ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۴۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۱۷ آذر ۱۳۹۴

مشیری و اخوان ثالث  بر صحنه جان می‌گیرند

 ریتم نو: « آواز چگور» اخوان ثالث و «مرغ آفتاب» فریدون  مشیری  با استفاده از رنگ‌آمیزی صوتی جدیدی در ذهن مخاطبان به  تصویر کشیده می‌شود .
radman

« علی رادمان »  آهنگساز و رهبر ارکستر موسیقی معاصر پارس و عضو هیئت‌علمی  دانشگاه   درباره برنامه اجرایی کنسرت پیش روی خود در تالار وحدت گفت: این کنسرت که هشتگاه نام دارد از پنج قطعه تشکیل‌شده است:1-"ژیوار" - 2"کُلاژمرثیه سرزمین متروک".3- "مثنوی" ،.4-"افسانه شهر آینه ها" ، و  "هشتگاه"


این آهنگساز افزود: قطعه نخست « ژیوار » قطعه‌ای است که برای ارکستر،آواز و اصوات الکترونیک نوشته‌شده است  . در این  قطعه از شعر "مرغ آفتاب(فریدون مشیری) استفاده‌شده که با همراهی ارکستر، خواننده و اصوات الکترونیک اجرا می‌شود  . این قطعه با استفاده از رنگ‌آمیزی‌های ارکسترال در ذهن مخاطبان به  تصویر کشیده می‌شود .


وی افزود: قطعه دوم «کُلاژمرثیه سرزمین متروک» برای ارکستر و موسیقی الکترونیک آماده‌شده. این قطعه ملهم از فضاهای آسیای جنوب شرقی و منطقه تبت است که با ارکستر زهی و سازهای کوبه‌ای همراه می‌شود.


این رهبر ارکستر تصریح کرد: قطعه بعدی «مثنوی» است که برای سنتور، ارکستر و اصوات الکترونیک تنظیم‌شده است .این قطعه در فرم‌های متفاوت از قبیل کوارتت و ارکستر زهی تاکنون در برنامه‌های مختلف داخلی و خارجی اجراشده است.


رادمان درباره بخش بعدی کنسرت خود چنین توضیح داد: قطعه بعدی «افسانه شهر آینه ها» برای دو سنتور، سه‌تار ، کلارینت و پیانو که با ساز بندی جدیدی نسبت به اجراهای جدیدی اجرا می‌شود و سپس نوبت به  قطعه "هشتگاه" برای آواز و ارکسترمی رسد که نام کنسرت نیز از این قطعه گرفته‌شده است .


وی افزود: قطعه هشتگاه که به مصداق نامش از هشت بخش تشکیل‌شده بر اساس شعرِ"آواز چگور(اخوان ثالث) نوشته‌شده و حاوی مکالمات آهنگینی است بین بخش آواز و گروه همراهی‌کننده آن‌که درواقع مکالمه راوی و چگور نواز است. این بخش با اشاره‌هایی به تصنیف قدیمی «آتش جاودان» همراه شده که به لحاظ معنایی در ارتباط با مکالمه فوق قرارگرفته است.


این آهنگساز و رهبر ارکستر تأکید کرد: در مجموعه قطعات این کنسرت، گونه‌های مختلفی از موسیقی وجود داشته و تنوع برخورد با مقوله‌ی چند صدایی به چشم می‌خورد .


این عضو هیئت‌علمی  در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه‌ای برای شرکت در فستیوال‌های جهانی خارج از ایران و سایر شهرهای ایران دارید یا خیر، گفت: به‌زودی برخی از قطعات فوق در کشورهای دیگر اجرا و ضبط خواهد شد .


ارکستر معاصر پارس سه‌شنبه 24 آذرماه ساعت 21.30 در تالار وحدت تهران به روی صحنه می‌رود .


علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه‌ی بلیت‌های این کنسرت از هم‌اکنون  به سایت www.iranconcert.com مراجعه کنند.


منبع: ریتم نو


 

 

 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه