ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۲:۵۷ - ۳۰ مهر ۱۳۹۴

فریاد خزان جواد بطحایی برای سنتور (2) را منتشر کرد

 ریتم نو: فریاد خزان دومین کتاب از مجموعه آثار بی‌کلام جواد بطحایی ، تک‌نواز و بداهه‌نواز پرمایه سنتور، شامل ده قطعه در شور سُل و افشاری دو است. شش قطعه از این کتاب پیش‌تر در آلبوم "فریاد خزان: تک‌نوازی سنتور جواد بطحایی، به یاد استاد فرامرز پایور" منتشرشده است.
photo_2015-10-23_12-44-08

قطعات شور و افشاری در این مجموعه گاه با طمأنینه و آرامش و گاه با شتاب و شورآفرینی تواناییِ توأمانِ حسی و تکنیکی آهنگساز را می‌نمایانند و در آن‌ها گاه به فراخورِ کوکْ فضاهایی نو و بدیع، گاه تأثیراتی از سنتور نوازی گذشتگان و گاه اقتباس از گوشه‌های ردیف و بسط و گسترش انگاره‌های ملودیک آن‌ها شنیده می‌شود. تنوع متریک و تغییرات متوالی ریتم در اغلب این قطعات نمایانند. از دیگر نکاتی که در برخی قطعات این مجموعه جلب‌توجه می‌کند برگردان جملات متر آزادِ آواز در قالب متر مشخص و، به عبارتی، ضربی کردن آن‌هاست. چهار قطعه فریاد خزان، فغان، پریش و رِنگ مجنون در آواز افشاری-که برای تداعی مضامینی چون هجر، فراق، آلام و برکشیدن فریادی از سینه بهترین است- ساخته‌شده‌اند. از این میان، مقدمه فریاد خزان با کوکی جدید برای تأمین نغمه متغیر آواز افشاری در منطقه بم و زیر صدای سنتور و در قالب جملاتی ده ضربی ساخته‌شده است.


کتاب حاضر با لوح فشرده‌ای شامل اجرای قطعات با سنتور نوازی آهنگساز و دکلمه اشعار نغز شاعر معاصر، نوذر پررنگ، همراه است و در آن سه قطعه فغان، پریش و رِنگ مجنون به‌منظور بهتر نمایاندن زیبایی‌های ملودیکشان برای نخستین بار به‌صورت اجرای گروهی به انتشار رسیده‌اند. ضمیمه کتاب حاوی بخش دوم مصاحبه با جواد بطحایی درباره تصنیف‌های ساخته او بر اشعار کلاسیک و نوی ادب فارسی، و نیز معرفی آلبوم‌های صوتی منتشرشده از این آهنگساز است.


این کتاب و سی دی را می‌توانید از موسیقی عارف (به شماره‌های ۳۳۹۷۶۴۳۰ و ۳۳۹۷۶۴۳۱)، انتشارات پارت (تلفن: ۶۶۴۰۵۶۲۷)، انتشارات نای و نی (تلفن: ۶۶۴۹۳۲۷۸) و انتشارات نارون (تلفن: ۶۶۴۶۰۹۶۲) تهیه کنید. ارسال در تهران با پیک، و ارسال به شهرستان‌ها و خارج از ایران از طریق پست میسر است.



منبع : ریتم نو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه