ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۴



ریتم نو : « گروه میدان آزادی » که بیشتر از شش ماه نیست  تأسیس‌شده چنان ثباتی را در خود حس می‌کند که راضی نیست عضو جدیدی را در خود جای دهد . دغدغه‌ی آن‌ها بروز موسیقی متفاوت و بدیع است به‌نوعی که نه‌تنها شبیه سبکی نباشد بلکه در ادامه  خود  سبک آفرین باشند حرف‌هایی که با توجه به اجرای آن‌ها در فرهنگسرای « ارسباران » گزاف به نظر نمی‌رسد حتی این ثبات از درخواست نام بردن  « گروه میدان آزادی » به‌عنوان پاسخ‌دهنده توسط یکی از آن‌ها، حس می‌شد.


 

ابتدا خود را معرفی و در صورت داشتن فعالیت‌های رسمی درگذشته، آن‌ها را نیز بگویید.

« فرزان فرهنگ مهر » نوازنده‌ی گیتار الکتریک ؛ حدود چهار سال پیش  در گروهی که راک انگلیسی کار می‌کردند، می‌نواختم که ماحصل این فعالیت‌ها انتشار دو آلبوم با اشعاری به زبان انگلیسی گردید علاوه بر آن درزمینهٔ موسیقی فیلم و تئاتر فعالیت داشتم.

« میلاد رحیمی » نوزانده‌ی گیتار بیس.

« سپهر آرین » نوازنده‌ی گیتار الکتریک  من نیز فعالیتم مثل فرزان و با او بوده  و جدای آن من نیز درزمینهٔ موسیقی فیلم و تئاتر  فعالیت‌هایی داشتم

« بهنام برآبادی » نوازنده درامز علاوه بر اینکه یک سال و نیم  همراه فرزان و سپهر می‌نواختم و درجاهایی چون سازمان نظام‌مهندسی و ارسباران توسط گروه‌های خودم اجرا داشتم

« میلاد باقری » خواننده‌ی گروه  قبل از این گروه در گروهی به اسم «فراهنگ» خواننده‌ی کر آن گروه بودم همچنین در گروهی به نام «نامیر» خواننده‌ی کلاسیک (سولیست تنور) بودم هم‌چنین در پروژه‌ای به نام«لیکور» باهدف صلح جهانی به‌عنوان خواننده‌ی کلاسیک ظاهر شدم علاوه بر آن خواننده‌ی کلاسیک چند اپرا بودم اخیراً نیز (حدود پنج ماه پیش) خواننده‌ی اپرایی کاملاً ایرانی به نام « رودابه » بودم.

از شکل‌گیری و اینکه چه کسی این گروه را شکل داد سخن بگویید

باید متذکر شوم که هرکدام از این پنج نفر ستون گروه هستند به‌نوعی که با نبود هرکدامشان خلل قابل‌توجهی در گروه پدید می‌آید و واقعاً نمی‌شود گفت چه کسی گروه را به وجود آورده است. البته که آشنایی‌هایی _چه درزمینهٔ موسیقی تئاتر چه درزمینهٔ همکاری بیشتر نوازنده‌ها در یک گروه_داشتیم اما  نمی‌توانیم بگوییم فلان شخص این گروه را بنانهاده زیرا همان‌طور که گفتم این گروه با تعامل و نزدیکی این پنج نفر شکل گرفت.

این مطلب به ذهن متبادر می‌شود که این گروه باهوش عمل کرده زیرا هنوز سلیقه‌ی عام سلیقه‌ی موسیقی سنتی است اما شاید به‌نوعی از تکرار آن به یک‌شکل خسته شده حال این گروه سعی کرده با وام گرفتن از ساز بندی‌هایی متفاوت مسیر جدیدی در موسیقی سنتی ایجاد کند ؛ در این رابطه توضیح بدهید و بگویید چقدر با حرفه‌ای بنده موافقید.

در حقیقت ما با علم به این نکته که ریشه‌های فرهنگی برای مردم مهم است این گروه را به وجود آوردیم اما هیچ‌وقت از دنیای مدرن غافل نشدیم  و همان‌طور که می‌بینید این مسئله در ساز باندی‌های ما مشهود است بیشتر گروه علاوه بر اینکه موسیقی سنتی ایرانی را موسیقی خوب و فاخری می‌دانند از طرفی با موسیقی و سازهای غربی بزرگ‌شده‌اند پس بازخورد این گروه نیز حفظ ریشه‌ها در عین نگاه کردن به دنیای مدرن است گرچه هیچ‌گاه سعی نکردیم مثل کسی یا حتی قائل به سبک یا چهارچوبی باشیم با توجه به رنج سنی اعضای گروه نیز دوست داشتیم همواره با تجربیاتمان جلو برویم و اثری جدید و خلاقانه بیافرینیم به‌نوعی که بتوانیم در آینده ، در جهان موسیقی  حرکت کنیم چراکه دسته‌بندی سبک‌ها کار آرتیست نیست بلکه وظیفه‌ی هنرمند بروز احساسات خود به شکل هنری است حال این شکل می‌تواند بسته به ذهنیت آرتیست و تعریف او از هنر فرق داشته باشد. با تمام این تفاصیل آنچه مهم است موضوع خودباوری ما است چراکه لازمه‌ی خلق یک اثر اصیل و به تعبیری صاحب امضا تحقق یافتن این مهم در روح و جان هنرمند است.

با توجه به این میزان از تفاوت که شما به آن  اشاره کردید آیا ممکن است روزی رویه‌ی شما نسبت به انتخاب شعر یا ساخت موسیقی عوض شود؟

در حال حاضر اکثر شعرها را «میلاد باقری» خواننده‌ی گروه به‌منظور اجرا می‌نویسد و با گروه به شور می‌گذارد که ممکن است متن نوشته‌شده در انتها به متن دیگری مبدل گردد در خصوص استفاده از شعرهای جدید باید بگویم امکان این امر وجود دارد اما برای تغییر رویه موسیقی هر تغییری که بخواهد صورت بگیرد بنای اصلی این گروه بر این پنج نفر است و اگر این پنج نفر روزی تصمیم بگیرند دریکی از قطعات از ساز دیگر یا خواننده‌ی دیگر به‌عنوان هم‌خوان یا هر صورت دیگر کمک بگیرند این همکاری موقتی و به‌عنوان مهمان صورت می‌گیرد ما در تک‌تک فعالیت‌هایمان فکر شده عمل می‌کنیم و هر حرکت کوچکی را در ساختار بزرگ‌تر یعنی اجرا می‌سنجیم

آیا به اجرا و انتشار آلبوم فکر می‌کنید؟

در حال حاضر که شش ماه از فعالیت ما می‌گذرد ازنظر خودمان در شرایط بسیار خوبی به سر می‌بریم چراکه سختی‌های اولیه را کنار زدیم و مشغول برداشتن قدم‌های محکم روبه‌جلو هستیم مطمئناً به‌زودی زود  خبرهای خوشحال‌کننده‌ای را از ما خواهید شنید چراکه بر این اعتقادیم موسیقی مجاز به فعالیت ما نیاز دارد . ما هیچ کاری را بدون مجوز انجام نمی‌دهیم و همیشه در جهت قانونی و درست قدم برداشتن تلاش کردیم و همین رویه را در آینده ادامه می‌دهیم.

برای مطرح‌شدن در بازار موسیقی چه تدبیری اندیشیده‌اید؟

با توجه به مدت‌زمان اندکی که از تأسیس این گروه می‌گذرد و بازخورد خوبی که از مخاطبین گرفته‌ایم باید بگویم هدف ما تولید موسیقی باکیفیت است نه مطرح‌شدن البته  ارائه‌ی این موسیقی ناخودآگاه سطحی از شهرت را به وجود می‌آورد اما هدف غایی این گروه چیز دیگری است.

موسیقی امروز ایران را چگونه می‌بینید؟

با تمام احترام این موسیقی سلیقه‌ی ما نیست اما به پیشرفت آن امید داریم در شرایطی به سر می‌بریم که به نظر می‌رسد در موسیقی پاپ نه‌تنها پیشرفت نکردیم بلکه پسرفت نیز داشته‌ایم . امروزی که گویی تمام قطعه‌ها از هم دیگر کپی شده‌اند و خلاقیتی در کار نیست .خیلی مایل نیستیم در این مورد صحبت کنیم چراکه شدیداً حس می‌کنیم باید پدری  مهربان بالای سر این موسیقی باشد که در صورت لزوم حتی تنبیه کند و دست به تربیت فرزند خود بزند

حرف پایانی

میدان آزادی را جدی ببینیم؛ فریادی است در پس رؤیاهایمان ...

 

منبع/ ریتم نو

نویسنده/ فرزین پاک طینت
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه