ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۴۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۱۴ آذر ۱۳۹۴

نخستین آلبوم گروه « دِ ویز » درراه است/ حامد قناد: این آلبوم قطعاً تفاوت‌هایی دارد

ریتم نو: گروه موسیقی دِ ویز (the ways) با بیش از یک دهه فعالیت و با انتشار یک آلبوم و چندین قطعه و موزیک ویدیو توانسته جایگاه خود را در میان مخاطبان موسیقی راک تثبیت کند. این گروه که به‌تازگی موزیک ویدئوی قطعه‌ی "نقاشی" از آن‌ها با استقبال خوبی روبه‌رو گشته است، بدون سروصدا و به‌دوراز حاشیه مراحل دریافت مجوز دومین آلبوم خود را پشت سر می‌گذارند (این آلبوم اولین آلبوم مجاز گروه هست) تا این‌گونه به جرگه‌ی گروه‌های موسیقی مجاز بپیوندند. به همین بهانه گفتگویی را با حامد قناد انجام دادیم.

+ در ایران فاصله زیادی با سبک راک داریم


+کارهای  Muse  و Arctic Monkeys را دوست دارم


+ انتشار تک آهنگ، موزیک ویدیو و ساخت دومین آلبوم رسمی گروه دِ ویز


The Ways-Ritmeno





توضیحاتی در مورد فعالیت موسیقایی و تصمیمات گروه برای انتشار آلبوم و تک آهنگ بدهید؟


سلام به شما و همه رفقای نازنینی که این مصاحبه را می‌خوانند .


گروه مثل همیشه به‌شدت در حال کار و فعالیت است. آلبوم جدید تکمیل‌شده و در حال حاضر این آلبوم در ارشاد در مسیر دریافت مجوز هست.


آلبوم دارای چند قطعه است و آیا فضای آلبوم نسبت به کارهای دیگر گروه تفاوت کرده است؟


آلبوم گروه شامل ۱۶ قطعه هست که ۲قطعه از کارها اینسترومنتال (بدون کلام) خواهد بود.


من فکر می‌کنم تکرار یکی از بلاهایی باشد که می‌تواند بر سر یک موزیسین بیاید. به همین خاطر اگر به روند کاری گروه نگاه کنید ما همیشه سعی داشته‌ایم از تکرار فرار کنیم که کار خیلی سختی هم هست. قضاوت اینکه این تفاوت به چه میزان بوده را به عهده  شنونده‌ها می‌گذارم, چراکه من هیچ شباهتی برای مثال بین قطعات "آسمون آذر"، "ریخت و پاش" و "دیوار"، چه ازلحاظ فرم، چه ازلحاظ تنظیم و چه ازلحاظ خوانندگی نمی‌بینم.  این آلبوم هم قطعاً دارای تفاوت‌هایی خواهد بود.


 


در مورد موزیک ویدیوهایی که گروه منتشر می‌کند توضیح دهید. چرا تمامی قطعات را موزیک ویدیو می‌کنید؟ آیا برای آلبوم هم‌چنین تصمیمی رادارید؟


البته همه‌ی قطعات گروه تا به امروز موزیک ویدیو نداشته‌اند، ولیکن به دلیل علاقه شخصی ما به تصویر تا جایی که بتوانیم و ایده خوب جهت ساخت ویدیو داشته باشیم سعی می‌کنیم به دوستداران گروه، تصویر را هم در کنار موسیقی هدیه کنیم.


برنامه‌ریزی‌تان برای تاریخ انتشار آلبوم و درنهایت اجرای زنده چیست؟


انتشار آلبوم اگر دست من باشد هر چه زودتر منتشر می‌شود، اما همه می‌دانیم که پروسه دریافت مجوز، زمان‌بر است. ولی امیدواریم که تا انتهای امسال بتوانیم خبرهای خوبی را برای مردم داشته باشیم.


در حال حاضر تصمیم داریم تا در کنار انتشار تک آهنگ‌ها و ویدیوهایی که تقدیم شنونده‌ها می‌کنیم، کارهای مربوط به آلبوم بعدی را نیز انجام دهیم  و آماده‌باشیم تا در بهترین شرایط  در کنار دوستانمان به اجرای زنده قطعات بپردازیم.


آیا گروه در اعضای خود تغییراتی را داشته است؟


خیر؛ اعضای گروه در حال حاضر ثابت است. علیرضا، پدرام و ایمان از بهترین‌ها هستند و من از اینکه این شانس رادارم تا در کنارشان باشم، خوشحالم.


تیتراژ فیلم یا سریالی را اجرا نکرده‌اید و یا پیشنهادی در این زمینه نداشتید؟


پیشنهاد داشته‌ایم اما این پیشنهادات به‌قدر کافی جذاب نبوده اند.


نظرتان در مورد دیگر گروه‌ها در سبک خودتان چیست؟


به اعتقاد من هر گروه و هر موزیسینی سبک و استایل خودش را دارد و این شامل  دِ ویز هم می‌شود. ما هنوز در حال تجربه کردن هستیم و اگر منظور شما از سبک ما راک هست، من فکر می‌کنم هنوز در ایران فاصله زیادی با این سبک داریم البته در چند سال اخیر تلاش‌های خوبی برای نزدیک‌تر شدن به این سبک صورت گرفته است.


اینکه مخاطبین موسیقی به سمت گروه‌های موسیقی رفته‌اند چقدر خوب است و آیا به موسیقی کمکی می‌کند؟


درگذشته‌ی موسیقی ایران، گروه به شکل خاص امروزی نداشتیم اما در موسیقی امروز گروه‌های خوب زیاد داریم و من فکر می‌کنم که مقیاس درستی نیست که بگوییم مردم به سمت گروه‌ها رفتند. چون درگذشته این حجم کار به‌صورت گروهی وجود نداشت. امیدوارم مخاطبین با توجه به کیفیت کار, موسیقی موردعلاقه خود را بشنوند.


خودتان پیگیر موسیقی کدام گروه‌ها هستید؟


اگر منظورتان موسیقی ایرانی است برخی از دوستان پیشنهاداتی می‌دهند که می‌شنوم و بعضی‌ها هم‌کارهای خوبی هستند اما اینکه پیگیر کار شخص خاصی باشم، حقیقتاً نیستم، در بین کارهای بین‌المللی هم Muse و Arctic Monkeys را دوست دارم.


اوضاع موسیقی کشو را به‌عنوان یک گروه مطرح چگونه ارزیابی می‌کنید؟


این صحبت من شامل موسیقی سنتی نمی‌شود اما باید بگویم موسیقی ما هنوز راهش را پیدا نکرده و ما با استانداردهای بین‌المللی فاصله‌داریم،در این شرایط مردم می‌توانند با خودآگاهی و شنیدن بیشتر و با دقت بهتر در انتخاب کار خوب کمک بزرگی باشند. تا زمانی که سلیقه جمعی مخاطب به سمت موسیقی با محتوا و درست گرایش پیدا نکند، موزیسین‌ها هم تلاشی در تغییر رویه ساخت موسیقی نخواهند کرد. ما، موزیسین‌های بااستعداد زیادی داریم که به‌قول‌معروف بازاری کار می‌سازند و این مسیر خوبی برای موسیقی ایران نخواهد بود.


صحبت پایانی:


در پایان ممنون و دست‌بوس همه دوستانی هستم که در این سال‌های سخت ‌پشت ما را خالی نکردند. عاشقانه دوستتان دارم


منبع : ریتم نو


نویسنده: امین رجبی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه