ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۴۴۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵

نامی محمدیان: به‌صرف هزینه کسی خواننده نمی‌شود

ریتم نو - نامی محمدیان خواننده‌ای است که چندی پیش با دست‌پر به بازار موسیقی ایران آمد و با اولین آلبومی که با صدای خود منتشر کرد توانست هم رکورد گران‌ترین خواننده و آلبوم را بزند و هم خود را به علاقه‌مندان موسیقی بشناساند.


ریتم نو - نامی محمدیان خواننده‌ای است که چندی پیش با دست‌پر به بازار موسیقی ایران آمد و با اولین آلبومی که با صدای خود منتشر کرد توانست هم رکورد گران‌ترین خواننده و آلبوم را بزند و هم خود را به علاقه‌مندان موسیقی بشناساند.


 آلبوم موسیقی «پاییزی» در سبک پاپ-کلاسیک اولین همکاری مشترک اهورا ایمان و بامداد بیات با این خواننده بود با مضامینی عاشقانه که به دلیل آکوستیک کار کردن در سه سال پیش بالغ‌بر ۴۰۰ میلیون تومان هزینه برداشت و توانست عنوان گران‌ترین آلبوم موسیقی تا آن زمان را از آن خود کند.



شما خواننده‌ای هستید که باقیمت ارزان کارنکرده‌اید و زمانی عنوان گران‌ترین خواننده و گران‌ترین آلبوم را با خود یدک می‌کشیدید. چطور شد به‌یک‌باره کناره گرفتید؟


 نمی‌توان گفت از موسیقی دور شده بودم درواقع اصلاً از موسیقی دور نشدم بلکه ازدواج من، مسائل تحصیلی و کاری من مسبب کمی فاصله گرفتنم از موسیقی شد. همچنین به دلیل ادامه تحصیلم مجبور شدم که مدتی از موسیقی فاصله داشته باشم. چون من دانشجوی دکترای داروسازی در خارج از کشور بودم ولی به دلایلی وقفه بین این تحصیل منجر شد که از درسم مدتی برای موسیقی دورباشم ولی پس‌ازآنتشار آلبوم پاییزی مجدداً تصمیم بر ادامه تحصیل در رشته‌ی خودم شدم و به همین دلیل به خاطر درس از موسیقی کمی فاصله گرفتم که البته مراحل پایانی درسم سپری می‌شود. به‌هرحال به صورتی برنامه‌ریزی کردم که دیگر خللی برای تولید آلبوم دوم و ادامه تحصیلم نباشد.



چه اصراری به آن‌همه هزینه بود وقتی‌که دیگر خواننده‌ها با کمترین هزینه تولید آهنگ می‌کنند و اتفاقاً شنیده هم می‌شوند؟


هنر کاملاً باذوق و سلیقه  شخص ارتباط دارد و کاملاً یک مقوله  سلیقه‌ای است. حال موسیقی که یکی از هفت هنر است از این موضوع مستثنی نیست.


درباره آلبوم اول( پاییزی) باید خدمتتان عرض کنم که خیلی عوامل باعث هزینه در این آلبوم شد. در درجه  اول علاقه من برای همکاری با هنرمندان صاحب سبک و صاحب‌نام و همچنین استفاده از سازها به‌صورت کاملاً آکوستیک(زنده) و در درجه  بعد هم تمامی آلبوم پاییزی  از تولید تا تکثیر و پخش و تبلیغات همه بر عهده  خود من بود و تهیه‌کنندگی کار از ابتدا تا انتهای کار با خود من انجام شد.


اینجا یک موضوع و من باید خدمت شما توضیح بدهم. با احترام به‌تمامی همکاران در این عرصه باید خدمتتان عرض کنم که وقتی یک هنرمند اثری را تهیه می‌کند، مدت‌ها برای تولید آن اثر زحمت بسیار می‌کشد  و در حقیقت تولید موسیقی برای مخاطب که استفاده‌کنندگان حقیقی هستند،است. ولی متأسفانه هنگامی‌که اثری موسیقایی تولید می‌شود در میان صاحب اثر و مخاطبان اصلی شرکت‌هایی هستند که کار تولید و تکثیر و...بر عهده‌دارند و آن اثر موسیقایی را به قیمتی از تولیدکننده خریداری نموده و به دست مخاطب می‌رسانند.


به اعتقاد بنده زمانی که این موضوع تحقق یابد، آن اثر موسیقایی دیگر متعلق به آن تولیدکننده اثر نیست و گویی نوعی قیمت‌گذاری بر اثر تولیدکننده می‌شود و تازه کلیه  حق مادی آن اثر متعلق به‌واسطه است. به اعتقاد من بهتر هست که همکاران به‌جای استفاده از فروش اثر خود، در انتشار اثر یا شرکت‌های دارای صلاحیت شریک شوند. البته نظر این‌جانب در کل این است که خود تولیدکننده اثر تا مرحله‌ی نهایی که رساندن اثر به مخاطب است، تمامی امور را به دست بگیرد و با سرمایه‌گذاری شخصی تمامی امور یک اثر موسیقایی را انجام دهد.




به‌هرحال یا شما اشتباه می‌کنید یا انحا. فکر می‌کنید اشتباه از چه کسی است؟


به اعتقاد بنده کسی اشتباهی مرتکب نشده و نخواهد شد.هرکسی یک نظر و نگرشی نسبت به این موضوع دارد ولی درمجموع تمامی هنرمندان و همکاران عزیز در این موضوع درست فکر کرده و عمل می‌نمایند.




این عنوان گران‌ترین آلبوم از جانب شما بازهم تکرار می‌شود؟


قطعاً بله. آلبوم جدید با فضایی کاملاً متفاوت در تولید،نوازندگانی کاملاً متفاوت در تولید اثرات موسیقایی، تولید خواهد شد که البته هزینه‌های این آلبوم به‌مراتب  بیشتر از آلبوم پاییزی خواهد بود.



بعد از آلبوم پاییزی آلبوم دیگری از یک خواننده رکورد هزینه را با یک میلیارد زد. آیا فکر می‌کنید کیفیت این آلبوم از آلبوم شما بهتر و بیشتر بود؟


من آن اثر را نشنیده‌ام. خواننده و نام  آن اثر راه هم نمی‌دانم. ولی امیدوارم این‌گونه که شما می‌فرمایید باشد و آن اثر از آلبوم پاییزی جایگاه بالاتری در عرصه موسیقی کشور داشته باشد.



آیا صرف هزینه از هرکسی یک خواننده خوب می‌سازد؟


قطعاً خیر. به اعتقاد این‌جانب خوانندگی کلاً ارثی است که البته با تمرین و استفاده از اساتید مجرب می‌توان آن را تقویت نمود. ولی در خوانندگی این موضوع کاملاً اشتباه است که با هزینه کردن می‌توان خواننده شد زیرا اگر بدین‌صورت بود خیلی اشخاص هستند که ازنظر مالی در جایگاه بالایی هستند ولی حتی نمی‌توانند یک مصراع هم به‌عنوان خواننده بخوانند. پس این موضوع کاملاً اشتباه است.



با توجه به اخبار رسیده قراراست شما دوباره به موسیقی بازگردید. چرا دوباره چنین تصمیمی دارید؟


من از موسیقی بیرون نبودم فقط به دلایلی که در ابتدا خدمتتان عرض کردم کمی فاصله گرفته بودم. من ریشه‌ام در موسیقی است و با موسیقی بزرگ شدم و با موسیقی زندگی کردم به همین دلیل موسیقی جزء لاینفک زندگی من است.


از طرفی همسر من هم خود صاحب‌نظر است و در انتخاب خیلی موارد موسیقایی به من کمک می‌کند به همین دلیل در آلبوم جدید که کاملاً با همکاری و زیر نظر ایشان خواهد بود قطعاً بهترین استفاده را خواهم کرد و در این اثر تغییرات کلی و بازخورد آن را در نگاه مخاطبان خواهید دید.




کماکان با همان عوامل گذشته در آلبوم قبلی همکاری می‌کنید؟ چرا؟


...اساتید و هنرمندان آلبوم پاییزی که من بازهم ازاینجا از تمامی این عزیزان تشکر می‌کنم.


به دلیل اینکه ضبط این اثر در داخل کشور نخواهد بود، متأسفانه شرایط برای همکاری با آن عزیزان نخواهد بود البته فقط از ترانه‌سرا ،ملودی ساز و تنظیم‌کننده  که قطعاً مانند آلبوم پاییزی به‌صورت مثلثی خواهد بود انجام خواهد شد که تلاش بر این است که از همان عوامل استفاده شود.



جو موسیقی به‌گونه‌ای است که دیگر کمتر خواننده‌ای به انتشار آلبوم می‌کند، اینکه آلبوم منتشر می‌کنید دقیقاً ریسک بزرگی است. چرا به این کار اقدام می‌کنید؟


با تمامی احترامی که برای همکاران عزیزم در عرصه موسیقی دارم باید بگویم که نظر من همیشه به تولید آلبوم بوده،هست،خواهد بود و این روند را تا همیشه ادامه خواهم داد.البته  سیاست کاری تولید آلبوم برای من بدین‌صورت است هرچند سالی یک آلبوم فاخر و درخورشان موسیقی پاپ کشورمان ،روانه بازار برای مخاطبان عزیز نمایم.



چرا  شما تک آهنگ منتشر نکرده‌اید؟


من دو قطعه به نام‌های یعنی تموم شد و دلم تنگ میشه  را چند ماه پس از پخش آلبوم  «پاییزی»، از طریق دنیای مجازی به دست مخاطبان رساندم که اتفاقاً با استقبال بسیار خوبی مواجه شد و همین‌جا بازهم از عوامل این دو اثر تشکر فراوان دارم.



استفاده از سازهای زنده در آلبوم‌ها دیگر یک حسن به‌حساب نمی‌آید. درحالی‌که شما کماکان مثل دهه 50 به این اصل پایبندید. چرا؟


ممنونم از این سؤال شما. اتفاقاً سؤال به‌جا و بسیار خوبی است. حال و هوای احساسات و علایق موسیقایی من مربوط به دهه ۵۰ است. یعنی دقیقاً دهه  ظهور ترانه‌ها و ملودی‌های ماندگار تاریخ موسیقی پاپ ایران با تنظیم‌های بسیار ماندگارتر. دهه هنرمندان بزرگ عرصه موسیقی همچون اسفندیار منفرد زاده، بابک بیات، منوچهر چشم آذر، ناصر چشم آذر، بابک افشار، واروژان، ایرج جنتی عطائی، اردلان سرفراز، شهریار قنبری و ...


در آلبوم «پاییزی» هم دقیقاً حال و هوای مربوط به همان دهه شکوفا شده است. ملودی‌ها و نوع ساز بندی‌ها و به‌کارگیری سازها توسط بامداد بیات عزیز دقیقاً اوج شکوفایی اثر موسیقایی را نمایان می‌کند. من همیشه به آن نوع موسیقی علاقه داشته و دارم و خواهم داشت و با آن نوع موسیقی بزرگ شدم.


با احترام کاملی که برای تمامی همکاران عزیزم در امر موسیقی قائل هستم ولی باید عرض کنم که تنها اثر موسیقایی که مانده است و خواهد ماند مربوط به همان دهه بوده به همین دلیل است که تمامی آثار آن دهه همیشه جاودان مانده و می‌ماند و هنوز هم تمامی نسل‌ها آن ملودی‌ها را زمزمه می‌کنند.



آیا فکر نمی‌کنید نیاز ‌به‌روز شدن و مدرن بودن داشته باشید؟


قطعاً موسیقی را با روز پیش می‌بریم ولی به‌روز شدن نباید باعث لطمه زدن بر پیکره و بدنه موسیقی پاپ کشورمان شود. موسیقی‌ای که بسیاری از اساتید و بزرگان برای آن زحمت فراوانی کشیدند و رفتند ازجمله مرحوم واروژان...استاد مرحوم بابک بیات و دیگر عزیزان...



فکر می‌کنید مخاطب به این موضوع اهمیت می‌دهد که برای ساز هزینه شود یا نه؟


...در میان مخاطبان عزیز، قطعاً کسانی هم هستند که موسیقی را بسیار دقیق پیگیری می‌کنند و من تلاشم بر این است که هر دو گروه را از آثار خود راضی نگه‌دارم  و امیدوارم در آلبوم جدید در این امر موفق باشم.


با توجه به اینکه با موسیقی ملل دیگر آشنایی دارید، فکر می‌کنید موسیقی ایران و موسیقی‌ای که شما پیرو آن هستید جایی برای شنیده و دیده شدن در دنیا رادارند؟


موسیقی خوب و قابل‌شنیدن خوب است و مربوط به مکان ،زمان و ملتی خاص نیست همان‌طوری که می‌دانید مثلاً موسیقی متن فیلم محمد رسول‌الله(ص) یا موسیقی فیلم تایتانیک و یا گلادیاتور و بسیاری از موسیقی‌های دیگر ... مثل موسیقی پاواروتی یا خواننده‌ای بنام  دمیس روسس که به‌تازگی از دنیا رفتند....


این موسیقی‌ها مربوط به زمان و مکان خاصی نبوده و همیشه قابل‌شنیدن برای همه نسل‌هاست.



چرا صرف هزینه بسیار را با عوامل ایرانی کار می‌کنید؟ با این هزینه می‌توانید با بهترین‌های موسیقی در عرصه بین‌المللی همکاری کنید. چرا چنین اقدامی نمی‌کنید؟


روح احساس من با موسیقی کشورم عجین است و به همین دلیل از عوامل داخلی برای چهارچوب تولید آلبومم استفاده خواهم کرد که در حقیقت ترانه و ملودی جزء اساسی روح یک اثر موسیقایی است.


 


مبنای انتخاب عناصر یک کار هنری در عرصه فعالیت خود را در چه راستایی است؟


برای من همیشه و در درجه اول در اخلاق خیلی مهم بوده و خواهد بود و پس‌ازآن نیز انجام درست امور محوله به هرکدام از عزیزان در تولید یک اثر موسیقایی.



جهان‌شناسی و جامعه‌شناسی خاصی از پیرامون خود برای شنیده شدن کارهای جدیدتان دارید؟


قطعاً! در این نزدیک به ۳ سال که از انتشار آلبوم اولم گذشته است ، سفرهای بسیاری به اقصی نقاط کشور  عزیزمان و همچنین به خارج از کشور داشته‌ام و تجربیات فراوانی درزمینهٔ  جامعه‌شناسی و روانشناسی موسیقایی به دست آورده‌ام و چون یک اثر موسیقایی باید با نگرشی درست از جامعه و روانشناسی مردم باشد تا بتواند در میان مردم جای خود را باز کند که درصورتی‌که این موضوع رعایت نشود آن اثر دوام نخواهد داشت و در میان مخاطبان ماندگار نخواهد بود.


امیدوارم در آلبوم جدید بازخورد این دو اثر را با استقبال مخاطبان که در حقیقت داوران اصلی هستند، ببینید.



فکر می‌کنید همچنان در بازار موسیقی کشور جایی برای موسیقی ازاین‌دست باشد؟ و همین‌طور برای شما؟


جایگاه خودم هم امیدوارم که با آلبوم جدید و استقبال مخاطبان عزیز از این آلبوم، این‌جانب جایگاه اصلی خود را در میان مخاطبان و اهالی موسیقی پیدا کنم.



جهان‌شناسی و جامعه‌شناسی خاصی از پیرامون خود برای شنیده شدن کارهای جدیدتان دارید؟


حتماً.البته در آلبوم جدید نگاه من علاوه بر بازار داخل،به بازار خارج از کشور هم نیز است و تا جایی که امکان داشته باشد برای پخش این اثر در خارج از کشور دریغ نخواهم کرد.


البته داوران اصلی که مخاطبان یا همان مردم عزیزمان هستند باید با نحوه برخوردشان با این اثر موسیقایی بیان کنند.



از آلبوم در دست تولیدتان بگویید و از اینکه با چه کسانی قصد همکاری دارید؟ کلیپ و ... هم شاهد خواهیم بود؟


در حال حاضر در مراحل پایانی پیش‌تولید آلبوم جدید هستم.تمامی عوامل  این آلبوم از نوازندگان تا محل استودیو محل ضبط  و میکس و مسترینگ و مراحل انجام کارهای تبلیغاتی در خارج از کشور انجام خواهد شد. اما ترانه‌سرا،ملودی ساز و تنظیم‌کننده از اساتید داخل کشور هستند


در حال حاضر مانند سابق قصد تولید کلیپ را ندارم تا ببینم در آینده چه خواهد شد.



چشم‌انداز موسیقی جامعه و شخص خودتان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


چشم‌انداز موسیقی کشورمان  همیشه خوب و بوده و با عنایت مسئولان مربوطه روبه‌پیشرفت است.در موسیقی پاپ هم به همین صورت است.


در آخر؟


...در پایان از شما و تمامی همکاران محترمتان و همچنین از مخاطبان عزیز که وقت خود را برای خواندن این مصاحبه گذاشتند سپاسگزارم.


همچنین تشکر ویژه از همسر عزیزم دارم که با دقت و حساسیت غیرقابل وصفی، زحمات  بسیاری را برای تولید آلبوم دومم از خود نشان داده‌اند.



منبع: ریتم نو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه