ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۸۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۹ - ۲۰ دی ۱۳۹۴

مانی رهنما: کنسرت پیش رو، اعلامیه‌ای برای حرکت آینده من در موسیقی است/ قطعاتی را به یاد بابک بیات اجرا می‌کنیم

ریتم نو : نشست خبری کنسرت مانی رهنما با حضور ایشان،  دکتر محمدرضا چراغعلی و علیرضا شمس اسکندری ظهر امروز (20دی‌ماه) با حضور اصحاب رسانه در تالار وحدت برگزار شد.
 

+ دکتر محمدرضا چراغعلی: در موسیقی ما جنگ نابرابری وجود دارد/ ما هر چه ضربه می‌خوریم از خودمان است


+مانی رهنما: هر خواننده ، در هر دهه‌ای باید حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد


+ اسکندری: موسیقی مصرفی ، فرهنگ جامعه را تخریب می‌کند

مانی رهنما: کنسرت پیش رو، اعلامیه‌ای برای حرکت آینده من در موسیقی است/ قطعاتی را به یاد بابک بیات اجرا می‌کنیم مانی رهنما: کنسرت پیش رو، اعلامیه‌ای برای حرکت آینده من در موسیقی است/ قطعاتی را به یاد بابک بیات اجرا می‌کنیم

مانی رهنما در ابتدا در مورد جزئیات این کنسرت گفت : «برخی گمان می‌کردند که تمامی قطعات این کنسرت به اجرای ساخته‌های استاد بابک بیات اختصاص دارد اما باید بگویم تنها چند قطعه از ساخته‌های استاد بیات را اجرا می‌کنیم و بقیه اجرا به قطعات دیگر اختصاص دارد.البته سورپرایزهایی را هم برای مخاطبان داریم. درعین‌حال ، قطعاتی را هم به یاد بابک بیات اجرا می‌کنیم و اجازه‌های لازم را دراین‌باره گرفته‌ایم. قرار بود این کنسرت را در سالروز درگذشت بابک بیات برگزار کنیم اما موفق به گرفتن سالن برای آن تاریخ نشدیم به همین دلیل در کنسرت پیش رو یاد بابک بیات را زنده نگه می‌داریم.»


این هنرمند با اشاره به این‌که قصد دارد قطعه «آیینه وار» را نیز در این کنسرت اجرا کند ، خاطره‌ای از بابک بیات را نقل کرد و این‌که شب‌ها در خانه بابک بیات به تمرین موسیقی می‌پرداخت.


رهنما ادامه داد : « حدود دو هفته پیش اجرایی با دکتر چراغعلی داشتیم که در آن ترانه‌ای را با پیانونوازی ایشان اجرا کردیم و مورد استقبال قرار گرفت.در کنسرت پیش رو هم این ترانه را با حضور دکتر چراغعلی می‌خوانم.»


مانی رهنما در رابطه با فضای روبه‌زوالی که در موسیقی پاپ به وجود آمده ، عنوان کرد : « در بحث موسیقی پاپ ، باید جامعه‌شناسی انجام شود.به نظر من دریچه نگاه هر کارگروهی باید تلاش برای هنر باشد ، نه برای تجارت.درواقع هنر باید برای هنر باشد و زمانی که وظیفه‌ات را به‌خوبی انجام دهی ، بازار اقتصادی خوبی هم در پی خواهی داشت و به قول بابک بیات هنرمند نباید به دنبال پول باشد این پول است که باید به دنبال آن برود و همین فضای ایجادشده ، باعث شد عده‌ای از ما از گروه‌های جدید جا بمانیم و نتوانیم مسیر خود را به‌خوبی انجام دهیم.»


وی افزود : « من 20 سال است که در عرصه موسیقی کار می‌کنم اما در تمام این سال‌ها مردم اسم من را شنیده‌اند اما چهره‌ام را نمی‌شناسند.اما گروه‌های جدید با ارائه کلیپ خود را نشان می‌دهند که این بی‌عدالتی است. دل‌ها را می‌شکند و فضایی ایجاد می‌شود که حق عده‌ای خورده می‌شود.»


مانی رهنما با گلایه از هم‌صنفی‌هایش در عرصه موسیقی گفت : « وقتی می‌خواهیم کارکنیم دوستان ما فضای لازم را برای ما قائل نمی‌شوند. در چنین شرایطی من هم در خودم فرو می‌روم.»


این خواننده صاحب سبک با اشاره به هفت سال دوری‌اش از عرصه موسیقی گفت : «در این سال‌ها ترافیکی که در انتشار آلبوم‌ها و ورود افراد جدید به وجود آمده بود و برخی مسائل که از زمان تولید تا انتشار آلبوم وجود دارد ، همگی دست‌به‌دست هم داد تا سکوت کنم.اما در تمام این سال‌ها به ساخت قطعات خود پرداخته‌ام که به‌عنوان‌مثال برخی از قطعات در آلبوم من ، برای 5 سال پیش است.همچنین محدودیتی در رزرو سالن‌ها برای کنسرت وجود داشت و اختصاص آن‌ها برای عده‌ای خاص ، دلیلی بود تا در این سال‌ها از میدان رقابت فاصله بگیرم.زمانی آمد که دیدم همه مشغول تخت گاز رفتن هستند ، من توانایی زیگزاگ رفتن میان آن‌ها را نداشتم برای همین فکر کردم اگر بزنم کنار خیلی بهتر است.»


خواننده آلبوم مرسدس درباره کنسرت پیش رو گفت : «آنچه در کنسرت پیش رو می‌بینید آواز بر روی ریتمی ثابت نیست.در این کنسرت حرکت‌داریم. درواقع این کنسرت اعلامیه‌ای از حرکت آینده من در عرصه موسیقی است. ممکن است برخی از هوادارانم از این تغییر ناراحت شوند اما باید من را ببخشند. حجم مخاطبانی که من دارم جواب ما را نداد. ما باید بپذیریم که هر خواننده‌ای در هر دهه‌ای باید حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد. من در کارم همان روش و همان نوع نگاه به ترانه و ملودی رادارم اما تغییراتی در تنظیم‌ها رخ می‌دهد.درواقع محصولی که من ارائه می‌کنم همان محصول دربسته بندی تازه‌ای است.»


در ادامه نشست محمدرضا چراغعلی درباره همکاری‌اش در کنسرت مانی رهنما و فعالیتش با وی گفت : «سال‌های زیادی است با مانی رهنما همکاری داشته‌ام اما باتجربه اجرای دو هفته پیش و بازخوردهای خوبی که از مخاطبان داشتم ، قرار است در این کنسرت قسمت‌هایی را پیانونوازی کنم. به نظر من مانی رهنما ازجمله خوانندگان مصرفی نیست که تنها یک‌بار به آثارش گوش کنیم و بعدازآن بگذریم ؛ بلکه هنرمند صاحب‌فکری است که در مسیر کاری‌اش به‌خوبی عمل کرده است.»


وی افزود : « هم‌اکنون در موسیقی ما جنگ نابرابری وجود دارد.خیلی از دوستان انواع رسانه را در اختیاردارند و کلیپ‌هایشان را در رسانه‌های غیرمجاز منتشر می‌کنند و بعد هم با یک عذرخواهی مسئله را حل می‌کنند. این امکان برای برخی هست و برای برخی نیست.»


این آهنگساز پیشکسوت ادامه داد : « ما هر چه ضربه می‌خوریم از خودمان است. زیرا نگاه ما به موسیقی صنعتی شده است.اگر ما زمینه مناسبی برای مقایسه هنرمندان با یکدیگر به وجود آوریم ، می‌توانیم خوب را از بد تشخیص دهیم و مردم هم به‌عنوان مخاطبان این عرصه ، می‌توانند بهترین خوراک فرهنگی را در سبد خود قرار دهند.»


در بخش دیگری از این نشست ، علیرضا شمس اسکندری (سرپرست ارکستر) درباره ارکستراسیون این کنسرت گفت : « یک ارکستر 30 نفری در این اجرا روی صحنه خواهد رفت و ما برای تنوع ، از ساز دیجیریدو هم استفاده کرده‌ایم. سازهای کوبه‌ای هم در کار شنیده می‌شوند.»


وی ادامه داد : « فکر می‌کنم متولیان فرهنگی کشور باید توجه بیشتری به فضای موسیقی داشته باشند.دلخورم از عزیزانی که به خاطر مادیات ، فرهنگ را خدشه‌دار می‌کنند.خوانندگانی هستند که فقط به ضرب تکنولوژی اثر تولید می‌کنند.ممکن است مانی در اجرای زنده‌اش چند فالش هم داشته باشد ، اما من حاضر نیستم به ضرب‌وزور تکنولوژی ، بکر بودن صدای او را تغییر دهم.»


اسکندری اظهار کرد : « مافیا بازی و باندبازی به خود افراد صدمه می‌زند. موسیقی مصرفی ، فرهنگ جامعه را تخریب می‌کند و در چنین شرایطی نباید از امثال مانی رهنما گلایه داشته باشیم که چرا تنها شده است.»



منبع: ریتم نو
نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی
عکس: امین باقری



ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه