ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۲۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۴ - ۱۳ آبان ۱۳۹۴

متن نامه " علی رهبری " به ریاست محترم جمهوری

« علی رهبری » رهبر « ارکستر سمفونیک تهران »طی نامه ای به ریاست محترم جمهوری جناب « حسن روحانی » ضمن اشاره به فعالیت ها و تجربه هایی که در این سالیان به دست آورده و اکنون به منظور اعتلای هنر ایرانی ،به کشورش بازگشته است و قصدش چیزی به جز خدمت خالصانه به این مرزو بوم نیست،همچنین اشاره به بازگشایی مجدد ارکستر سمفونیک تهران به دستور ریاست محترم جمهور و دستاورد های هفت ماهه ی این ارکستر نوشت:«کیفیت کار این جوانان ایرانی به سرعتی غیر قابل انتظار چنان پیش رفت که در مقابل ارکستر فیلارمونیک چین مایه سر بلندی و افتخار ایران و ایرانی شد و حاصل بازتاب بین المللی چنین موفقیتی دعوت از ارکستر سمفونیک تهران برای حضور در اتریش، چین و چند کشور دیگر شد که البته این دعوت ها برای کشورهای همسایه ایران حتی سال‌ها با اختصاص میلیون ها دلار برای چنین پروژه‌های فرهنگی محال و غیر ممکن است.» «رهبری»به پشتوانه ی این توضیحات،از ریاست محترم جمهور درخواست کرد تا بودجه ی بیشتر برای این پروژه را در نظر بگیرند.


 

متن نامه علی رهبری مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونیک تهران بدین شرح است:

«با احترام فراوان خدمت ریاست محترم جمهوری، جناب دکتر حسن روحانی

ضمن تشکر از زحمات بی‌دریغ جنابعالی در جهت بازگشایی مجدد ارکستر سمفونیک تهران، همچنان اینجانب علی رهبری فارغ التحصیل آکادمی هنرهای زیبای وین، رهبر سابق ارکستر های سمفونیک در بروکسل، پراگ، مالاگا و زاگرب و برنده مدالهای نقره و طلای مسابقات جهانی رهبری ارکستر در سوییس و فرانسه و اکنون مدیر هنری و نماینده حدود 130 نفر از نوازندگان و خوانندگان ارکستر سمفونیک تهران و همچنین به عنوان یک متخصص از جنابعالی استدعا دارم لطفا با بررسی شرایط بسیار سخت مالی ارکستر سمفونیک تهران، مجدادا برای تداوم عمر این واحد مهم دولتی که بدون تردید کمال وجه فرهنگی دولت و ایران عزیز در مجامع بزرگ بین المللی است، راهکار و چاره ای اندیشیده و در اسرع وقت از فروپاشی مجدد تلاش های بی دریغ و شبانه روزی این مجموعه 130 نفره دولتی جلوگیری بفرمایید.

تشخیص و تدبیر به موقع جنابعالی در مورد اهمیت داشتن ارکستر سمفونیک همچنان باعث امید و دلگرمی صدها موسیقیدان ناامید ایرانی شد و همه دست به دست هم داده و با وجود مشکلات فراوان ارکستری بی نظیر تشکیل داده‌ایم، گروهی بی نظیر نه تنها از نظر کیفیت کاری بلکه زبانزد خاص و عام در نظم و ترتیب. حال اما شرایط مالی، به وضوح این ارکستر را در تنگنا قرار داده ٬چنانکه ارکستری که در مدت کمتر از 6 ماه لیاقت و کیفیت کاریش به همگان اثبات کرده و به شهرت رسیده مجددا در معرض فروپاشی قرار گرفته، ناگزیر اینجانب به نمایندگی از ارکستر سمفونیک تهران، جز به درگاه آن ریاست محترم پناهی نجسته است.

مایل هستم ایجانب شخصا به اطلاع برسانم که مجموعه ارکستر سمفونیک تهران و اینجانب به عنوان ریاست این مجوعه 130 نفری که شامل 80 نوازنده جوان و چیره دست ایرانی و 50 خواننده گروه کر ارکستر سمفونیک تهران در حالی مشغول به انجام وظیفه هستیم که هر هفته و گاها هر روز بعلت نداشتن امکانات اداری و نامشخص بودن بودجه، تهدید به عدم ادامه کار می‌شویم.

حدود 7 ماه پیش مطابق با دستور جنابعالی جهت بازگشایی ارکستر سمفونیک تهران با بهترین شکل ممکن این ارکستر با اجرای سمفونی 9 بتهوون آغاز به کار کرد و از همان بدو تاسیس نظر جهانیان را به خود جلب کرد. برای پیشبرد این پروژه بزرگ ملی و فرهنگی ایران یقینا مهمتر از متوقف شدن فعالیتهای بین المللی اینجانب تلاش بی وقفه و بی شائبه نوازندگان عزیز و با استعداد این ارکستر بزرگ بود که حاصل آن پیشبرد برنامه 6 ماه پیش بینی شده با بهترین سطح ممکن بود.

کیفیت کار این جوانان ایرانی به سرعتی غیر قابل انتظار چنان پیش رفت که در مقابل ارکستر فیلارمونیک چین مایه سر بلندی و افتخار ایران و ایرانی شد و حاصل بازتاب بین المللی چنین موفقیتی دعوت از ارکستر سمفونیک تهران برای حضور در اتریش، چین و چند کشور دیگر شد که البته این دعوت ها برای کشورهای همسایه ایران حتی سال‌ها با اختصاص میلیون ها دلار برای چنین پروژه‌های فرهنگی محال و غیر ممکن است.

مدیریت تمامی مشکلات جاری چه از لحاظ مالی و چه از نظر اداری، به تنهایی برای بنیاد رودکی که به هیچ وجه تجربه و آمادگی وجود چنین ارکستر بزرگی را نداشته طاقت فرسا شده است.

اکنون که ما با صرفه جویی فراوان برنامه «مهر تا مهر» را با انگیزه حمایت از آهنگسازان ملی، نوازندگان و رهبران جوان ایرانی تنظیم کرده و خود را برای ضبط آثار آهنگسازان ملی ایران و تورهای بسیار مهم آماده می کنیم با مشکلات مالی فراوانی روبرو شده ایم. گرچه تا به امروز با همت وزارت ارشاد و همکاری بی شائبه بنیاد رودکی توانسته ایم به سختی، مشکلات و کمبود ها را پشت سر بگذاریم و ارکستر سمفونیک تهران را روی پای خود نگه داریم.

در این مدت به هر شکل ممکن و با همت نوازندگان محترم ارکستر برنامه ها را اجرا کرده ایم ولی اکنون به مرحله ای رسیده ایم که همانند اغلب کشورهای دیگر چنانچه ریاست محترم جمهوری شخصا برای حل این موضوع تصمیمی اتخاذ نکنند و به بودجه برای حل مشکل مالی ارکستر سمفونیک در نظر نگیرند، بطور قطع بار دیگر این ارکستر که قدمتش از 80 سال می گذرد، از هم فروپاشیده خواهد شد.

لازم به یادآوی است که در 20 سال گذشته کشور های مختلفی برای بالا بردن چهره فرهنگی و ملی کشورشان با حداکثر امکانات موجود و حتی با بکارگیری و استخدام 90 یا 100 درصد نوازنده‌های خارجی، ارکستر سمفونیک تشکیل داده ‌ند، ارکستری که در حال حاظر در ایران به لطف خداوند متعال با حضور مستعد ترین جوانان ایرانی دارا هستیم.

اینجانب خواهشمندم برای جلوگیری از فروپاشی این سرمایه ملی و در حمایت از این جوانان مستعد ایران، ضمن بررسی های لازم، دستورات و اقدامات لازم را مبذول بفرمایید.

با احترام فراوان

علی رهبری

مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران

 

منبع : ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه