ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۴۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۴

نشست نقد و بررسی اولین آلبوم « فرهاد یوسفی » با نام « بغض های پاییزی » برگزار شد.

 نشست نقد و بررسی اولین آلبوم « فرهاد یوسفی » با نام « بغض های پاییزی » برگزار شد.


 


 

وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به طولانی شدن روند تولید آلبوم گفت:" آشنایی من با تورج شعبان خانی به بیش از چهارده سال پیش برمی گردد که به واسطه ایشان با آقای بابک صحرایی آشنا شدم و از ترانه های ایشان برای این آلبوم استفاده کردم. بعد از آن با آقای علی اوجی آشنا شدم و من را با مهرداد نصرتی آشنا کردند."

 

پیام زمانی در گفته های خود، پیگیر بودن و تلاش شبانه روزی فرهاد یوسفی را مطرح کرد و گفت:" از نزدیک شاهد بودم تا نیمه شب در استودیو مشغول کار کردن روی آهنگ هایش بود و شرایط کاری اش او را وادار می کرد بعد از آن به محل کارش برود. تمام زندگی اش را وقف تولید آلبوم بغض های پاییزی کرد. از اینجا به بعد رسانه ها باید حمایتش کنند چرا که او کار خود را انجام داده است."

 

 

تورج شعبان خانی با تاکید بر این موضوع که من در ایران ماندم تا کم کار نباشم و به جوان ها کمک کنم، به مسائلی اشاره کرد که گریبان موسیقی را گرفته و رو به خبرنگاران گفت:" شرایط کار کردن در این سال ها خیلی عوض شده است. در گذشته ما با کمپانی هایی مثل کاسپین طرف حساب بودیم. قیمت یک ترانه صد و بیست تومان بود و گران ترین ترانه پانصد تومان. کارها مردمی بود. من «نازی نازکن» را پاپیولار ساختم و می بینید که هنوز شنونده خودش را دارد. معیارها امروز برای ساخت آهنگ عوض شده است."

 

وی در ادامه صحبت های خود در خصوص خوانندگان جوان گفت:" یک خواننده جوان حق دارد موسیقی مدرن بخواند. باید برای ساخت موسیقی به سن خواننده توجه کرد. خواننده هایی مثل فرهاد که پاپ سنتی می خوانند خیلی خوب شنیده می شوند و مردم با آنها ارتباط برقرار می کنند."

 

 

فرهاد یوسفی پس از تورج شعبان خانی با اشاره به اینکه در آلبوم بعدی خود، بار دیگر ترانه و ملودی های خودش را اجرا خواهد کرد گفت:" آنچه در آلبوم من می شنوید سی درصد از آن چیزی است که من هستم و می خواستم به مخاطب نشان بدهم. طولانی شدن مسیر آلبوم تا به انتشار رسیدنش مسائلی را پیش آورد اما اگر با دقت آلبوم را گوش کنید نکات مثبت زیادی را درک می کنید. ملودی هیچ کدام به هم شبیه نیست."

 

 

بابک صحرایی نیز در گفته های خود نکات مهمی را خاطر نشان کرد. وی به عدم وجود بستر مناسب برای پیشرفت و رشد خوانندگان اشاره کرد و گفت:" نظام سرمایه داری بر موسیقی هم سلطه پیدا کرده است و هنرمندان جوان پشتوانه مالی خوبی برای تولید آلبوم باید داشته باشند. اگر یک خواننده بخواهد با چهره های مطرح موسیقی برای ساخت آلبوم همکاری کند، برای هشت قطعه به بیش از هفتاد میلیون پول نیاز دارد و این تازه اول راه است و به تکثیر و انتشار می رسد. اگر قرار باشد یک آلبوم موسیقی در تهران به خوبی دیده شود باید پنجاه هزار نسخه تکثیر شود که خودش هزینه قابل توجهی می خواهد. داشتن استعداد برای پیشرفت کافی نیست. تهیه کننده ها هم حق دارند که از چهره های جوان حمایت نکنند چرا که یک آلبوم منتشر می شود و چند ساعت بعد همه آن را دانلود می کنند."

 

 

او صحبت های خود را با دلایل قدیمی شدن تنظیم ها ادامه داد و گفت:" تنظیم هایی که در آنها از ساز زنده استفاده می شود و ارکسترال هستند قدیمی نمی شوند چرا که یک ساز همیشه یک صدا می دهد اما در تنظیم های الکترونیک، همیشه صداهای جدید عرضه می شود و این دلیل اصلی قدیمی شدن تنظیم های این چنینی است و گذر زمان به آن ها لطمه وارد می کند. ترانه هم ممکن است قدیمی شود. اگر ترانه ای برای یک اتفاق خاص نوشته شود بعد از چند سال شنونده دیگر احساس نزدیکی سابق را با آن اثر ندارد. من همیشه سعی کرده ام ترانه هایم مشمول زمان نباشد و به عنوان مثال من بچه های البرز را سال ها پیش از انتشارش سروده بودم."

 

عکاس : سارا گران نظر
نویسنده : سام شرف زاده
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه