ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۰۵ دی ۱۳۹۴

نود و نهمین نشست عصر شعر و ترانه برگزار شد/اجرای گروه موسیقی هم‌نوایان حاجبی

ریتم نو: نود و نهمین نشست عصر شعر و ترانه با اجرای عبدالجبار کاکایی و با حضور سعید کریمی (کارشناس ترانه) ، علیرضا بدیع (کارشناس شعر کلاسیک) و مجید سعدآبادی (کارشناس شعر سپید) و اجرای گروه موسیقی سنتی هم‌نوایان حاجبی به سرپرستی محسن حاجبی ، عصر روز پنجشنبه 3 دی‌ماه از ساعت 15 در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

+شعرخوانی «محمدعلی بهمنی» به مناسبت نهمین سالگرد آسمانی شدن ناصر عبداللهی


asreshearotaraneh01Day-Ritmeno (17)




این نشست همانند جلسات قبل ، به دو بخش تقسیم شد و در بخش اول شاعران و ترانه‌سرایان مختلف ترانه‌هایشان را خواندند و توسط کارشناسان برنامه نقد و بررسی شد.


در ابتدای برنامه ، گروه موسیقی سنتی هم‌نوایان حاجبی به سرپرستی محسن حاجبی روی استیج آمدند و قطعات خود را اجرا کردند.


مریم حسنلو ، بهار چاووش ، محمد صابر شریفی ، محمدمهدی نادری ، زینب مولایی ، میلاد فردوسی و پانیذ حیدرگوی ازجمله افرادی بودند که شعرهایشان توسط کارشناسان برنامه نقد و بررسی شد.


در ابتدا مجید سعدآبادی در مورد شعر محمد صابر شریفی گفت : « ما اصولاً وقتی شعری را می‌نویسیم ، خیلی از دوستان هستند که سطرهای زیبایی را خلق می‌کنند اما ما وقتی با یک جامعیت و یک کلیت در شعر سپید مواجه می‌شویم ، مسلماً این تصاویر باید یک ارتباطات بسیار محکمی را داشته باشند. خیلی از دوستان هستند که این سال‌ها در فضای مجازی باب شده که سطرهای زیبایی را خلق می‌کنند اما درنهایت به شعر خوبی نمی‌رسند سطرها بسیار شاعرانه هستند اما ارتباطات خوبی نیستند. من در این شعر به‌یک‌باره به یک فضای دیگری می‌آیم و این فضا انتظار این راداریم که در ادامه شعر برای من ساخته شود.بنده معتقدم در لایه اول شعر یک پرچم‌هایی را باید بگذاریم که در لایه اول شعر معنا پیدا کند.لایه اول شعر که معنا می‌دهد برای همه مخاطبان باید یک‌چیز باشد.اگر لایه اول را در شعر سپید در نظر نگیریم ، بسیار شعرهایی را می‌توانیم پیدا کنیم و بگوییم که این شعرها ، شعرهای خوبی است.»


در ادامه علیرضا بدیع در مورد شعر محمدمهدی نادری بیان کرد: « این شعر در اولین لایه تشبیه سازی مانده است.من همیشه به دوستانم می‌گویم ما می‌توانیم در شعر از ارتباط دادن تشبیه سازی خودمان از تشبیه به استعاره انجام دهیم. یعنی با حذف کردن ادوات تشبیه و گذشتن از تشبیه سازی به آن مرحله می‌توانست برسد.بماند که کلیه ادوات تشبیه که شاعر استفاده کرده است خیلی کهنه است و این‌ها باعث می‌شود که زبان خیلی کهنه به چشم می‌خورد.»


در ادامه برنامه زینب مولایی یک ترانه قرائت کرد و سعید کریمی در مورد این ترانه گفت : « این ترانه‌ها ترانه‌های حرفی هستند یک اتفاقاتی می‌افتد و نه عمق فلسفی و نه تشبیهات دارد ولی یک‌چیزهایی دارد که متن است. در ترانه این اتفاقات زیاد می‌افتد و در دنیا هم زیاد است که یک‌حرفی زده می‌شود از یک‌برشی و از یک رابطه‌ای و در اینجا یک مقداری کلیشه بیشتر است ولی در نمونه غیر خاورمیانه‌ای بازتر است.»


در بخشی از برنامه ، امیرحسین کاکایی به بررسی موسیقی غرب پرداخت و در مورد قطعه Love Story اثر Andy Williams دقایقی به صحبت پرداخت.سپس این قطعه به همراه ترجمه آن برای حضار داخل سالن پخش شد.


بخش دوم نشست عصر شعر و ترانه به شعرخوانی اختصاص داشت و در این بخش استاد محمدعلی بهمنی که به‌عنوان مهمان ویژه در این مراسم حضور داشت ، به مناسبت نهمین سالگرد آسمانی شدن ناصر عبداللهی ، شعر «دریا» را قرائت کرد و گفت : « من این شعر را به مناسبت سالگرد ناصر عبداللهی می‌خوانم و به‌جرئت می‌گویم که اگر ناصر عبداللهی نبود ، این شعر هم نبود.» سپس بهمنی پس از قرائت این شعر ، یک ترانه دیگر هم خواند.


سپس فاطمه موسوی ، حامد عسگری ، ونوس بیات ، محمد مقتدایی ، عمران میری ، حمیده سادات غفوریان ، سینا بهمنش ، محسن انشایی ، صابر قدیمی و مجید سعدآبادی ازجمله افرادی بودند که به شعرخوانی پرداختند.


در بخشی از برنامه ، سعید کریمی دقایقی در مورد موضوع انکار در ترانه‌های نسل قبل به صحبت پرداخت.


شعرخوانی مدیسا دختر 7 ساله‌ای که در جلسه گذشته هم به شعرخوانی پرداخت ، از دیگر نکات قابل‌توجه نشست عصر روز گذشته بود.


حسن ختام این نود و نهمین نشست عصر شعر و ترانه ، اجرای مجدد گروه موسیقی سنتی هم‌نوایان حاجبی بود و مورد استقبال حضار داخل سالن قرار گرفت.



منبع: ریتم نو


نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی


عکس : امین رجبی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
انتشار یافته: ۲
reza
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
با سلام میخواستم هشداری کوتاه و مختصر در مورد برادران حاجبی به شما بدم . محسن حاجبی سابقه ۲ سال زندان به جرم فعالیت در شرکت هرمی دارد . مجید حاجبی سابقه عضویت در سایت هرمی پالینون و انلاین ۳اف اس دارد. لازم به ذکر است که در حال حاضر این دو برادر در پوشش موسیقی اقدام به جذب زیر مجموعه برای عضویت در شرکت هرمی کرد. لطفا اطلاع رسانی کنید . این دو برادر با اجاره کردن دفتر در میدان هفت حوض اقدام به جذب افراد جهت عضویت در شرکت هرمی انلاین ۳ اف اس کرده . با تشکر از شما
reza
United States
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
دوستان من بارها هشدار دادم اما کو گوش شنوا!!!!!!!!! محسن حاجبی و مجید حاجبی عضو شرکت حرمی پالینور و انلان ۳ اف اس بودن . همین اقای محسن حاجبی سابقه ۲ سال زندان به جرم کلاهبرداری داره . خودتون میتونید از نیروی انتظامی استعلام بگیرید یه وقت نگید طرف داره رو هوا حرف میزنه. نکته جالب اینجاست این اقایون در پوشش موسیقی سنتی در حال جذب زیر مجموعه هستن !!!!!!!!!! به وقش همه چیز روشن میشه حالا خود دانید. از ما گفتن بود
تقویم هنری ادامه