باید از آقای «طالبی» پرسید.


در پایان گفت ارکستری می‌تواند حرفه‌ای باشد که هرروز تمرین داشته باشد نه دو هفته یک‌بار گرچه مخالف اجراهای سالی یک‌بار نیستم.



منبع : ریتم نو


نویسنده: فرزین پاک‌طینت

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه