در ابتدای این مراسم ویدئویی برای معرفی فرود گرگین پور ، دستاوردها و آثار او پخش شد و در ادامه ، سید عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران ضمن خوشآمد گویی به حاضران با اشاره به اهمیت و جایگاه فرهنگ بومی در فرهنگ ملی ایران گفت:یکی از مهمترین دغدغههای امروز پاسداشت فرهنگ و هنر بهویژه فرهنگ بومی بهعنوان آبشخور فرهنگ ملی است. آنچه یک تفکر و اندیشه را جهانی میکند، ابتدا بومی بودن آن است و ما در بسیاری از آثار فرهنگی جهان این ارتباط را بهوضوح میبینیم. آنچه توانست "کلیدر" دولتآبادی را جهانی کند خاستگاه و شکل داستان آن بود، اینها در مرزهای سیاسی نمیگنجد.
وی در ادامه تصریح کرد:توجه به موسیقی نواحی نیز بخشی از سیاستهای جدی فرهنگسرای نیاوران به شمار میرود. امروز برای تجلیل از استاد فرود گرگین پور گرد هم جمع شدهایم که درواقع معمار موسیقی نوین ایل قشقایی به شمار میرود. این هنرمند صاحبنام هنرمندان بااستعداد موسیقی قشقایی را به ایران معرفی کرده است.
علی مراد خانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم با تجلیل از مقام هنری فرود گرگین پور تصریح کرد:فرود یکی از ستارههای درخشان آسمان هنر ایران است که با همهی امکاناتی که توانست فراهم کند، میراث ملی، فرهنگی قوم و ملت خودش را عرضه کرد. او از این منظر قابلتقدیر است و خوشحالیم که امروز شاهد تجلیل از این هنرمند در فرهنگسرای نیاوران هستیم.
مراد خانی - بابیان اینکه از اوایل سال ٦٩، زمانی که مسئولیت مرکز موسیقی وزارت ارشاد را به عهده داشته، با گرگین پور آشنا شده است، گفت:از همان دوران به دلیل وضعیت جسمانی، حرکت برای گرگین پور سخت بود اما همسرش (افسانه جهانگیری) همواره یاور او بود و من فکر میکنم امروز بیش از هرکس باید او را تشویق کرد.
مراد خانی همچنین به این اشاره کرد که گرگین پور در جمعآوری آثار موسیقی نواحی کشور نقش به سزایی داشته است.
وی در پایان سخنانش بیان کرد: تا هنرمندان زنده هستند باید از آنها تقدیر و قدردانی کنیم بعدازآن دیگر سودی ندارد. برای خیلیها دیر به این صرافت افتادیم اما امیدواریم برای دیگر هنرمندان این کار را انجام دهیم و انگیزه بیشتری را در آنها زنده کنیم.
سپس جواد مجابی ،نویسنده، نقاش و طنزپرداز پشت تریبون قرار گرفت. او گرگین پور را در عرصه موسیقی بومی، اثرگذار دانست و بیان کرد:زندگی ایلی در ایران کمرنگ شده اما در تاریخ ایران بسیار اهمیت داشته است و باوجود تأثیر همواره آنها در زندگی سیاسی و اجتماعی، شوربختانه روزگار با آنها چندان یار نبوده است.
وی ادامه داد: در سال ٥٥ من به همراه غلامحسین ساعدی مهمان خانواده گرگین پور بودم، پدر خانواده مردی دانا و موسیقیدان بود که سهتار را خوب مینواخت و موسیقیای را که در سینه و حافظه خود داشت به فرزندانش منتقل کرد. فرصت دوبارهای پیش آمد و بعدازآن قلاب نیز من دوباره به آنجا رفتم و نکتهای که جالب است این بود که چه قبل یا بعدازآن قلاب موسیقیدانان ایل آهنگها و ترانههایی را ساخته بودند که با مردم در خیزشها و مبارزات همراه بود.
مجابی اضافه کرد: بیشتر این موسیقی حماسی را فرود ساخته بود که خوشبختانه ما در آن زمان توانستیم آنها را بشنویم، البته بسیاری از این ترانهها و آهنگها بعداً در کنسرتی در دانشگاه تهران اجرا شدند.
او بابیان اینکه گرگین پور به نو کردن موسیقی مقامی و حماسی پرداخت، اظهار کرد: برادران گرگین پور توانستند موسیقی حماسی قشقایی را تجدید حیات کنند. بسیاری از بخشهای موسیقی قشقایی حاصل رنج ایلات و دارای اندکی مویه و اندوه بود اما فرود به بخش حماسی، بیدار تشدیدکننده آنها توجه کرده بود.
این نویسنده ادامه داد:این توجه، به فضای انقلابی آن روزها و نیز آیندهنگری برادران گرگین پور برای کمک به روحیه سازنده ملت برمیگردد.
وی همچنین گفت: متأسفانه بسیاری از این آهنگها بهصورت آلبوم منتشرنشدهاند اما امیدوارم طی فرصتی در دسترس علاقهمندان قرار بگیرند.آنچه میتوانم در رابطه با گرگین پور بگویم این است که یک هنرمند توانسته است با فروتنی و آگاهسازی بخشی از موسیقی زادگاهش را به امروز بکشاند و مؤثر باشد و به روحیه ملی کمک کند.
در ادامه مراسم صبا و کاوه فرزندان فرود گرگین پور با پیانو و تنبک به اجرای موسیقی پرداختند.پسازاین اجرا صبا گرگین پور پشت تریبون رفت و بابیان خاطراتی از دوران سخت بیماری و نابینایی پدرش سخن گفت.
در بخش دیگر این مراسم ویدئویی با صدای فرود گرگین پور که به بیان روایات ایل قشقایی میپرداخت، پخش شد.
سپس سکینه کیانی (همسر نویسنده بزرگ ایل قشقایی محمد بهمن بیگی) در سخنانی کوتاه اظهار کرد:فرود برادرزاده بهمن بیگی بود و من ٥٠ سال پیش با او آشنا شدم. او هرزمانی به خانه ما میآمد با نواختن موسیقی دلنوازش به ما دلگرمی میداد.
وی حضور در چنین بزرگداشتی را مایه افتخار دانست و گفت:بهمن بیگی همیشه میگفت ایلی که موسیقی و شوخی دارد هیچگاه از بین نمیرود، ایل قشقایی هم موسیقی و شوخی دارد و از بین نمیرود.
در ادامه شعر دیگری در رابطه با گرگین پور و به زبان قشقایی توسط فتانه مرادی شاعر دیگری از این ایل خوانده شد. پسازاین شعر نصراله جهانگیری نوازنده سهتار قشقایی موسیقی اجرا کرد.
سپس فرود گرگین پور با همراهی کرنا و نقاره قشقایی به روی سن آمد و از سوی وزارت ارشاد، خانه موسیقی، ایل قشقایی همچنین بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران موردتقدیر و تجلیل قرار گرفت. در این بخش لوحها و هدایایی به این هنرمند اهدا گردید.
در ادامه حسین علیزاده گفت:افتخار میکنم در مورد دوستی صحبت میکنم که به ما عشق وزندگی را آموخت. افسانه جهانگیری و فرود گرگین پور از دوران دانشجویی همراه یکدیگر بودند و حس زیبایی بود که میدیدم فرود در کنار همسرش نیازی به چشم ندارد.
او اضافه کرد:حدود سی سال پیش بود که من به همراه شجریان و مشکاتیان به ایل قشقایی برای دیدن نور، رنگ و عشق دعوت شدم. از زمانی که پا به این ایل گذاشتم موسیقی برای من دوباره متولد شد. زمانی که از آن سفر بازگشتم فکر میکردم از خوابوخیال بازگشتهام.
علیزاده اظهار کرد:موسیقی قشقایی چنان در من ریشه دوانده است که برای گرفتن الهام و حس فوقالعاده به آن پناه میبرم. خوشبختانه مسیر زندگی من جوری قرار گرفت که با خانواده فرود گرگین پور عجین شدم.
این نوازنده همچنین بیان کرد:صدای افسانه جهانگیری جادویی است که به کندوکاو من در عرصه موسیقی کمک کرد تا گبه را بسازم من با "گبه" فامیل ایل قشقایی شدم. من همچنین برای کنسرتی در خارج از ایران از جهانگیری استفاده کردم و خوشبختانه بهصورت آلبوم همانجا منتشر شد.
او با اشاره به لحظه ورود فرود گرگین پور به روی سن گفت:فرود موسیقی را مرتعش میکند او از همه ما سرزندهتر و سرافرازتر پا روی صحنه گذاشت، او با موسیقی به دنیایی میرود که متعلق به اوست و ما باید خیلی تلاش کنیم تا به او برسیم.
علیزاده اظهار کرد:دو تن از دوستان من در عرصه موسیقی نابینا هستند اما من از آن دو بیناتر ندیدهام.
بخش پایانی مراسم تجلیل از فرود گرگین پور که توسط بنیاد آفرینشهای هنری نیاوران برگزار شد، با اجرای گروه قشقایی "شیدا" و با حضور افسانه جهانگیری (همسر این هنرمند) و غلامعلی گرگین پور (برادرش) همراه بود.
منبع: ریتم نو