ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴

ماه و ماهی نگاهی متفاوت به ادبیات معاصر ایران / قشر دانشجو مخاطب این اثر

ریتم نو : مراسم رونمایی از آلبوم « ماه و ماهی » حجت اشرف زاده با جلسه شعرخوانی حوزه هنری همراه بود و مخاطبینی این آلبوم، چندساعتی را مهمان شعر و غزل بودند.

Mah&Mahi (26)


ماه و ماهی نگاهی متفاوت به ادبیات معاصر ایران / قشر دانشجو مخاطب این اثر





« سعید بیابانکی » که اجرای این برنامه را بر عهده داشت در مورد شعرخوانی آور زمان اصطلاح " مناسب خوانی" را عنوان کرد و گفت که ایشان دقیقاً همین کار را کردند چراکه آهنگساز این اثر قرار است در این مراسم حضورداشته باشد و به معرفی کتاب بپردازد.

 

بدیع : اشعار این آلبوم محصول بیست سال شاعری من است

پس از شعرخوانی‌ها، بیابانکی غزلی را از کتاب « مهتاب در قلمرو شب » خسرو احتشامی را خواند و در ارتباط با خرید این کتاب افزود : «علاقه‌مندان می‌توانند جهت تهیه این کتاب به کتاب‌فروشی سوره مهر مراجعه نمایند.»

در ادامه فائزه فرزانه شاعر جوان شیرازی به شعرخوانی پرداخت و سپس علیرضا بدیع غزل‌سرا و خالق اشعار آلبوم « ماه و ماهی » به روی صحنه آمد و ضمن عرض ادب و احترام  و ابراز خوشحالی از حضور فرزانه در این مراسم ، در خصوص همکاری و شکل‌گیری اشعار این آلبوم گفت: « زمانی که یک آلبوم منتشر می‌شود و ترانه‌های آن موردبررسی قرار می‌گیرد و ترانه‌های آن را یک ترانه‌سرا بر عهده داشته باشد، نهایتاً شش الی هفت ماه برای نوشتن ترانه‌های آن زمان گذاشته است اما حقیقتاً اشعار این آلبوم محصول بیست سال شاعری من است.

بدیع در ادامه گفت : «برای من اتفاق بسیار خوبی است، اشعاری را که دوست داشتم و طی این سال‌ها نوشتم  با صدایی که خوش می‌دارم خوانده شود.»

 

امیر ارجینی :ترانه‌ای که دوستان از آن خاطره دارند ما دلمان از آن‌ها پر است

امیر ارجینی دیگر ترانه‌سرایی بود که در جایگاه قرار گرفت تا به شعرخوانی بپردازد و وی در ابتدای صحبت‌هایش از حضور در رونمایی آلبوم « حجت اشرف زاده » ابراز خوشحالی کرد و در پاسخ به درخواست خواندن ترانه‌ای که مردم از آن‌ها خاطره دارند گفت : «ترانه‌ای که دوستان از آن خاطره دارند ما دلمان از آن‌ها پر است» و ارجینی به درخواست بیابانکی، ترانه‌ی « رفیق من » را به همراه دو شعر دیگر خواند.

در ادامه استاد « محمدعلی بهمنی » به روی صحنه آمد و پیش از شعرخوانی از ذوق خود برای انتشار این آلبوم سخن گفت که سرانجام طلسمش شکسته شد و به دست مخاطبانش رسید.

همانند دیگر برنامه‌ها اتفاق ترانه، « عبدالحمید ضیایی» بر روی صحنه آمد و مباحثی را پیرامون فلسفه هنر مطرح کرد و سپس از « حسین پرنیا» آهنگساز و مدرس پیشکسوت موسیقی و خالق اثر « گل پونه‌ها » به‌عنوان مهمان دعوت شد تا به معرفی کتاب بپردازد. وی ضمن معرفی کتاب « دستور سنتور» توضیحاتی را پیرامون این کتاب و نوع آموزش آن بیان کرد و در پایان به درخواست بیابانکی از نحوه همکاری بازنده یاد ایرج بسطامی خواننده موسیقی سنتی ایران صحبت‌هایی را مطرح کرد.

 

 

ماه و ماهی آلبومی فیوژن / مخاطب این آلبوم قشر دانشجو است

در ادامه این برنامه نوبت به رونمایی از آلبوم « ماه و ماهی » رسید و «محمدرضا چراغعلی» آهنگساز و پژوهشگر موسیقی پاپ با تقدیر و تشکر از مرکز موسیقی حوزه هنری برای انتشار آلبوم «ماه و ماهی » ابراز داشت: تمامی ما دوست داریم در مدت فعالیتمان شاهد اتفاقات خوب باشیم و فضای موسیقی به سمت کلام برود نه به سمت ریتم‌های کلاب و دیسکو که جای تفکر را از مخاطب گرفته است.

چراغعلی در ادامه صحبت‌هایش ضمن تبریک به علیرضا بدیع برای قلم زیبا و حجت اشرف زاده به خاطر صدای خوش که این آلبوم را تبدیل به آلبوم خوبی کرده است افزود: انتشار تک آهنگی که پیش‌ازاین با صدای اشرف زاده در فضای مجازی منتشرشده، اتفاق بسیار خوب و قابل‌توجهی است آن‌هم درزمانی که بیش از 120  آهنگ موسیقی از دو هزار خواننده و نا خواننده روزمینی و زیرزمینی وارد فضای مجازی می‌شود، استقبال از چنین آهنگی، اتفاق ارزشمندی است.

وی ضمن ابراز تأسف از فقر مدیا و رفتن مخاطب به سمت موسیقی‌های زیرزمینی به نداشتن رسانه مستقل برای ارائه موسیقی  اشاره کرد و گفت : با تمام این کمبودها اینکه هنرمندی در چنین فضای نامناسبی اقدام به تولید قطعه‌ای می‌کند و با استقبال مردمی روبرو می‌شود جای تقدیر دارد.

این آهنگساز همچنین در خصوص محتوای آلبوم «ماه و ماهی » به نوع اشعار استفاده‌شده افزود که نمی‌توان آن را یک آلبوم پاپ دانست بلکه این اثر یک نوع موسیقی فیوژن است که موسیقی ایرانی به دست به آن نیاز دارد با توجه به اینکه محتوای ادبی اثر نیز نگاه متفاوتی به ادبیات معاصر ایران داشته است. ایشان همچنین استفاده همزمان از سازهای الکترونیک در کنار سازهای جهانی و رسیدن به ترکیبی نو را اتفاقی خوب دانست و البته در بخش تنظیم می‌شد کمی متفاوت‌تر عمل کرد و از تعداد سازهای بیشتری استفاده می‌شد.

چراغعلی همچنین به همگون بودن جنس کلام و موسیقی اشاره کرد و اثر را عاشقانه‌ای عنوان کرد که شاعر برای استفاده از کلمات آن از چیزی نترسیده است و در از اهمیت عملکرد خوب در پخش آلبوم صحبت کرد و گفت : امیدوارم حوزه هنری همان‌طور که اقداماتی برای انتشار آلبومی خوب انجام داده است در پخش آلبوم «ماه و ماهی» نیز عملکرد خوبی داشته باشد. با توجه که اکنون خوانندگان مخاطب خود را در رد سنی نوجوان قرار می‌دهند آلبوم «ماه و ماهی » توانست قشر دانشجو را هدف قرار دهد که این اتفاق مبارکی است.

اجرای کنسرت حجت اشرف زاده

در بخش پایانی این مراسم حجت اشرف زاده خواننده آلبوم «ماه و ماهی» این اثر را تلفیقی از موسیقی الکترونیک و سنتی  عنوان کرد و از علیرضا بدیع، آرش بیات، امیر بیات، میثم مروستی، مهرداد عالمی برای همراهی‌شان در تولید آلبوم «ماه و ماهی» تشکر کرد.

با توجه به اینکه آلبوم «ماه و ماهی» با هزینه تولید و انتشار زیادی روبرو بود، حجت اشرف زاده به  حمایت‌های حوزه هنری و فاضل نظری در این راستا نیز اشاره کرد  و گفت : مرکز موسیقی حوزه هنری با ورود جناب فاضل نظری تمام  تلاش خود را برای حمایت از آثار فرهنگ‌ساز انجام می‌دهد.

اشرف زاده در پایان صحبت‌های خود از همکاری با « محمدحسین تفرشی» برای برگزاری کنسرت‌هایش خبر داد و قطعه معروف « ماه و ماهی» را اجرا کرد.

 



منبع : ریتم نو

نویسنده : مریم رفائی

عکس : امین رجبی

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه