این مراسم همراه با افتتاح نمایشگاهی از طرحها و صفحات این کتاب بود که در نگارخانه چیدمان شده بود و در بخش دیگری از مراسم محمد محرمی (نوازنده دودوک) به تکنوازی پرداخت.
در ابتدا دکتر حمیدرضا اردلان دقایقی به صحبت پرداخت و گفت : «این تصاویری که میبینید و این جمعی که دورهم هستیم برای این است که یک کتاب مکتوبی در تهران چاپشده است و قرار است از این به بعد هم به حیات خودش ادامه دهد.ما در کشورمان از طریق مغرب زمین وارد این جهان مدرن شدیم. پس خود ما نتوانستیم اندیشه مدرن را در خودمان پیدا کنیم. اما با یک تفاوت. در مغرب زمین متفکرانی پیدا شدند و فنومن را تشخیص دادند و متفکران آمدند راجع به فنومنولوژی صحبت کردند و یا موضوعیت زمان در اندیشه و زبان مدرن ، موضوع تفکر متفکران آلمانی قرار گرفت.در حوزه موسیقی و مکاتب دیگر هم همینطور است.ما ابتدا به موضوعات توجه نکردیم و افرادی که این موضوعات را کشف کرده بودند ، توجه کردند.بعدازاینکه دیگران برای ما موضوع قرار گرفتند ، ما به آثار آنها توجه بعد از کشف آن آثار را انجام دادیم.اما به سابقه این کشف توجه نکردیم.سابقه این کشف در کشور ما مطابقت باسابقه کشف در کشور آنها را نداشت.»
وی اضافه کرد : « در اینجا بزرگانی هستند که در رأس آنها استاد علیرضا مشایخی تشریف دارند. ایشان جزو معدود هنرمندان و موسیقیدانان و متفکران کشور هستند که باجرئت و شهامت از آثار مغرب زمین تألیف نکردند مگر در دوران جوانی.آثار ایشان ، آثاری نیست که بخواهد جماعتی را جذب و یا دفع کند.طرح مسئله با مصرف یکچیزی تفاوت دارد.طرح مسئله یعنی اینکه مسئلهای وجود دارد.هوش و موسیقی دارای یک مسئلهای است.یک جایزهای در کشور ما وجود دارد به نام جایزه جلال ستاری.جلال ستاری هم اندیشمند بزرگی است که مثل آقای مشایخی خدمات ارزندهای به فرهنگ و کشور ما کرده است.جایزه جلال ستاری هر دو سال یکبار در یک سمینار علمی به سه نفر از بزرگان حوزه هنر و رشتههای مختلف هنری اهدا میشود.امسال این جایزه و این تقدیر بهپاس بنیان موسیقی جناب آقای استاد مشایخی به ایشان تعلقگرفته است.در وقت اهدا این جایزه ، ایشان ایران تشریف نداشتند و ما اجازه گرفتیم که امروز این نشان و جایزه را خدمت ایشان تقدیم کنیم و من از آقای درم بخش دعوت میکنم تا این لوح تقدیر و مجسمه را به استاد مشایخی تقدیم کند.»
سپس کامبیز درم بخش با تشویق حضار جایزه جلال ستاری را به استاد مشایخی تقدیم کرد.
سپس استاد مشایخی دقایقی به صحبت پرداخت : « از شما متشکرم که از من و امثال دکتر اردلان و سهراب و سهیل حسینی حمایت معنوی میکنید. در ایران به هنر فکر کردن و در هنر ابداع کردن آسان نیست.من یک تجربه 50 ساله دارم.من وقتیکه فارغالتحصیل دانشگاه وین شدم و به تهران برگشتم ، مربوط به 50 سال قبل بود.تمام اساتیدی که در این 50 سال میشناختم تنها سعیشان در گوش نکردن به حرفهای من بود.سمینار و برنامه میگذاشتند و به شاگردانشان میگفتند نروید ولی من نه تعجب و نه گلهای میکردم و اینها را بهحساب گله نگذارید و اکنون دارم به جوان میگویم که اگر به کاری که میکنید مطمئن باشد ، احتیاجی به حمایت اساتید ندارید شما به حمایت خودتان احتیاج دارید.شما باید اندیشیدن را آغاز کنید و اگر به اندیشیدن دل ببندید ، هیچ قدرتی نمیتواند در شما سستی ایجاد کند.»
پس از صحبتهای استاد مشایخی ، سهراب حسینی هم بهعنوان آخرین سخنران برنامه دقایقی به صحبت پرداخت و گفت : « تشکر خیلی مهم و جدی از آقای اردلان میکنم و ارادت قلبی من و سهیل و سایر بچهها نسبت به ایشان است و یک تشکر دیگر از آقای مشایخی میکنم که در طول این سالها امکان این را فراهم کردند که زیر سایهشان زندگی کنیم.چون کتاب استودیو تهران محصول حمایت خیلی پیشازاین آقای مشایخی از مجموعه فعالیتهای ما بوده است.من خیلی جدی از آقای درم بخش ممنونم که در این سالهای اخیر سهیل را به معنای واقعی کلمه ، هم مراقبت کردند و هم پرورش دادند.»
وی افزود : «شماره دوم کتاب استودیو تهران ویژه موضوع امضا است.کاری که ما کردیم ، جمعآوری بیش از چند هزار امضا از مهرهای پیشازتاریخ تا امضاهای چهرههای سرشناس سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و هنری امروز است و اینها را در یک کتیبه بزرگ در کنار همدیگر چاپ میکنیم.در آخر از خانم رهنما بسیار سپاسگزارم که لطفشان همیشه شامل حال ما بوده است.»
گفتنی است مقالهای با عنوان «مانیفست واره» به قلم محمدرضا اصلانی ، فیلمساز و شاعر ، افتتاحیه این کتاب را تشکیل میدهد.حمیدرضا اردلان ، پژوهشگر حوزه موسیقی و هنرهای سنتی ایرانی نیز در این کتاب مقالهای با عنوان «ترانس مانیفست» دارد.
«سکوت ، سکون» نوشته علیرضا مشایخی ، آهنگساز ، که به شرح مونوتونی در موسیقی و هنرهای تجسمی میپردازد ، دیگر مقاله این کتاب را تشکیل میدهد.
گفتوگوهایی با گانتر رمبو ، نیکولاس تروکسلر ، قباد شیوا ، کامبیز درم بخش و همچنین یادداشت هولگر ماتیس پیرامون طراحی پوستر و اسکیس های مسعود نجابتی از دیگر مطالب این کتاب است.
بخش دیگری از این کتاب به یادداشت سهراب حسینی درباره فیلم «پرویز» ساخته مجید برزگر و میزگرد کریم نصر ، احمد وکیلی و یعقوب عمامه پیچ درباره آثار و کارنامه هنری هانیبال الخاص اختصاص دارد.
کتاب استودیو تهران در 168 صفحه رنگی و به بهای 15 هزار تومان عرضهشده است.
همچنین نشریاتی نظیر «مقام موسیقایی» (فصلنامه موسیقی) ، «گذر» (دوماهنامه فرهنگی هنری) و «طره» (دوماهنامه فرش دستباف ایران) از دیگر محصولات فرهنگی هستند که در استودیو تهران تدوین و منتشر میشوند.
منبع: ریتم نو
نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی
عکس: امین رجبی