ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۱۶۳۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۷ - ۲۱ مهر ۱۳۹۴

نصیر حیدریان: اپرای عاشورا به فرهنگ ما مربوط می شود

ریتم نو: نصیر حیدریان گفت: واقعه ی عاشورا مهم ترین اتفاق فرهنگی، مذهبی و ملی ما است که ما می توانیم از طریق هنر آن را به کشورهای دیگر نشان دهیم.


«نصیر حیدریان» اولین رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران در گفتگو با روابط عمومی وامور بین الملل بنیاد رودکی، درباره حضورش در ایران پس از 18 سال گفت: آرزوی هر هنرمندی است که در کشور و خانه خودش به روی صحنه برود. یک ایرانی همیشه ایرانی است و این حس ایرانی هیچ وقت از بین نمی رود و فرهنگی است که در وجود همه ی ما نهادینه شده است و با هیچ چیز نمی توان آن را عوض کرد.
وی ادامه داد: زمانی که استاد رهبری با من تماس گرفتند و از من خواستند که اپرای عاشورا را رهبری کنم با کمال میل پذیرفتم زیرا این اثر کاری است که به فرهنگ ما مربوط می شود. عاشورا یک فرهنگ 1400 ساله است، فرهنگی که در وجود ما ایرانی ها نهادینه شده است و این فرهنگ متاسفانه از کشور ما خارج نشده است.
حیدریان عنوان کرد: با اجرای 9 بتهوون، استاد رهبری جریان و داستانی 400 ساله، که در آلمان اتفاق افتاده است را به ایرانی ها نشان می دهد، چرا ما این کار نکنیم؟ و جریان 1400 ساله ی خودمان را که مربوط به ایرانی ها می شود را با موسیقی تبلیغ نکنیم؟ وقتی فیلم این اثر در شبکه های اجتماعی پخش شود و یک اروپایی آن فیلم را ببیند با واقعه ی عاشورا آشنا خواهد شد.
وی در ادامه افزود: واقعه ی عاشورا مهم ترین اتفاق فرهنگی، مذهبی و ملی ما است که ما می توانیم از طریق هنر آن را به کشورهای دیگر نشان دهیم. وقتی یک اثر هنری اجرا شود آن اثر ابدی می شود، اپرای عاشورا وقتی اجرا شود ابدی می شود به همین خاطر راهی می شود تا موسیقی ملی ما هم در خارج از کشور اجرا شود. چرا نه؟ چرا اپرای عاشورا در اروپا اجرا نشود. وقتی قطعه «فلوت سحرآمیز» در ایران اجرا می شود مخاطب با اتفاقی که 300 سال پیش در اروپا رخ داده است آشنا می شوند ما با اجرای اپرای عاشورا می توانیم مخاطب را با واقعه ی عاشورا و فرهنگ عزاداری ایرانی آشنا کنیم. 90 درصد اروپایی ها با واقعه ی عاشورا آشنا نیستند که با این اثر، جرقه ی آشنایی در ذهنشان زده می شود.
حیدریان حسش را در مواجه با نوازنده های ارکستر سمفونیک تهران اینگونه ابراز کرد: اولین چیزی که باعث تعجب من بود نظم نوازنده های ارکستر بود که این اتفاق در ارکستر 18 سال پیش نبود و هیچ کس هم نمی توانست اعتراض کند. الان نظم به شکلی است که شما طبق زمان بندی که چیده شده به راحتی تمرین می کنید.
وی افزود: سازهای زهی در ارکستر سمفونیک تهران عالی می زنند. البته که ارکستر هنوز مشکلاتی دارد. بعضی سازها از قبل مشکل داشته اند به طور مثال سازهای بادی، اما با همین نوازنده های ساز بادی «پرنده آتشین» زدن کار هرکسی نیست. اجرای آخر ارکستر سمفونیک تهران برای من باورنکردنی بود و فکرش را هم نمی کردم.
حیدریان در ادامه عنوان کرد: بعضی از واقعیت ها باید گفته شود. اگر سازهایی که نوازنده های اروپایی دارند و هرکدام قیمت شان 50 تا 100 یورو است را بدهیم دست نوازنده های ایرانی کیفیت نوازندگی آن ها با اروپایی ها در یک سطح می شود. در حال حاضر ارکستر سمفونیک تهران مشکل سازی دارد. وقتی ترومبون یکی از نوازنده ها را می زدم می دیدم که ساز ایراد دارد. ساز بسیار مهم است. اگر نوازنده های ارکستر سمفونیک تهران سازهایی که در ارکستر وین است را در اختیار داشته باشند می توانند صد برابر بهتر از آن ها بزنند و قطعه ی «پرنده های آتشین» را می توانستیم همان موقع ضبط کنیم و برای ناکسوس ارسال کنیم. قابلیت و ظرفیت نوازنده های ارکستر در جایگاه بالایی است.
وی در انتها خاطر نشان کرد: تنها کسی که می تواند فرهنگ موسیقایی ایران را نجات دهد علی رهبری است. در تمام کتاب های الهیات کلمه ای به نام ایمان است اما در قرآن ما بعد از ایمان از کار نیک صحبت شده است. از نظر من کار نیکی جز اینکه فرزندان این سرزمین را برای ایران تربیت کنیم وجود ندارد.
برچسب ها: نصیر حیدریان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه