ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۲۰ آبان ۱۳۹۴

مظفر شفیعی : عملکرد خانه موسیقی باید در شرایط مختلف ارزیابی شود

ریتم نو: مظفر شفیعی در گفتگوی کوتاه خود گفت: در ارزیابی عملکرد خانه موسیقی باید موانع مالی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی را در نظر بگیریم، به نظر من خانه موسیقی فعالیت خوبی داشته و تمام تلاش اش را برای تامین رفاه هنرمندان حوزه موسیقی به کار بسته است.


 

مظفر شفیعی عضو هیئت مدیره کانون خوانندگان سنتی در مورد عملکرد این کانون گفت: کارهایی که در کانون ما تا امروز انجام شده، بیش از موسیقایی بودن در جهت تامین امنیت فکری و شغلی برای هنرمندان فعال در عرصه آواز ایرانی بوده است. ما درکانون، صلاحیت افراد متقاضی برای عضویت در خانه موسیقی را بررسی می کنیم و با قرار دادن هر یک از این دوستان در درجه بندی های مختلف واجدین شرایط بیمه را مشخص می کنیم.

 

این مدرس آواز ایرانی با به لزوم نظارت خانه موسیقی بر آموزشگاه های موسیقی اشاره کرد و گفت: به نظر من کانون آواز ایرانی باید بر عملکرد آموزشگاه های آواز نظارت داشته باشد و با تعیین حد و مرزی مشخص آموزشگاه را موظف به رعایت اصول واحد موسیقی ایرانی کند.

وی افزود: برخی از کسانی که در آزمون های ورودی کانون خوانندگان آواز ایرانی پذیرفته نشده اند، در بعضی آموزشگاه ها تدریس آواز می کنند و این نشان دهنده ناهماهنگی و عدم نظارت کافی در این بخش است. البته دفترگسترش موسیقی برای نظارت بر این بخش البته از سمت وزارت ارشاد وجود دارد اما در این زمینه چندان فعال نیست.

 

نظارت آموزشگاه ها به خانه موسیقی واگذار شود


شفیعی گفت: باید صحبت هایی درباره اعطای این نقش به خانه موسیقی با وزارت ارشاد انجام شود تا بتوانیم آنچنان که باید بر عملکرد آموزشگاه ها نظارت کنیم. ما باید در حد توان شرایط عضویت اعضای جوان خانه موسیقی به خصوص در کانونی که من در آن فعالیت می کنم را در گروه های موسیقی فراهم کنیم. البته این وظایف در چارتبندی ممکن است در حوزه اختیارات وزارت ارشاد تعریف شود اما خانه موسیقی این پتانسیل را دارد که در این بخش ورود کند و بتواند به جوانان فعال در عرصه خوانندگی آواز ایرانی برای معرفی و فعالیتشان در این حوزه کمک کند.

 

وی افزود: این امکان وجود دارد که از جانب خانه موسیقی با وزارت ارشاد در این مورد هم توافقاتی انجام شود و این مسئولیت به عهده خانه موسیقی گذاشته شود. عدم کنترل و نظارت بر حوزه خوانندگی موسیقی ایرانی در سال های اخیر، مشکلاتی نظیر پایین آمدن سطح کیفی در این بخش را موجب شده است. البته وضعیت خوانندگان آواز ایرانی از نظر کمی مناسب است اما باید بپذیریم که این قسمت به لحاظ کیفی اوضاع مساعدی ندارد.

 

این مدرس آواز ایرانی مشکلات مالی و شرایط مشخص سیاسی و اجتماعی را مانعی برای فعالیت های بیشتر در خانه موسیقی خواند و دراین باره گفت: به نظر من در ارزیابی عملکرد خانه موسیقی از آغاز تا امروز باید به موانع مالی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه ایران دقت کنیم. اگر این موارد را در نظر بگیریم، به نظر من خانه موسیقی فعالیت خوبی داشته و تمام تلاش اش را برای تامین رفاه هنرمندان حوزه موسیقی و تسهیل در روند اجرا و انتشار آثار موسیقایی به کار بسته است. البته نواقصی هم وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد و با یک دید اصلاحی حل شود.

 

مظفر شفیعی در پایان با تاکید بر بهبود وضعیت آموزش موسیقی گفت: باید تمام تلاشمان را انجام دهیم تا وضعیت آموزش موسیقی را بهبود ببخشیم و جوانان فعال در همه ژانرهای موسیقی را مورد حمایت قرار دهیم.

 

لازم به توضیح است، به مناسبت شانزدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی با برخی از اعضای این نهاد به گفتگو نشسته ایم تا عملکرد خانه را ارزیابی و با انعکاس نظرات و پیشنهادهای این عزیزان مسیر درست تری را پیش پای نهاد مدنی خانه موسیقی ترسیم کنیم.


منبع : ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه