ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۲۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۴

هارپ نواز دوازده‌ساله روی استیج ارکستر سمفونیک تهران / اجرای الکساندر رودین سولیست ویولن‌سل

ریتم نو : ارکستر سمفونیک تهران به رهبری « علی رهبری » در تالار وحدت در حالی به روی صحنه رفت که نوازنده چیره‌دست ویولن‌سل « الکساندر رودین » را به‌عنوان سولیست و نوازنده مهمان در کنار خود داشت.

IMG_2699


هارپ نواز دوازده‌ساله روی استیج ارکستر سمفونیک / اجرای الکساندر رودین سولیست ویولن‌سل


 


پس آمدن اعضای ارکستر؛ الکساندر رودین (سولیست ویولن‌سل) به همراه علی رهبری به روی صحنه آمدند و به اجرای یکی از مشهورترین کنسرتوهای عصر رمانتیک اثر آنتون دور ژاک (کنسرتو برای ویولن‌سل در سی-مینور، اُپوس 104) در سه بخش موومان اول (آلگرو)، موومان دوم (آداجیو) و موومان سوم (آلگرومودراتو - آندانته - آلگرو ویوو) پرداختند. که در پایان این اجرا الکساندر رودین به‌شدت مورد تشویق حضار قرار گرفت و علی رهبری بابیان این نکته که این اجرا کنسرت آخر او با الکساندر رودین است افزود که چندین سال است که وی را می‌شناسد و علاوه بر اینکه در نواختن سازهای ویولن‌سل و پیانو نوازنده‌ای متبحر است بلکه رهبر خوبی نیز است. او خطاب به حضار در سالن گفت: چون "ما ایرانی‌ها به همین راحتی نمی‌گذاریم کسی برود" از الکساندر رودین درخواست کرد دقایقی را به تک‌نوازی بپردازد که در پایان بیش‌ازپیش مورد تشویق موسیقی دوستان حاضر در سالن قرار گرفت.

 

پس از تنفسی کوتاه، اعضای گروه به‌جای خود برگشتند و به اجرای سوییت سمفونی شهرزاد اثر یکی از بزرگ‌ترین آهنگسازان نیکلای ریمسکی کُرساکُف در چهار بخش موومان اول دریا و کشتی سندباد (لنتو - آلگرو - ترانکیلو لارگو)، موومان دوم داستان شاهزاده قلندر (لنتو - آندانتینو - آلگرو مولتو - ویواچه اسکرتزاندو - مودراتو - آلگرو مولتو)، موومان سوم عشق شاهزاده و شاهدخت جوان (آندانتینو - پوچیزیمو - کوم پیرما - پوچیزیمو) و موومان چهارم جشن و سرور در جشنواره بغداد (آلگرو مولتو - لنتو - ویوو - آلگرو - تمپو کام 1) پرداختند.

پس‌ازاین اجرا علی رهبری رو به حضار کرد و گفت می‌خواهم چیزی را به شما نشان بدهم که با دیدنش حتی با گران بودن بلیت بازهم به دیدن این اجراها خواهید آمد، سپس نوازنده ساز هارپ را به کنار خودش فراخواند و اضافه کرد؛ به من گفتند شما کهنه‌ساز هارپ دارید نه نوازنده هارپ، دختر 12 ساله‌ای هست که ساز هارپ را خوب می‌نوازد و خودش نیز ساز دارد، به‌جای آوردن نوازنده‌ی خارجی، از او تست بگیرید. من از این دختر تست گرفتم و دیدم که ساز هارپ را به‌خوبی می‌نوازد و از او خواستم کمی محکم‌تر بنوازد که ناگهان متوجه شدم از سرانگشتان این دختر خون جاری‌شده و از او خواستم که دیگر ننوازد، ولی او پاسخ داد: آمده‌ام که هارپ بنوازم.

وی خاطرنشان کرد که این کنسرت اجرای هجدهم آن‌ها است و هشت رسیتال هم آماده کرده‌اند که همگی ایرانی هستند.او در پاسخ حرف یکی از حضار که گفت "اگر این ارکستر رها نشود"، گفت: این‌ها بچه‌های شما هستند و رها نمی‌شود مگر اینکه ما را از ایران بیرون کنند. همچنین افزود قبل از انقلاب اسلامی که با داشتن امکانات و با دلخوری ایران را ترک کردم اگر همچنین شرایطی را داشتم، می‌ماندم. چون‌که قبل از انقلاب همین‌جا با صد نفر بچه‌ی ایرانی قطعه شهرزاد را اجرا کردیم و اگر آن موقع حمایت می‌شد من هیچ‌وقت ایران را ترک نمی‌کردم.

وی بابیان اینکه هفته گذشته ارکستر فیلارمونیک چین را رهبری کرده است افزود: اکنون جرئت کرده‌ایم که هفته آینده در کنار این ارکستر به اجرای برنامه بپردازیم که به دلیل وجود رسانه‌های بین‌المللی از اهمیت بالایی برخوردار است.

رهبری به این نکته اشاره کرد که باوجود نوازنده‌ای حرفه‌ای همچون بردیا کیارس در ارکستر، سولوهای پارت دوم را نوازنده‌ای جوان نواخت و این تابه‌حال در ایران رسم نبوده و اکنون در ارکستر ما هست.

 

ارکستر سمفونیک تهران در این شب میزبان مهمانانی همچون: «دکتر سریر»، «علی جعفری پویان» و ... بود. این کنسرت با اجرای قطعه‌ای جدید و کوتاه به پایان رسید.

 

در این اجرا اعضای زیر این ارکستر را به‌عنوان نوازنده همراهی کردند:

مدیر هنری: علی رهبری

کنسرت مایستر : بردیا کیارس

کنسرت مایستر : امیر باورچی

سولیست ویولن‌سل : الکساندر رودین

ویولن یک: امین غفاری ، مونیکا لوران ، عاطفه سادات حسینی ، فرناز خاکپور ، محمدرضا شریفی ، نوید شعبان زاده ، گل‌آرا کیانبخت ، فرزاد صیدی ، نگین حاتمی ، افشین ذاکر ، پوریا اصانلو ، اشکان پویانیا ، احسان شامی، مرضیه مزینانی.

ویلون دو: محمدرضا کریمی، تینا جامه‌گرمی، بهادر خانزاده، سانوا عندلیبی، آرش اسدنژاد، عرفان وکیلی، علیرضا چهره‌قانی، آذین نصرتی، محمدرضا جمالی‌بیرامی، هلیا محمدولی، برهان همتی، مونا لواسانی، پیمان شامی، سیما یاهو.

آلتو: امین زمان‌خان، پژمان اختیاری، دانیال جورابچی، زهرا عبداله‌زاده، نیلوفر هادی‌سهی، پیمان ابوالحسنی، الهام عادلی‌زاده، اشکان نظر، دانیال اسدی‌راد، پرستو مبلی‌فر، مهدی منادی، فربد محمودپور.

ویلون سل: مهرداد عالمی، داود منادی، ماکان خوبی‌نژاد، کیوان حبیب‌زاده، پروشات زندآیین، محمدحسین غریبی، بهرنگ معتمدی، علی آقاجانی، هستی حامد‌سپاسی، آناهیتا ایزدی‌پارسا، غزاله شیرازی، هلیا پورکریمی.

کنترباس: پرویز بیات، پورنگ پورشیرازی، مهدی کلانتری، پروانه انارکی، فرشید پاتینیان، هادی اسماعیلی، رضا دستفال.

فلوت: مهرداد غلامی، شایان حاصلی.

فلوت و پیکولو: آرش نظر.

آبوا: آرین قیطاسی، حسام صدفی‌نژاد، نازنین احمدزاده.

کلارینت: مینلی دانلیان، علی یوسف‌زنجانی، امیر محمدی.

فاگوت: امیرحسین محمدیان، امیر ملکی‌زاده.

هورن: باربد بیات، نادر زینعلی‌سوهانکی، دنیس وانیه، سیامک میردادیان، میلاد عباسی، فرزان بیژنی، آرش رضویان.

ترومپت: مهسا خطیب‌زاده، رضا آذرنجات.

ترومبون: حسین شریفی، مهدی اردمه، رامین براتی، سپهر عباسی.

توبا: بابک میردادیان.

هارپ: طناز بیگی.

تیمپانی: میلاد عمرانلو

سازهای ضربی: محمدرضا پناهی‌نژاد، یاسین کشاورز، سالار اصغری، حسین محمدحسینی، ارشاد واعظ‌ تهرانی.

مدیر داخلی ارکستر: محمدرضا صفی.

 

منبع : ریتم نو

نویسنده: امین رجبی

 

در ادامه بیننده چند سکانس از نگاه دوربین امین رجبی باشید

 
تقویم هنری ادامه