ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۱۰ دی ۱۳۹۴

احساس رضایت هوشنگ کامکار از همسو شدن جشنواره موسیقی فجر با فستیوال‌های خارجی

ریتم نو: اولین نشست خبری گروه‌های حاضر در جشنواره موسیقی فجر با حضور هوشنگ کامکار ، بهداد بابایی و امیر بهاری مدیر روابط عمومی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر و در غیاب اردوان کامکار که به دلیل آلودگی هوا و شرایط پیش‌آمده در این نشست حضور نداشت، برگزار شد.
photo_2016-01-01_21-28-44

 

در ابتدا امیر بهاری درباره برگزاری نشست‌های خبری تا اولین روز جشنواره موسیقی فجر خبر داد و گفت بنا به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار است تا اولین روز از جشنواره فجر حداقل هفته‌ای یک‌بار برای گروه‌های حاضر در این فستیوال نشست خبری برگزار شود.


پس‌ازآن نوبت به بهداد بابایی نوازنده سه‌تار رسید تا درباره برنامه‌هایش برای اجرای بیست‌وشش بهمن در قالب جشنواره موسیقی فجر که قرار است همراه با اردشیر کامکار برگزار کند صحبت کند.


او به اولین حضورش در این جشنواره اشاره کرد و افزود کما اینکه در سال‌های گذشته بارها از ما برای شرکت در این رویداد دعوت‌شده است اما دلیل حضورشان تفاوت نگاه متولیان برنامه نسبت به برنامه‌های گذشته و حضور هنرمندان شناخته‌شده در جدول برنامه‌های این فستیوال بوده است. او همچنین به طیف گسترده شخصیت‌های شناخته‌شده در بین داوران نیز اشاره کرد و اینکه کم شدن گروه‌های شرکت‌کننده و افزایش کیفیت آن‌ها می‌تواند قابل‌توجه نیز باشد.


او  درباره این اجرا گفت که فضای قالب بر این  اجرا بداهه‌نوازی هست متأسفانه با توجه به دست‌خوش تغییر شدن فرم‌های مختلف موسیقی فضای موسیقی به سمت تصنیف‌ها و بیشتر حتی رانه‌ها نیز رفته است و بخش بداهه‌نوازی منتفی شده است و کسانی که به مقوله بداهه‌نوازی توجه دارند باید جدی‌تر از قبل به این موضوع بپردازند.


او همچنین اشاره کرد قالب اصلی این اجرا بر پایه بیات ترک است و این بداهه‌نوازی بر اساس بعضی از قطعات قدیمی استاد اردشیر کامکار نیز خواهد بود.


در این اجرا کامبیز گنجه‌ای هم نیز بهداد بابایی و اردشیر کامکار را همراهی خواهد کرد و این به دلیل شناختی ست که در بین آن‌ها ایجادشده است.


با پایان صحبت‌های او هوشنگ کامکار سرپرست گروه کامکارها در نشست حاضر شد.


این نوازنده سرشناس در ابتدا از اینکه جشنواره امسال رنگ و بوی بهترین به خود گرفته است احساس خرسندی کرد و دلیل حضورشان در این جشنواره را حضور گروه‌های برتر و تأثیر گزار موسیقی و به حرفه‌ای‌تر شدن این جشنواره خواند.


هوشنگ کامکار و گروه کامکارها که سابقه حضور در فستیوال‌های معتبر جهان رادارند برای اولین بار است که در جشنواره موسیقی فجر شرکت می‌کنند و دلیل این حضور را همسو شدن فستیوال با جشنواره‌های خارج از کشور و عدم حضور طیف عظیم از گروه‌های موسیقی بلکه شرکت گروه‌های مطرح و صاحب سبک و شناخته‌شده دانستند  و از اینکه جشنواره به سمت حرفه‌ای شدن پیش می‌رود احساس رضایت کردند


کامکار ابراز امیدواری کرد این رویکرد به بهبود جشنواره کمک کند و با سالن‌های خالی مواجه نشویم و جشنواره موسیقی هم همچون فیلم و تئاتر فجر اعتبار لازم را کسب کند و امسال را سال تاریخ‌سازی برای موسیقی ایران تلقی کرد.


هوشنگ کامکار به قطعات برنامه که بانام شادمانه‌ها قرار است به روی صحنه بروند اشاره کرد و آن‌ها را از شادترین موزیک‌هایشان خواند . این قطعات که به دو زبان کردی و فارسی قرار است اجرا شوند علاوه برساخته‌های قدیمی گروه شامل چند قطعه جدید نیز خواهند بود.


علاوه بر این قطعات در بین اجرا شاهد تک‌نوازی اعضای گروه نیز خواهیم بود.


کامکار در مورد گروهشان صحبت کرد و دیگر اعضای گروه کامکار که عبارت‌اند دخترش صبا کامکار (هم‌خوان)، هانا کامکار (هم‌خوان و نوازنده دف)، نیریز و سهراب کامکار به جمعشان اضافه شدند.


هوشنگ کامکار درباره اجرای اردوان کامکار که در این نشست غایب بود گفت : اردوان هم ازآنجایی‌که قرار است یک فستیوال حرفه‌ای در کشور برگزار شود حضور دارد و تمام‌وقتش را صرف این اجرا می‌کند و به نظر من و جدا از این‌که برادر اوباشم قطعاتش شاهکار تک‌نوازی سنتور است.


در پایان هوشنگ کامکار به  نقش اصحاب رسانه  در موسیقی ایران و  بازتاب حقایق اشاره کرد.


منبع: ریتم نو


نویسنده: شهاب مفخمی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه