ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۰۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۹ - ۱۶ مهر ۱۳۹۴

نیما پناهی ها : فعالیت " بل کانتو " پروژه‌ای و مقطعی نخواهد بود

ریتم نو: در روزهای دوازدهم، سیزدهم و چهاردهم مهرماه  ارکستر و کُر بزرگ بل کانتو به رهبری نیما پناهی ها ، آواز زیبا را با قدرت و زیبایی تمام به روی صحنه برد .
IMG_9299

اجرای قطعاتی بسیار پر شور و مهیج از اپراهای مشهور وردی , روسینی و پوچینی احساسات شنوندگان را برانگیخت و به شدت مورد تشویق و رضایت دوستداران بل کانتو قرار گرفت .


شب‌های آواز زیبا در حالی برگزار شد که بسیاری از علاقه‌مندان به‌دلیل فروش کامل تمام صندلی‌ها  قادر به شرکت در مهمانی بل کانتویی‌ها  نشدند .


به گفته بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران موسیقی اجرایی چنین قدرتمند و با کیفیت از آثار پیچیده موسیقی بی‌سابقه و بی‌نظیر است و دقت نظر رهبر بل کانتو در اجرای صحیح و بی‌نقص آثار موسیقی همچنین اراده و سخت کوشی ایشان در برگزاری تمرینات منسجم و ثمربخش قابل تقدیر است.


چنانچه نادر مشایخی رهبر برجسته ارکستر اجرای بل کانتو را عالی و کُر بل کانتو را بسیار ماهر و قدرتمند توصیف می‌کند و دکتر هما سادات افسری اجرای قطعات ایتالیایی را بسیار کم نقص ارزیابی کرده و ارائه نسخه تصویری این اجرا را به جامعه موسیقی ضروری و بسیار تاثیر گذار می داند .


نیما پناهی ها آهنگساز، مدرس موسیقی و رهبر ارکستر در گفتگو با ریتم نو به تاریخ فعالیت ارکستر اشاره کرد و گفت: «ارکستر بل کانتو از تاریخ 20 آبان 1391 آغاز به کار کرد . در طول این دوره صدها هنرجو تعلیم سلفژ , کُر و آواز دیدند و بسیاری از نوازنده‌ها تجربه حضور در ارکستر و اجرای رپرتوارهای ارزشمند موسیقی را یافتند .  بل کانتو در این سال‌ها به تربیت خوانندگان و نوازندگان بسیار اهمیت داده و اساس کار بل کانتو آموزش و ارتقا دانش نوازندگی و خوانندگی منطبق با اصول اجرای صحیح بوده است . آموزش کُر به عنوان یکی از ارکان و اهداف بل کانتوست .»


پناهی ها افزود: «خواندن کُر در بل کانتو از احترام و جایگاه بالایی بر خوردار است. بل کانتو مورد علاقه و محبوب خوانندگان است به طوری که خوانندگان مطرح و با سابقه اُپرا و آواز کلاسیک , در آن نه سولو , بلکه کُر می‌خوانند . وی با تاکید بیشتری تکرار کرد خواندن کُر در بل کانتو از احترام و جایگاه بالایی بر خوردار است .»


رهبر بل کانتو در خصوص برگزاری تمرینات سخت و پیچیده توضیح داد و گفت:  «بل کانتو یک پروژه نیست و فعالیت آن پروژه ای و مقطعی نخواهد بود. یکی از دلایل موفقیت بل کانتو این است که گروه برای رسیدن به راه  صد ساله , حداقل هزار شبانه روز سختی کشیده است . در بل کانتو نوازندگان و خوانندگان زیادی هستند که حتی اگر بدانند هیچ گاه اجرایی نخواهند داشت ,  با همان جدیت در تمرینات حاضر می شوند. در تمام این سالها بل کانتو به جای " برگزاری یک اجرا " , بیشتر به ساختن پایه های گروه مستقلی به نام بل کانتو تمرکز داشته است !»


نیما پناهی ها در مورد اشتیاق فراوانش به دانش پولی فونی (چند صدایی) می گوید : «پولی فونی یک اصل بسیار مهم در دانش موسیقی و آهنگسازی است . مبحثی که حتی در سیستم آموزش موسیقی در مواقعی از آن به راحتی صرف نظر می شود . موسیقی ایرانی موسیقی ای است تک صدایی بر پایه احساسات و ریشه در بداهه و آموزش سینه به سینه دارد . به طور طبیعی در ایران با ساختار موسیقی کنترپوانتیک و چند صدایی آشنایی ندارند . این در حالی است که بدون آموزش کُر و چند صدایی شاید نتوان از دانش موسیقی سخنی به میان آورد . بل کانتو در این سال‌ها در زمینه آموزش کُر و آشنایی با دانش پولی فونی  با جدیت کوشیده است و صدها هنرجو به خوبی مهارت خواندن در کُر را آموخته اند . پناهی ها بل کانتو را متعلق به تمام هنردوستان می داند و مانند همیشه ازهمکاری علاقمندان به شرکت در تمرینات کُر و اجرای کنسرت های  آواز زیبا استقبال می کند.»


رهبر بل کانتو در خصوص همکاری با کنسرت مایستر روسی گفت :  «آشنایی با خانم کاشیرسکایا به سابقه همکاری و تدریس ما در دانشگاه موسیقی مربوط می شود . البته قبل از ایشان آقای آندری پاولوف نوازنده بسیار ماهر اوکراینی به عنوان کنسرت مایستر میهمان با بل کانتو همکاری داشتند. لیکا کاشیرسکایا دانش آموخته مکتب روس و دارای 35 سال سابقه کنسرت مایستر در ارکستر سمفونیک و تئاتر باله و اپرای گرجستان می باشد و در بسیاری از کشورهای اروپا به اجراهای شکوهمندی از آثار بزرگان موسیقی پرداخته است.»


نیما پناهی ها در پایان از همکاری با یکایک دوستان در تیم محبوبش ابراز افتخار و قدردانی کرد همچنین از حمایت صمیمانه مدیریت و مسئولین بنیاد رودکی و دفتر موسیقی و تشریف فرمایی دوستداران و حامیان گرانقدر بل کانتو در میهمانی بل کانتویی ها کمال تشکر و سپاسگذاری را ابراز داشت .



منبع : ریتم نو

نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه