ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۷:۰۹ - ۲۶ تير ۱۳۹۴

موسیقی فاخر با ویترین‌های خالی

ریتم نو : ارکستر سمفونیک تهران در حالی دو شب گذشته در تالار وحدت به روی صحنه رفت که مجموعه‌ای از قطعات مختلف را با همراهی سولیست ویولن ( دالیبور کاروای ) به صحنه برد.
موسیقی فاخر با ویترین‌های خالی موسیقی فاخر با ویترین‌های خالی


ارکستر سمفونیک که چندی پیش دوباره احیا شد و با حضور « علی رهبری » رهبر ارکستر سمفونیک، توانست باقدرت کار خود را آغاز کند در روزهای آغازین شروع به کار با استقبال خوبی مواجه شد، اما شب گذشته در کمال تأسف و ناباوری با صندلی‌های خالی در سالن مواجه بودیم. صندلی‌هایی که جای شما بود و باید می‌آمدید و از نفس‌های ققنوس تالار وحدت حمایت می‌کردید.

با آمدن اعضای ارکستر؛ دالیبور کاروای ( سولیست ویولن ) به همراه علی رهبری به روی صحنه آمدند. رهبری در آغاز برنامه به مخاطبین گفت: «بهتر است شب ایرانی به این قشنگی را با سرود ملی ایران آغاز کنیم» و ارکستر، شروع به نواختن سرود ملی ایران کردند و در حالی این قطعه نواخته شد که حضار به احترام سرود ملی ایستاده و در پایان به تشویق ارکستر سمفونیک پرداختند.

در این اجرا ارکستر سمفونیک (کنسرتو ویولن در ر ماژور اُپوس 77) را در سه بخش موومان اول (آلگرو)، موومان دوم(آداجیو)، موومان سوم(آلگرو گیوکُزُ) به اجرا درآورد که در این اجرا سولیست ویولن ( دالیبور کاروای ) نظر همگان را به خود جلب کرد و حاضرین پس از اتمام پارت اول اجرا با تشویق‌های ممتدشان باعث برگشت چندباره‌ی سولیست ویولن به همراه علی رهبری شدند.

علی رهبری در این اجرا در مورد سولیست ویولن به شناخت وی از سن چهارده‌سالگی کاروای و به پیشنهادش برای ماندن سولیست ویولن در ایران اشاره کرد و به خاطر تشویق‌های حضار از کاروای خواست تا چنددقیقه‌ای را به تک‌نوازی بپردازد.

در پایان تک‌نوازی کاروای، مردم هنوز در حیرت نوازندگی وی بودند و علی رهبری به دلیل استقبال مردم از تک‌نوازی وی خواست که یک دقیقه دیگر را هم به تک‌نوازی بپردازد.

«دالیبور کاروای» در شب‌های گذشته در تالار وحدت، دو شب رسیتال ویولن داشت و بااین‌حال برای نوازندگان ایرانی، شش ساعت مستر کلاس برگزار کرده بود که رهبری این‌ها را جزو سختی گیری‌های خودش عنوان کرد.

پس از تنفس اعلام‌شده، گروه به‌جای خود آمدند و سولیست ویولن دو قطعه را به‌گونه‌ای اجرا کرد که حضار تمام مدت دستان وی را تعقیب می‌کردند.

در ادامه علی رهبری سمفونی ایتالیایی(در لا ماژور اُپوس 90) را که شامل چهار بخش، موومان اول(آلگرو ویواچه) دارای تم شاد و سرزنده از زندگی در شهر ناپل، موومان دوم(آندانته) ملودی آرام و گیرا در وصف شهر روم، موومان سوم(مُدراتو)حالتی از رقص مینوئه و الهام گرفته از بناهای تاریخی و معماری اصیل ایتالیا و موومان چهارم(سالتارلو)یکی از رقص‌های محبوب ایتالیایی به نام سالتارلو را اجرا کردند.

در پایان علی رهبری به انتشار کتاب «از مهر تا مهر» تا چهار هفته آینده و دعوت از نوازندگان خارجی طبق آن خبر داد.

 

منبع : ریتم نو

نویسنده: مریم رفایی

در ادامه میتوانید عکسهای ” امین باقری ” رو ببینید
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه