ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۴۵۳۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۵

نیما مسیحا: روزبه‌روز شاهد بدتر شدن وضعیت موسیقی پاپ هستیم

ریتم نو – نیما مسیحا قرار است با برگزاری مستر کلاس آواز شروع تازه‌ای در عرصه موسیقی داشته باشد و سال آینده شاهد برگزاری کنسرت‌هایش در تهران و شهرستان‌ها و همچنین انتشار آلبوم جدیدش باشیم.

+ حمایت بنیاد رودکی از برگزیدگان مستر کلاس آواز نیما مسیحا


+ بابک صحرایی: حضور نیما مسیحا را برای جامعه موسیقی مفید می‌دانم


 +اهدای قطعه‌ای رایگان به نفر اول





این خواننده همچنین عنوان کرد که تنها خواننده‌ای است که در بهترین سالن‌های اروپا به اجرا پرداخته و معتقد است روزبه‌روز شاهد بدتر شدن وضعیت موسیقی پاپ هستیم.


نشست مطبوعاتی مستر کلاس آواز نیما مسیحا ظهرروز گذشته (17 اسفندماه سال جاری) با حضور این خواننده، بابک صحرایی (ترانه‌سرا)، ملیکا تهرانی (مدرس آواز)، سبحان اکرامی (مدرس بیان)، علیرضا قرائی منش و علیرضا شمس اسکندری در تالار رودکی برگزار شد.



در ابتدای این نشست و به دلیل عدم حضور به‌موقع نیما مسیحا، بابک صحرایی به روی صحنه آمد و درباره مستر کلاس گفت: «نیما مسیحا در دانش خوانندگی در سطح عالی قرار دارد و می‌تواند مثمر ثمر باشد. بسیاری از خوانندگان ما به موفقیت رسیده‌اند اما از شاخص‌های فرهنگی برخوردار نبوده‌اند به همین دلیل آثار ما طی بیست سال اخیر با ضعف‌های بسیاری مواجه شده است و چون مخاطب تحت آموزش نبوده، صدای خوب را از بد تشخیص نمی‌دهد یعنی نمی‌داند کدام خواننده درست می‌خواند و تکنیک‌های خوانندگی را بلد است.»


صحرایی  ادامه داد: «البته خواننده صرفاً با داشتن دانش، خواننده باارزش نمی‌شود بلکه باید صدای مناسبی نیز داشته باشد که بتواند از تکنیک‌ها به‌خوبی استفاده کند که نیما مسیحا ازاین‌دست خواننده‌ها است.»


وی اضافه کرد: «باید استعدادها را پرورش دهیم و بعد به مخاطبان معرفی کنیم. ما 5 تا 10 سال زمان نیاز داریم تا خواننده‌هایی که دانش موسیقی و محبوبیت بالا داشته باشند را پرورش دهیم. ما خوانندگان معدودی داریم که خوانندگان خوبی هستند و در جامعه با استقبال مواجه شده‌اند که حامی، مانی رهنما، نیما مسیحا ازاین‌دست از خوانندگان‌اند.



بابک صحرایی: حضور نیما مسیحا را برای جامعه موسیقی مفید می‌دانم


صحرایی درباره شکل‌گیری ایده برگزاری مستر کلاس مسیحا توضیح داد: «علاقه‌مندان بسیاری به دنبال کلاس‌های این خوانندگان هستند که در سال گذشته، حامی مستر کلاس برگزار کرد. اما نیما مسیحا علاقه زیادی به آموزش نداشت اما با پیشنهاد یاشار درفشه تصمیم به برگزاری این مستر کلاس گرفت.»


این ترانه‌سرای بنام کشورمان در ادامه گفت: «در اواسط دهه ۸۰ موسیقی ما با ضعف‌هایی مواجه شده که تا اواخر دهه ۸۰ ادامه پیدا کرد و در دو، سه سال اخیر رویکرد جامعه به موسیقی رویکرد بهتری شد که موفقیت کنسرت خوانندگانی چون حامی، مانی رهنما، علیرضا عصار و ... نشانگر رشد موسیقی ما است و شخصاً به‌عنوان فعال در این عرصه، اتفاقی همچون حضور نیما مسیحا را برای جامعه موسیقی مفید می‌دانم.»


بابک شیبانی (سرپرست مرکز آموزش هنری بنیاد رودکی) به درخواست صحرایی روی استیج آمد  و درباره برگزاری این مستر کلاس توضیح داد: « مرکز آموزش هنری بنیاد رودکی از سال 89 درزمینهٔ موسیقی، تجسمی و ... آغاز به کارکرد و با گسترش دوره‌های تخصصی و بر اساس وظایف بنیاد رودکی و با پیشنهاد یاشار درفشه از نیما مسیحا برای برگزاری مستر کلاس آواز دعوت کردیم تا شروع این فعالیت حرفه‌ای در راستای کشف استعدادها و حمایت از آن‌ها باشد.»


در ادامه صحرایی به برگزاری این مستر کلاس در روزهای 26 و 27 اسفندماه اشاره کرد و گفت: «ملیکا تهرانی و سبحان اکرامی، نیما مسیحا را در این مستر کلاش همراهی می‌کنند که از اساتید مجرب آواز و خوانندگی هستند و سال گذشته با تهرانی سابقه همکاری در برگزاری مستر کلاس حامی را داشتیم و مدرس اثرگذاری است. رضا تاجبخش یار همیشگی ما نیز در این دو روز همراه ما خواهد بود و همیشه تنظیمات ارکسترهای نیما مسیحا را بر عهده داشته است.»



شرکت‌کنندگان باید با خوانندگی آشنا باشند


بابک صحرایی همچنین گفت: «اگر امروز بحث آموزش را شروع کنیم 5 تا 10 سال طول می‌کشد تا تأثیر آن را ببینیم . ایران سرزمین حافظ، سعدی و .. است و متأسفانه هنوز بخش وسیعی از جامعه با ادبیات دستوری آشنا نیستند ؛ خواننده‌ای که در عرصه موسیقی کار می‌کند باید با المان‌های شعرخوانی آشنا شود. آموزش فرسایشی تنها به خواننده کمک نمی‌کند بلکه به او ضربه می‌زند.کسانی می‌توانند در این مستر کلاس‌ها شرکت کنند که با خوانندگی آشنا باشند چراکه این کارگاه‌ها برای کسانی است که برای تکمیل آموزش‌های خود به آن مراجعه می‌کنند.»


صحرایی ادامه داد: «باید کسانی در این کلاس‌ها شرکت کنند که با خوانندگی آشنا باشند و این کلاس‌ها به‌نوعی تکمیلی است و خوانندگان برای تکمیل آموزش‌های خود باید حضورداشته باشند.»


شیبانی با تائید صحبت‌های صحرایی گفت: «در این مستر کلاس به‌صورت تخصصی به موضوعات پرداخته می‌شود و این مستر کلاس‌ها دوره کامل نیست و ما در آینده دوره‌های کامل را نیز برگزار خواهیم کرد چراکه هنر همیشه ادامه دارد.»


وی اضافه کرد: «برای شرکت‌کنندگان در این کلاس‌ها گواهی پایان دوره صادر می‌شود و از بین شرکت‌کنندگان سه نفر به‌عنوان نفرات برگزیده انتخاب می‌شوند که از آن‌ها جداگانه تقدیر خواهیم کرد.



برگزیدگان حمایت می‌شوند!


در ادامه صحبت‌های شیبانی، بابک صحرایی بیان کرد: «اگر برگزیدگان به حال خودشان رها شوند این کلاس‌ها اثری بر جای نخواهد گذاشت و ما حمایت‌های لازم را از برگزیدگان خواهیم داشت تا بتوانند قدم‌های لازم را برای ورود به عرصه موسیقی بردارند چراکه اگر برگزیدگان رها شوند، نتیجه عکس خواهد داشت و ما نخواهیم گذاشت این اتفاق بیفتد.


پس از گذشت حدود دو ساعت از شروع نشست خبری، نیما مسیحا وارد سالن شد و ضمن عذرخواهی از  عدم حضور به‌موقع در نشست، گفت: «متأسفانه هرروز شاهد بدتر شدن وضعیت موسیقی پاپ هستیم؛ مدتی سعی کردم کم‌کار باشم تا بلکه اوضاع موسیقی پاپ بهتر شود اما وضعیت موسیقی به سمت و سویی رفت که خیلی خوب نبود. زمانی خواننده‌ای اگر فاکتورهای خوانندگی را نداشت، مخاطب متوجه می‌شد اما نسل امروز فاکتورهای لازم برای خواننده را در نظر نمی‌گیرد و شاید مخاطب ناکوک بودن صدا را هم نمی‌داند و در نظر نمی‌گیرد و فقط می‌خواهد خواننده بااحساس بخواند. »


 


ارائه گواهی معتبر در سراسر دنیا به شرکت‌کنندگان


مسیحا درباره این مستر کلاس توضیح داد: «مستر کلاس به معنای این است که ما آموزش خوانندگی نمی‌دهیم و کسانی که مراجعه می‌کنند باید خواننده باشند و ما سعی می‌کنیم تجربیات خودمان را به کسانی که خوانندگی را بلد هستند؛ انتقال دهیم.»


وی ادامه داد: «قرار است توسط بنیاد رودکی مدارکی به‌عنوان گواهی پایان دوره به شرکت‌کنندگان داده شود که مدرکی معتبر و قابل‌پیگیری و استعلام در سراسر دنیا است.»


مسیحا برگزاری مستر کلاس آواز را شروع دوباره فعالیت‌های خود عنوان کرد و گفت: «در سال آینده و بعد از ماه رمضان، کنسرت‌هایم را در تهران و شهرستان برگزار خواهم کرد. از طرفی آلبومم از ساخته‌های «علیرضا افکاری» را به‌جاهایی رساندم که سال آینده روانه بازار موسیقی کشور کنم و قرار است این مستر کلاس‌ها را نیز در شهرستان برگزار کنیم.»



مسیحا: تنهایی خواننده‌ای هستم که در بهترین سالن‌های اروپا اجرا داشته است


این خواننده در ادامه به اجراهایش در بهترین سالن‌های اروپا اشاره کرد و گفت: «بنده اجراهایی را داشته‌ام که در زمان خودش به آن پرداخته نشد نمی‌خواهم سخنان من را حمل بر خودستایی بگذارید اما تنهایی خواننده‌ای هستم که در دوره خودش در بهترین سالن‌های ۵ کشور اروپا چون فرانسه ،هلند، ایتالیا، بلژیک ،سوئیس اجرا داشته است. من در بهمن‌ماه سال 1388 در این سالن‌ها به همراه ارکستر سمفونیک تهران، سمفونی «صلح و امید» استاد مجید انتظامی را اجرا کردم.


نیما مسیحا همچنین درباره نفرات برگزیده و اهدای جایزه به نفر اول گفت: «سه نفر به‌عنوان نفرات برگزیده انتخاب می‌شوند که لوح خاصی به آن‌ها تقدیم می‌شود و برای نفر اول قطعه‌ای به‌صورت رایگان ساخته می‌شود.»


مسیحا افزود: «برای قطعه اهدایی به نفر اول از بهترین‌های موسیقی بهره گرفته این، ترانه کار را بابک صحرایی سروده است، آهنگسازی آن را علیرضا قرائی منش بر عهده داشته و علیرضا شمس اسکندری وظیفه تنظیم آن را عهده‌دار است و شخصاً به‌عنوان ناظر ضبط حضور خواهم داشت.»


وی درباره قطعات اجرایی در مستر کلاس توضیح داد: «قطعات اجرایی کاملاً مجاز هستند که در آگهی به آن نیز اشاره‌شده است و افراد با توجه به سلیقه و صدایشان، خودشان کاری را برای اجرا انتخاب می‌کنند و ما کار خاصی را اعلام نکرده‌ایم.»



تهرانی: آواز همچون ساز نیاز به آموزش دارد


ملیکا تهرانی که تجربه همراهی حامی در مستر کلاس آواز را سال گذشته داشت درباره همکاری تازه‌اش گفت: «برگزاری چنین مستر کلاس‌هایی بهترین اتفاق است. بسیاری این تفکر اشتباه رادارند که خواننده خوبی هستند درصورتی‌که اشکالاتی رادارند که باید به آن‌ها گوش زد شود چراکه آواز همچون ساز نیاز به آموزش دارد.»


تهرانی ضمن تشکر از بابک صحرایی به‌عنوان حامی، نیما مسیحا را یکی از تکنیکی‌ترین خوانندگان ایران دانست و گفت: «ایشان خواننده بسیار تأثیرگذاری هستند و حضور کنار ایشان باعث افتخار است. مسلماً در دو روز آموزش اتفاق نخواهد افتاد و ما در این مستر کلاس عیب‌ها و نواقص را تشخیص و به شرکت‌کنندگان گوش زد می‌کنیم و بنده معتقدم که تشخیص، مهم‌ترین مرحله است و در طول یک سال پیگیر هنرجویان خواهیم بود.»


وی ضمن اعلام این‌که مباحث مستر کلاس را به سه بخش تقسیم می‌کنند، گفت: «بخش اول تولید صداهای طبیعی است و ما سعی می‌کنیم این صداها را تشخیص و گسترش دهیم. قسمت دوم نحوه درست قرار گرفتن در برابر میکروفن است که عدم رعایت آن، ممکن است در طی سال‌های فعالیت مشکلات زیادی را برای خواننده به وجود آورد و بخش دیگر تنفس است که معمولاً هنرجویان در این سه بخش اصلی، مشکل داشتند که قابل‌حل است.»


تهرانی ادامه داد: «البته ممکن است خواننده مدت‌ها یک عادت غلط را در آواز داشته باشد و مسلماً رفع اشکال آن زمان خواهد برد که ما در رفع آن‌ها اقدام خواهیم کرد.»



اکرامی: برخی از خوانندگان در تلفظ حروف مشکل‌دارند


سبحان اکرامی که معتقد بود در این مستر کلاس کمترین کار را بر عهده‌ دارد درباره حضور خود توضیح داد: «در این کارگاه تلاش می‌کنم نکات آموزشی را یادآوری کنم تا به بیان شرکت‌کنندگان کمک کن. متأسفانه ما در خوانش متون ادبی با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستیم و برخی از خوانندگان در تلفظ حروف مشکل‌دارند ما سعی می‌کنیم با نکات مهم این مشکلات را تا حدودی حل کنیم»



نیما مسیحا اضافه کرد: «متأسفانه بسیاری از خوانندگان نمی‌دانند گستره صدایشان چقدر است و نت‌هایی را اجرا می‌کنند که به صدایشان آسیب می‌زند به همین خاطر ما در این مستر کلاس توانایی‌های فرد را پیدا می‌کنیم و از آسیب دیدن حنجره‌اش جلوگیری می‌کنیم و به آن‌ها آموزش‌های لازم را می‌دهیم.»


شیبانی در ادامه به این نکته اشاره کرد که فیلم مستر کلاس به شرکت‌کنندگان اهدا می‌شود و توضیح داد: «به دلیل اینکه امکان دارد ایرادات در هنرجویان مشترک باشد، ما فیلمی را از مستر کلاس آماده خواهیم کرد و به هنرجویان اهدا می‌کنیم تا با تکرارش بهترین بهره را ببرند.»


در ادامه از  عوامل تولیدکننده قطعه اهدایی به نفر برگزیده دعوت شد تا روی صحنه حاضر شوند و توضیحاتی را ارائه دهند و علیرضا قرائی منش که وظیفه آهنگسازی را بر عهده‌ دارد در این نشست گفت: «همیشه سعی کردم کم‌کار و گزیده کار باشم تا بهترین اتفاق‌ها را ایجاد کنم و با خوانندگانی همکاری کردم که از بهترین‌ها هستند همیشه کیفیت را بر کمیت ارجحیت دادم. با مسیحا همکاری خوبی داشتیم به همین خاطر باکمال میل این کار را انجام می‌دهم. از زمانی که وارد حیطه خوانندگی شدم این تصور غلط وجود داشت که کسانی که خواننده‌اند، ملودی‌های خوبشان را در اختیار دیگران قرار نمی‌دهند درصورتی‌که این‌طور نیست و من همیشه بهترین‌هایم را در اختیار دوستان قراردادم و تمام توانم را خواهم گذاشت که کار خوبی را ارائه دهم.


در پایان بابک صحرایی به این نکته اشاره کرد که قطعه اهدایی در مستر کلاس اجرا خواهد شد و نفر برگزیده نتیجه حضور در این کلاس‌ها را خواهد دید و این قطعه در زمان کوتاهی ضبط و منتشر خواهد شد.



گفتنی است؛ مستر کلاس آواز نیما مسیحا در روزهای 26 و 27 اسفندماه برگزار می‌شود و علاقه‌مندان جهت ثبت‌نام می‌توانند در به سامانه ایران کنسرت مراجعه نمایند.



منبع: ریتم نو


عکس: عرفان زاده سلطان


ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه