ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۰۴ آذر ۱۳۹۴

مجموعه دوجلدی «شیوه کمانچه نوازی» اثر مهدی آذر سینا منتشر شد

ریتم نو: مجموعه دوجلدی « شیوه کمانچه نوازی » اثر مهدی آذر سینا برای چهارمین مرتبه از سوی نشر سروش راهی بازار کتاب شد.

photo_2015-11-27_00-05-03




کمانچه و صدای پرنفوذ و دل‌انگیز آن برای دوستداران موسیقی ایرانی شناخته‌شده است.از دهه پنجاه به بعد آوای لغزنده و مداوم کمانچه در لابه‌لای موسیقی ملی و سنتی ایران جاری شد و به همت شیفتگان اندیشمند موسیقی ایران توانست جان تازه‌ای بگیرد و در ابعاد مختلف اجراهای موسیقی ایرانی اعم از محلی ، سنتی ، تک‌نوازی و گروه نوازی ، نمود گویا و غیرقابل‌انکاری داشته باشد.


کتاب دوجلدی « شیوه کمانچه نوازی » برای آموزش این هنر اصیل ایرانی نگاشته شده تا علاقه‌مندان هنر موسیقی  بتوانند بیش‌ازپیش با نواختن این ساز ایرانی آشنا شوند.مدت‌ها کتابی مخصوص کمانچه وجود نداشت و هنرجویان از کتاب‌های ویولن استفاده می‌کردند ؛ به همین منظور استاد آذر سینا نویسنده این کتاب برای جایگزینی موسیقی زنده و پویای مبتنی بر اصالت ، در فضای آشفته و به‌هم‌ریخته موسیقی ایرانی ، اقدام به تدوین این کتاب کرد.


مطالب کتاب در مدت پانزده سال نوشته‌شده است و استفاده از آن در کلاس‌های آموزشی تجربه‌شده و اصلاحات لازم صورت گرفته است.مبانی متد نویسی در این کتاب با دقت کامل موردنظر بوده است.


ازجمله ویژگی‌های این کتاب این است که روند تکاملی درس‌ها به طریقی است که ضمن در نظر گرفتن توانایی هنرجو برای اجرا ، تمام مسائل فنی کمانچه نوازی از همان اول در شکل ساده‌ای مطرح می‌شود.مطالب جدید کتاب به ترتیب و در جای لازم آمده و از آوردن علامت و یا مطالبی که آموزش آن موردنظر نیست پرهیز شده است.برخورد کتاب با مسئله ریتم و فاصله مبتنی بر اصولی است که مطابق با نظر نگارنده است و قطعات انتخاب‌شده از نوازنده‌های کمانچه با دقت تمام نت‌نویسی و آرشه گذاری شده است ، تا در معرفی نوع موسیقی و شیوه نوازندگی خاص آن نوازنده مفید واقع شود.


جلد اول این کتاب درباره شناخت ساز کمانچه ، طرز نشستن و به دست گرفتن ساز و علامت‌های ویژه نت‌نویسی کمانچه بود و جلد دوم کتاب به آموزش نت مجموعه شور ، مجموعه ماهور ، مجموعه همایون و مجموعه چهارگاه می‌پردازد.


چاپ چهارم کتاب دوجلدی « شیوه کمانچه نوازی » باقیمت 18 هزار تومان از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقه‌مندان به هنر موسیقی قرارگرفته است.


منبع : ریتم نو


نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه