ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۴۰۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۲ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۵

مراسم رونمایی و جشن امضا آلبوم «قو و دریا» اثر دانیال شهرتی برگزار شد

ریتم نو – مراسم رونمایی و جشن امضا نخستین آلبوم بی‌کلام دانیال شهرتی بانام قو و دریا به همراه کتاب نت پیانو، عصر روز دوشنبه 15 شهریورماه و با حضور هنرمندان و اصحاب رسانه برگزار شد.
ronamei 4

آلبوم قو و دریا از 11 قطعه به نام‌های قو و دریا ، عطر ، بارون اردیبهشت ، وقتی باران باله می رقصد ، به دنیای من خوش آمدی ، آرامش ماه ، داستان زندگی ، کنار ساحل ، رقص مهتاب ، اندوه عشق و تهران در پاریس تشکیل‌شده که آهنگسازی و پیانیست این اثر بر عهده دانیال شهرتی بوده و آناهیتا ایزدی پارسا نیز به‌عنوان نوازنده ویولن‌سل در این آلبوم حضور دارد.همچنین در کنار این آلبوم کتاب نت پیانو هم منتشرشده که نوازندگان پیانو بتوانند قطعات آلبوم را بنوازند. ضمن اینکه مدیریت هنری این آلبوم بر عهده مه شاد عرب است.


در ابتدای مراسم دانیال شهرتی در مورد این آلبوم گفت : « به دلیل اینکه این آلبوم بی‌کلام است و برای پیانو منتشرشده، به این صورت نبوده که من 14 سال هر روز یک قطعه پیانویی بسازم. درواقع طوری هم نبوده که بخواهم از طریق فرمول و هارمونیک که بلد هستم یک موسیقی بسازم و آن را گسترش دهم.این آلبوم بیانگر احساس من در این 14 سال است که از سال 81 استارت این آلبوم زده شد.»


وی ادامه داد : « من در سال 89 یک آلبوم با کلام به نام آموروسو منتشر کردم و فعالیت اصلی من آهنگسازی و تنظیم برای بسیاری از خواننده‌ها است و آلبوم‌های زیادی به‌عنوان آهنگساز و تنظیم‌کننده در بازار موسیقی دارم و به دلیل اینکه موسیقی کلاسیک خواندم و پیانیست هم هستم دوست داشتم که آلبوم بی‌کلام منتشر کنم.»


سپس مه شاد عرب نیز به‌عنوان مدیر هنری آلبوم دقایقی به صحبت پرداخت : « خیلی خوشحال هستم که در این اتفاق موسیقایی همراهتان هستم. به نظر من دانیال شهرتی عزیز ریسک نکردند و درست است که مخاطبان ما بسیار ترانه‌شناس شده‌اند و کلام را خیلی خوب می‌فهمند اما گاهی احساس و نت‌ها به‌اندازه کلمات گویا هستند. در این آلبوم زمانی که قطعه به قطعه آن ساخته می‌شد ، همراه ایشان بودم (البته نه طی این 14 سال) و 14 سال طول نکشیده که هر قطعه آماده و بازسازی شود. قطعه اول حدوداً 14 سال گذشته که ایشان هنرجوی استاد کامبیز روشن روان بودند ساخته شده و پس‌ازآن به‌مرور طی سالیان مختلف قطعات بسیاری ساخته شده که گلچینی از این قطعات در آلبوم قو و دریا گنجانده‌شده و طی دو سال اخیر بیشتر از 6 قطعه از این آلبوم ساخته شده و این یک انگیزه‌ای برای ایشان شده که از هنرشان و از ساز تخصصی که دارند استفاده کنند و آلبوم بی‌کلامشان را منتشر کنند که هیچ منافاتی با آلبوم بی‌کلام و موسیقی‌ای که ایشان در کارهای با کلام استفاده می‌کنند ندارد.»


وی ادامه داد : « ایشان در کارهایی که با کلام است هم آهنگسازی می‌کنند و اگر قطعه‌ای نیاز به ساز پیانو داشته باشد ، پیانو آن را می‌نوازند و تنظیم می‌کنند.درهرحال آلبوم با کلام ایشان هم که در سال 89 منتشرشده را هم شنیده‌اید و خیلی سؤال می‌شود که آیا قرار نیست دیگر آلبوم با کلام منتشر کنید که آلبوم بی‌کلام منتشر کردید؟ خیر این‌طور نیست.من خودم یک ترانه‌سرا هستم و با خواننده‌های مختلفی کار می‌کنم؛ اما گاهی دلم می‌خواهد ترانه‌هایم را دکلمه کنم و موسیقی خاصی همراه آن نباشد و فقط یک موسیقی خیلی آرام آن را همراهی کند و از ریتم و سازهای مختلفی بهره‌مند نشود. چراکه احساس می‌کنم همان دکلمه به‌تنهایی می‌تواند گویای خیلی چیزها باشد و اشاره‌کنم به این نکته که در یک قطعه از این آلبوم از ساز چلو هم استفاده‌شده که خانم آناهیتا ایزدی پارسا در یک قطعه به‌عنوان نوازنده چلو با ما همکاری داشته است.»


این ترانه‌سرای موفق در ادامه در مورد دکلمه این آلبوم هم این‌گونه توضیح داد : « این آلبوم به کلام احتیاج نداشته اما من پس از شنیدن هر قطعه و داستانی که دانیال شهرتی برای ساخت هر قطعه برای من تعریف کرد ، تصمیم گرفتم که یک دموی با کلام هم منتشر کنیم.این دمو سال گذشته منتشر شد اما آلبوم پس از فراز و نشیب‌های فراوان امسال به رونمایی و انتشار رسید.از مصائب گرفتن مجوز و انتشار آلبوم نمی‌خواهم توضیح بدهم که به هر صورت داستان‌های تکراری است که همه‌جا می‌شنویم.خدا رو شکر می‌کنم که بالاخره اتفاق میمون و مبارک افتاد و می‌توانیم ازاین‌پس این آلبوم را داشته باشیم و گوش دهیم.»


پس از صحبت‌های مه شاد عرب ، دمو این آلبوم برای حضار داخل سالن پخش شد و سپس دانیال شهرتی گفت : « ممنونم از مه شاد عرب عزیز که تمام نام‌های قطعات آلبوم را به‌صورت دکلمه درآوردند و بسیار زیبا بود.»


سپس مه شاد عرب گفت : « ازنظر من که کلام چیزی به موسیقی ‌ایشان اضافه نکرده و شاید این دکلمه هم مدعایی بر همین داستان باشد.»


در ادامه مراسم رضا بنفشه خواه از بازیگران پیشکسوت سینما و تلویزیون که از مهمانان ویژه این مراسم بودند ، دقایقی در مورد این آلبوم صحبت کردند.سپس مه شاد عرب در توضیحاتی کوتاه در مورد مشکلات اخذ مجوز این آلبوم گفت : « داستان گرفتن مجوز از زمان حضور آقای پیروز ارجمند آغاز شد و فکر می‌کنم توضیح خوبی باشد و اتفاقاتی که بعدازآن افتاد و درنهایت به اینجا رسیدیم که امروز در خدمت شما هستیم.زمانی هم که آلبوم مجوز گرفت به ما گفتند که نت‌های آن کجاست؟! و البته سبب خیر شدند و باعث شدند که دانیال شهرتی کتاب نت قو و دریا را هم بنویسد و الان برای افرادی که نوازنده پیانو و یا هنرجو هستند ، این کتاب در دسترس است و اگر هر قطعه‌ای را شنیدند و با آن ارتباط برقرار کردند ، نت‌ها در اختیارشان است و می‌توانند که بنوازند.»


در ادامه مراسم دانیال شهرتی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا قطعه‌ای بوده که روی آن فکر کرده باشید هم این‌گونه توضیح داد : « قطعه‌ای نیست که روی آن فکر شده باشد و تمام قطعات احساس من بوده و در همان لحظه ساخته شده و من تنها زمانی که داشتم ، از طریق علم هارمونی که داشتم ، این قطعات را منسجم‌تر کردم.»


در ادامه کیان مقدم و حدیثه تهرانی از دیگر مهمانان این مراسم دقایقی در مورد این آلبوم صحبت کردند و رضا بنفشه خواه صحبت‌های حدیثه تهرانی را در پاسخ به سؤال مه شاد عرب که در مورد فیلم‌های بی‌کلام و بدون دیالوگ و نریشن بود ، تکمیل کرد.


یک گروه انیمیشن سازی انیمیشنی که برای آلبوم قو و دریا ساخته بودند و دو قطعه از این آلبوم در داخل آن بود ، که این انیمشین برای حضار داخل سالن پخش شد. از این انیمشن در جشنواره‌ای در کشور قبرس هم برنده‌شده و تقدیر شده است.  پس‌ازآن سؤالات بقیه حضار پاسخ داده شد.


با ورود مهدی حسنی موسیقیدان و موزیسین و همچنین محمد اخوت، جلسه حال و هوای دیگری به خود گرفت و چالش‌هایی در مورد مخاطبان خاص و عام و علاقه به ژانرهای مختلف موسیقی پیش آمد و اینکه بین موسیقی‌ها و سبک‌های مختلف موسیقی مرز خاصی وجود ندارد فقط این مخاطبان هستند که هرکدام به یک سمت یکی از ژانرها تمایل پیدا می‌کنند.


سپس مهدی حسنی آلبوم را نقد کرد و در مورد آن توضیحات کاملی داد و محمد اخوت از ایشان سؤال پرسید که آیا موسیقی پاپ را در ارزش‌گذاری از موسیقی کلاسیک پایین‌تر می‌دانند؟ که ایشان به‌صراحت پاسخ داد که اصلاً این‌گونه نیست و خودشان هم علاوه بر موسیقی کلاسیک ، موسیقی پاپ هم کار می‌کنند و اصلاً مسئله ارزش‌گذاری نیست و موسیقی پاپی که از گذشته وجود داشته در آینده به کلاسیک تغییر نام داده و این موسیقی که ما الان کلاسیک می‌دانیم ، زمان خودش موسیقی پاپ و پاپیولار و مردمی محسوب می‌شد.


در ادامه برنامه مه شاد عرب صحبت این دو بزرگوار را تکمیل کرد و رضا اشعاری ترانه‌سرای قدیمی و به نام در جمع حاضر شد و با ایشان هم در مورد آلبوم صحبت شد.


در اواخر برنامه هم کیک رونمایی آلبوم آورده شد و مراسم جشن امضا آلبوم برگزار شد و به تمام حضار یک شاخه گل تقدیم شد و آلبوم و کتاب نت پیانو در اختیارشان گذاشته شد.ضمن اینکه در تمام طول جلسه آلبوم بی‌کلام قو و دریا به‌صورت زیر صدا پخش شد و جلسه با پذیرایی و صرف کیک رونمایی به پایان رسید.


محمد اخوت، شویراد، علیرضا شایان، آریا فولادی، فریبا بیتوئی (عضو سابق ارکستر سمفونیک)، محسن معراجی، کیوان پویا، امیر محمد هلاکویی، صادق کشاورز، حسین نجفی ،علیرضا جوادی، رسول بهرامی، وحید دهقانی، سالار زنگنه، امین ناصر بخت، مسعود افجه ای، رضا احمدی و محسن ناحی از دیگر مهمانان این مراسم بودند.



منبع : ریتم نو


نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی


عكس: اميرحسن كى نژاد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه