ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۴

ترانه تتلو ،نگاه ژورنالیستی باشد یا درگیری ، لفظی !

ریتم نو : نشست خانه ترانه به مدیریت دکتر افشین یداللهی پنج شنبه بیست و دوم مرداد ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. در این نشست نیز ترانه سرایان مختلف ترانه هایشان را خواندند و حضار نیز به نقد و بررسی آن ها پرداختند.


+ اجرای افشین سیاهپوش
+ کمپین ضد زرد مشکل ساز شد
+ عکس های امین رجبی از این نشست

ریتم نو : نشست خانه ترانه به مدیریت دکتر افشین یداللهی پنج شنبه بیست و دوم مرداد ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. در این نشست نیز ترانه سرایان مختلف ترانه هایشان را خواندند و حضار نیز به نقد و بررسی آن ها پرداختند.


این نشست با حضور عمران میری ، امیر حسین مساح ، مهدی ایوبی ، حسن علیشیری و علی توده فلاح برگزار شد و به نقد و بررسی ترانه های ترانه سراهای جوان پرداختند.

علی استیری (ترانه سرا ) و مجید شهریاری (بازیگر سینما و تلویزیون) از دیگر مهمانان برنامه بودند.

در ابتدای برنامه دکتر یداللهی از تاریخ برگزاری دو جلسه ی آینده سخن گفت و بیان کرد : «نشست بعدی خانه ترانه استثنائا روز جمعه 20 شهریور ماه از ساعت 11 الی 14 برگزار خواهد شد و جلسه ی بعد از آن هم در روز پنج شنبه 26 شهریور ماه از ساعت 30/14 برگزار خواهد شد.»

 

بند بند ترانه های مهدی موسوی بایکدیگر ارتباط دارند

در اوایل برنامه مهدی موسوی یک ترانه از کتاب «سی سالگی» خواند و در ابتدا عمران میری بیان کرد : «بند بند ترانه های مهدی موسوی با یکدیگر ارتباط دارند. بحث در ترانه حداقل کاری که می تواند، انجام دهد این است که خیال مخاطب راحت باشد که یک ترانه ی یک دست را می شنود و  حواسش به چند جا پرت نشود به چند کلمه و گیر کند و تا آخر هم متوجه نشود و ترانه را از دست بدهد.که این اتفاق در ترانه ی مهدی موسوی نیفتاده است. اتفاقی که هست من فکر می کنم یک بخشی از ترانه هم خودنویسی است یعنی از خود راوی گفته می شود شما نمی توانید از این ترانه تصویر تکراری بیرون بکشید اگر هم موضوع تکراری دارد ، حتما یک نوآوری در تالیف آن هست و این قدرت ترانه است و آقای دکتر موسوی خیلی پیشرفت کردند و این پیشرفت را هم در کارهایی که با خواننده ها انجام می دهند و هم در فروش کتاب هایش کاملا مشهود است.من هم به شما تبریک می گویم.»

در ادامه با پیشنهاد دکتر یداللهی ، موسوی یک ترانه ی بدون نقد خواندند.

سپس رویا یعقوبی به قرائت ترانه ای عاشقانه پرداخت. «حسن علیشیری» با اشاره به این که کلیت این ترانه ساده و خوب است ، بیان کردند:«این ترانه یک تصویر مرکزی دارد که ترانه با آن شروع می شود و بعد هم در میانه ترانه یک اجرای دیگری داشته است و به همین خاطر خیلی حائز اهمیت است و این ترانه از جنس بیشتر عینی به نظر می رسد. به همین خاطر فکر می کنم که بخشی از منطق درونی اثر دست کم در مورد این تصویر خاص می لنگد. اما در مجموع من ترانه را ترانه ی خوبی می دانم و من از خانم یعقوبی ترانه های خوب و زیبایی شنیدم و امیدوارم که ترانه های بیشتری را بخوانند و کارهای بیشتری از ایشان نقد بشود.»

 

از عرفان سلیمی توقع بیشتری داشتیم

در ادامه «عرفان سلیمی» ترانه ای را خواند و مهدی ایوبی فقط به این جمله بسنده کرد که " این کار وزن عروضی ندارد " . سپس عمران میری اعلام کرد: «این ترانه ، یک ترانه ی خیلی ضعیف است. به خاطر اینکه دم دستی ها را انتخاب و خیلی کلیشه ای استفاده کرده اید و من نه تنها ارتباط برقرار نکردم بلکه اگر کسی به غیر از عرفان سلیمی قبل از شروع برنامه این ترانه را برای من می آورد ، من نمی گذاشتم که این ترانه را بخواند.»

علی توده فلاح گفت : «هر وقت که نقدی می شود و  اتفاقی در جلسه ها می افتد ، فکر می کنند که ما خصومت شخصی با طرف مقابل داریم و در واقع اصلا این طور نیست و من اگر گفتم این کار ضعیف است ، چون عرفان سلیمی کارهای قابل تاملی دارد و واقعا این اثر یک خطی که یک حرف تازه ای زده باشد ، ندارد. درواقع ما از ترانه سرایانی که سابقه دارند، توقع بیشتری داریم و اگر این اثر را ترانه سرای تازه کاری می خواند ، باز من خیلی معتدل تر برخورد می کردم . توقعی که از عرفان سلیمی داریم این است که امروز یک اثر متفاوت تری را بشنویم و توقع حداقل این است که اگر وزن را نمی شناسی ، لااقل ریتم را بشناسی چراکه شعر را بر روی ملودی نوشتی و اصلا خط به خط این کار ضعیف است.»

 

ایلیا را شکارچی می دانم که خیلی باهوش عمل می کند

«علی ایلیا» ترانه سرای دیگری بود که به خواندن ترانه ی خود پرداخت و مهدی ایوبی با تمجید از این ترانه اذعان داشتند: «این دست از ترانه های علی ایلیا یک وجه مشترک دارند و یک خصوصیت بسیار جالب و بسیار دوست داشتنی برای مخاطبی که برایشان نوشته شده است. این که دقیقا به لایه های ارتباط های عاطفی مخاطب نفوذ می کند و لحظات و جملات و عاشقانه هایشان را شکار می کند و دقیقا به همان شکل و بدون اضافه کردن و کم کردن ، خیلی رک و راست و با صداقت همان ها را با مخاطبش به اشتراک می گذارد و من اگر بخواهم به این جور ترانه های علی ایلیا لقب بدهم و اسم بگذارم ، علی ایلیا را شاعر نمی دانم بلکه شکارچی می دانم که خیلی باهوش عمل می کند .»

 

از وقتی که کمپین ضد زرد راه افتاده است ، اتفاقات بیشتر شده است

در ادامه ی برنامه ، با توجه به توهین هایی که اخیرا در شبکه های مجازی صورت گرفته ، دکتر یداللهی از خانم «پرسا مقدس» که ایشان هم یکی از قربانیان این مسئله هستند ، دعوت کردند تا در این مورد صحبت کنند.

پرسا مقدس بیان کرد :«من فکر می کنم از وقتی که کمپین ضد زرد راه افتاده است ، اتفاقات بیشتر شده است. شاید تعدادی از دوستان پستی را که روی صفحه ی اینستاگرام گذاشته بودم را دیده باشند. در واقع راجع به کاور آهنگی که آفای "پویا بیاتی" انجام داده بودند از روی یک خواننده لبنانی با نام الیسا. و کاور شده بوده و حالا اصلا که ایشان کاور کردند یا نه به من مربوط نبوده و شاید بچه های موزیسین راحت تر بتوانند صحبت کنند. اما بحثی که بود من پستی که گذاشته بودم راجع به این بود که نوشته بودم ؛ اتفاقا چقدر خوب است که خواننده ها از قانون کپی رایت اعتراض کنند. به هر حال باید اینجا یک جوری باشد که جا بی افتد که اگر هم قرار باشد که کاور آهنگی انجام شود ، با اجازه شان باشد و حالا حق و حقوق هایی را که باید، پرداخت کنند. و چون فکر می کنم این اتفاق ، اولین اتفاقی است که افتاده که کسی این ور غرامت خواسته و بگوید که باید پول آن را پرداخت کند ایشان هم معذرت خواهی کردند و حالا من این پست را از یک سایت خبری برداشتم و بر روی پیجم گذاشتم و زیر آن هم نوشتم که انشاالله همه ی خواننده ها و آهنگسازهایی که در داخل و خارج کشور هستند ، این اعتراض را انجام دهند که اینجا لااقل آهنگساز هایی که خودشان اهنگسازی می کنند و می سازند ، بهتر بتوانند به فعالیت شان ادامه دهند و ممکن است  تمامی آهنگ های ما در چند سال آینده  به راهی برود که همه کاور شود و آهنگ های تکراری شود. متاسفانه بعد از آن یکسری از افراد آمدند زیر پست من و چهارصد پانصد فحش را نوشتند که چرا به ایشان اعتراض کردید و به شما مربوط نیست.»

پس از صحبت های پرسا مقدس ، حسن علیشیری و مهدی ایوبی هم توضیحاتی در مورد این موضوع بیان کردند.

در ادامه آقایان اشرفی ، علیشیری ، عمران میری ، علی توده فلاح ، مهدی ایوبی به همراه چند نفر از ترانه سرایان جوان ترانه های خود را خواندند.

 

نقد ترانه ای برای امیر تتلو / جنجال ها ادامه دارد

مهدی ایوبی ترانه ای را خواند و این ترانه را به امیرحسین مقصودلو ( امیر تتلو ) و طرفدارانش تقدیم کرد.سپس علیشیری گفت : «من درباره این نوع ترانه های آقای ایوبی قبلا صحبت کرده بودم و اتفاقا خود من یکی از افرادی بودم که به نکات مثبت در حقیقت ترانه های اجتماعی از این دست و نگاه ژورنالیستی در ترانه اشاره کردم و در همین جلسات خانه ترانه گفتم که ترانه های این چنینی می تواند به ترانه ی ما بسیار کمک کند.اما در مورد این ترانه من فکر می کنم که یک شتابزدگی در نگاه وجود دارد.»

در ادامه «کسری بختیاری» از ترانه ی مهدی ایوبی به شدت انتقاد کردند و حتی منجر به درگیری لفظی میان او و ایوبی گردید که با مدیریت افشین یداللهی این درگیری به پایان رسید.

 

اجرای افشین سیاهپوش

با توجه به محدودیت زمان ، ادامه بحث در مورد نقد ترانه ی آقای ایوبی به جلسه ی آینده موکول شد.

در بخش پایانی برنامه ، افشین سیاهپوش به همراه ارسلان محمودی(پیانیست) به روی سن دعوت شدند و به اجرای قطعات خود پرداخت.

 

 

منبع : ریتم نو

نوشته : حمیدرضا پیرمحمدی
تقویم هنری ادامه