ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۲۲۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۴

هدف ما پیشرفت است

ریتم نو: ژوبین عسکریه هدف از برگزاری دومین گردهمایی نوازندگان دیجریدوی ایران را آشنایی آن‌ها با یکدیگر و پیشرفت در کنار هم عنوان کرد.

didgeridoo-Ritmeno (15)





این گردهمایی پنجشنبه ششم اسفندماه سال جاری ،با حضور چهره‌هایی چون «ژوبین عسکریه» «ریما حسن‌زاده» «سامان حسینی» «شادرخ گلچین معانی» «امیرحسین کیانی» «کیمیا صابونی» «ساعد شریعتی» «محمد صداقت» و غیره برگزار شد.


نشست  نوازندگان دیجریدوی ایران با حضور عده‌ی زیادی از نوازندگان این ساز و همچنین نوازنده‌های سازهای دیگر تشکیل شد که در ابتدا چند تن از نوازندگان این ساز به ارائه‌ی توضیحاتی در مورد ساز مذکور بسنده کردند تا  در بخش‌های بعدی هم‌نوازی این ساز با سازهای دیگر صورت بگیرد.


در آغاز جلسه «ژوبین عسکریه » ضمن سلام و خیرمقدم گفت: هدف ما این است که نوازندگان این ساز خاص بیشتر باهم آشنا بشوند تا در کنار هم پیشرفت کنیم.فرم‌هایی را در اختیار متقاضیان یادگیری این ساز قرار می‌دهیم  تا آن‌هایی که به یادگیری این ساز علاقه دارند بتوانند راحت‌تر به این مهم دست یابند.همچنین کسانی که در این جلسه حضور دارند که خودشان این ساز را می‌سازند  و این امر کار را برای هنرجویان این ساز آسان‌تر می‌کند.


«ریما حسن‌زاده » افزود: به‌عنوان کسی که نوازنده‌ی ساز دیگری به‌جز ساز مذکور هست باید بگویم به همراه همسر خودم ،«ژوبین عسکریه» سعی کردیم تا امکانات دیگری برای این ساز ارزشمند فراهم بیاوریم به‌عنوان‌مثال سعی کردیم این ساز را همراه سایر سازهای بیس  استفاده کنیم یا اینکه بتوانیم دید ملودیک تری به دیجریدو داشته باشیم...


«سامان حسینی» بیان داشت: نزدیک به پنج سال است که مشغول نواختن دیجریدو هستم و در این مدت سعی کردم تجربه‌ی خوبی را کسب کنم .معتقدم نباید این از بومی و قدیمی از اصالت خود خارج شود. البته به نظر یادگیری تکنیک‌های جدید نمی‌تواند بد باشد اما خارج شدن از اصالت این ساز به‌منزله‌ی بی‌احترامی به بومی‌های آن ساز است!


«شادرخ گلچین معانی» اظهار داشت: از سال 2003 در کشور هند با این ساز آشنا شدم و باور دارم نام این ساز بدوی‌ترین و بی‌واسطه‌ترین سازی است که وجود دارد به همین خاطر باید باانرژی خوبی آن را نواخت .من و ژوبین (عسکریه) تاکنون این ساز را در گونه‌های مختلفی ازجمله ارکسترال و ملودیک استفاده کردیم اما معتقدم اصلی‌ترین شیوه‌ی استفاده از آن در دامان طبیعت است.


«امیرحسین کیانی» سال‌ها پیش این ساز را به‌صورت اتفاقی دیدم و به‌صورت خودآموز آن را نواختم . فکر می‌کردم اولین نفری هستم که دیجیریدو می‌نوازم تا با عزیزانی چون «شادرخ گلچین معانی» و « ژوبین عسکریه » آشنا شدم...


او  در پایان صحبت‌هایش گفت: خوشحال می‌شوم که این ساز از اصالتش خارج نشود اما عملاً داریم این کار را انجام می‌دهیم!


درنهایت «کیمیا صابونی» از حضور خود در این جمع ابراز شادمانی کرد تا در مرحله‌ی بعد سازهای مختلف دیجریدو در کنار سازهای دیگر نواخته شوند.



منبع: ریتم نو


نویسنده: فرزین پاک طینت


عکس: امین رجبی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه