ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۶۶۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۲۱ تير ۱۳۹۴

معین راهبر : برای تغییر باید جسور بود / آلبوم پاشایی یکی از موفق‌ترین و پرفروش‌ترین آلبوم‌ها خواهد شد

ریتم نو : معین راهبر، خواننده، آهنگساز و تنظیم‌کننده که نامش، تنظیم آهنگی چون  « نگران منی » از « مرتضی پاشایی » را به ذهن متبادر می‌کند، در آلبوم جدید مهدی یراحی به اسم « مثل مجسمه » با ساخت قطعه‌ای به نام « سال درد » به ترانه‌سرایی « مونا برزویی » حضور پیداکرده، به تنظیم کارهای جدیدی از«مرتضی پاشایی» ،«محمد علیزاده»، «بهنام صفوی»،«شهاب رمضان» ،«بابک جهانبخش» و «نیما مسیحا» توسط خود ،در سال جاری اشاره کرد .
معین راهبر : برای تغییر باید جسور بود / آلبوم پاشایی یکی از موفق‌ترین و پرفروش‌ترین آلبوم‌ها خواهد شد معین راهبر : برای تغییر باید جسور بود / آلبوم پاشایی یکی از موفق‌ترین و پرفروش‌ترین آلبوم‌ها خواهد شد

 

+  خانم بروزیی ،من را مبهوت ترانه خودشان کردند

+ همکاری با محمد علیزاده ، بهنام صفوی ، شهاب رمضان ، بابک جهانبخش ، نیما مسیحا

 

از همکاری‌تان با مهدی یراحی بگویید

آغاز همکاری من با « مهدی یراحی » به دو سال و نیم پیش برمی‌گردد با ساخت آهنگ «فصل بهار» برای برنامه « احسان علیخانی »  که  با استقبال زیادی از طرف مردم روبه‌رو شد. در آنجا بود که دوستی من با مهدی بیشتر و بیشتر شد و این امر باعث شد که چندی بعد «سال درد» را برای او بسازم کاری که به‌نوعی ترجمان بخش بزرگی از زندگی بود. در حال حاضر یراحی از دوستان خوب من است و من همیشه برای او آرزوی موفقیت را دارم چراکه او انسانی با قلب بزرگ  و دوست‌داشتنی است.

نظر شما در مورد کلیت آلبوم ذکرشده چیست؟

شخصاً معتقدم آنچه از اهمیت بالایی در این موضوع برخوردار است، حاکم بودن نوعی فضای احساسی بر کل کار و همچنین یکدست بودن ساخته‌ها (به دلیل دخیل بودن یراحی بر کارها) است این نظارت باعث شده ساخته‌ها باهم غریبگی نکنند و تمام آن زحمات در قالب یک کار موفق نمود کند.

آیا  مهدی یراحی در این آلبوم از فضای قبلی‌اش فاصله گرفته و اگر جواب شما مثبت است نظرتان در مورد این تغییر فضا به‌صورت ناگهانی چیست؟

همیشه برای تغییر باید جسور بود البته تغییر در برخی موارد پیامدهای منفی داشته و در بعضی مواقع بازخوردی مثبت داشته است در مورد تغییر فضای حاکم بر کارهای مهدی یراحی باید بگویم که به نظر من این دگرگونی، دگرگونی خوب و مثبتی است چراکه آلبوم آن‌قدر قوی بوده که طرفداران یراحی با شنیدن این آلبوم بیشتر و بیشتر شوند چراکه احساس یراحی که جزء جدانشدنی در کارهای او است همیشه با مهدی هست.

برسیم به قطعه «سال درد» که شما آهنگسازی و تنظیم آن را انجام داده‌اید ، در مورد شکل‌گیری این قطعه و انتخابش برای البوم صحبت کنید

«سال درد» برای من هم عجیب بود و هم‌روند عجیب اما خوبی را پشت سر گذاشت . ملودی این آهنگ را سال هشتادونه با به وجود آمدن یک اتفاق خاص در زندگی‌ام ساختم و در همان سال از ترانه‌سرایان مطرحی (که به دلیل عدم همکاری از آوردن اسم آن‌ها معذورم) کمک خواستم اما با تمام احترامی که برای آن‌ها قائل هستم هیچ‌کدام نظر من را جلب نکرد . من ترانه‌ای می‌خواستم که گویی غم و شادی را باهم داشته باشد یعنی درحالی‌که از اندوه باشکوهی سخن به میان می‌آورد از امید هم دم بزند که سرانجام در سال نودویک خانم « مونا بروزیی » من را مبهوت ترانه خودشان کردند. بعدها به‌صورت اتفاقی این ساخته را برای یراحی اجرا کردم و وی هم به من گفت اگر قصد خواندن این ساخته را ندارم آن را می‌خواند. من هم که صدای او را دوست داشتم؛  پذیرفتم.

گویی  این قطعه، وجه اشتراک باکارهای پیشین یراحی ازلحاظ ترانه و تنظیم است این‌رو قبول دارید؟

همان‌طور که گفتم وقتی من این قطعه را ساختم قرار نبود که « مهدی یراحی » آن را بخواند اصلاً خواننده‌ای مدنظر نبود حتی چند بار به ذهنم رسید که خودم آن را بخوانم اما وقتی این اثر به دست مهدی رسید او آن را مال خود کرد به‌طوری‌که شما فکر می‌کنید این کار شبیه کارهای پیشین او است که اگر این امر را هم در نظر نگیریم به نظر من کل کارها یکدست بودند و هیچ کاری باکار دیگر در تضاد نبود.

برخی‌ها معتقدند شما می‌توانستید تنظیم قوی‌تری روی این قطعه داشته باشید و اینکه تنظیم کار مقداری ضعف دارد

تنظیمی که من در این اثر انجام دادم در خدمت ملودی بوده و همچنین من کار  را یک کلیت در نظر گرفتم با این برداشت که کل کار، احساسی و صمیمی است این ذهنیت را داشتم که باید هرچه  بیشتر، به احساس و روان بودن کار کمک کرد. پس من هم  کاری در خدمت ملودی و متن ساختم و مایلم  به دوستانی که این انتقاد را انعکاس داده‌اند؛ بگویم که‌ای کاش انتقادتان را به‌صورت کامل و بابیان جزئیات انعکاس می‌دادید تا بنده هم بتوانم بهتر پاسخ‌گو باشم

چه بازخوردی از ساخت این قطعه گرفته‌اید؟

تقریباً بیش از نود درصد مخاطبان را راضی دیدم و این برایم خوشحال‌کننده بود تقریباً کسی را ندیدم که از بدی این کار سخن بگوید و فکر می‌کنم که این ساخته با استقبال خوبی روبه‌رو شده است.

نقطه قوت البوم را در کدام بخش آلبوم می‌بینید؟

به این باور دارم که این مجموعه‌ی موفق کامل، برابر و یکدست بود به خاطر همین هرکدام از این آثار نقطه قوت این آلبوم بودند.

شما کدام قطعه  را بیشتر از همه دوست دارید؟

تک‌تک کارها را دوست داشتم و به جرات می‌توانم بگویم که با تک‌تک آن‌ها زندگی کردم چراکه بیش از هفتاد درصد این آثار در استودیوی شخصی من خوانده‌شده است.

از همکاری‌های آینده‌تان با دیگر خواننده‌ها بگویید

به‌زودی ترانه‌های خوبی از خواننده‌هایی چون مرتضی پاشایی(شش یا هفت قطعه)، محمد علیزاده(سه قطعه)، بهنام صفوی(دو قطعه) شهاب رمضان(دو قطعه) ، بابک جهانبخش(یک قطعه) و نیما مسیحا(یک قطعه) در سال جاری، با تنظیم‌های من خواهید شنید.

در مورد حضور در البوم  پاشایی و چگونگی شکل‌گیری این آلبوم و فضای حاکم بر آن بفرمایید

بنده قبل‌تر در قطعاتی چون «نگران منی» و «عصر پاییزی» با مرتضی همکاری کرده بودم و هردو با نگرشی که از قبل به یکدیگر داشتیم؛ خواستیم که با همکاری هم، آلبومی را به وجود بیاوریم تا این‌که ایشان از بین ما رفتند. من با تمام ایده‌هایی که از مرتضی گرفته بودم خواستم کار این آلبوم را به سرانجام برسانم که شکر خدا موفق هم شدم .یقین دارم این آلبوم یکی از موفق‌ترین و پرفروش‌ترین آلبوم‌ها خواهد شد.

 

منبع: ریتم نو

نویسنده: فرزین پاک طینت
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
انتشار یافته: ۱
samane
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
مصاحبه خیلی خوبی بود
خیلی ممنونم ازتون و خسته نباشید
مرسی که در مورد ترانه سال درد ازشون سوال کردید
از آقای راهبر هم خیلی ممنونیم بابت تمام زحماتی که واسه آلبوم اسمش عشقه میکشن و یه تشکر ویژه هم بابت ترک سال درد واقعا ترک فوق العاده بی نظیریه و قطعا همیشه خاطره انگیز و بیادموندنی میشه
امیدوارم همیشه موفق باشن و مثل همیشه بدرخشن???
تقویم هنری ادامه