ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۴

هزار دستان ارکستر ملی با اجرای نوربخش و وطن دوست

ریتم نو : کنسرت « ارکستر ملی ایران » به رهبری « فرهاد فخرالدینی » پنج شنبه شب بیست و نهم مرادماه در حالی در تالار وحدت برگزار شد که اجرای شب گذشته آن به دلیل عدم اطلاع رسانی، لغو شد. این اجرا که با حضور مهمانانی چون « مصطفی کمال پور تراب »،« تورج شعبان خانی »، « داریوش مودبیان » و « تهمورس پور ناظری » به دو بخش تقسیم شد که بخش اول شامل شش قطعه و بخش دوم هفت قطعه به علاوه ی هم خوانی سرود معروف « ای ایران »  را در بر می گرفت.

National-Orchestra (35)


هزار دستان ارکستر ملی با اجرای نوربخش و وطن دوست


 

پس از تشویق « فرهاد فخر الدینی » و ارکسترش توسط حضار در سالن به منظور ورود آنان بر روی صحنه ی اجرا ،قطعه ی « همایون برای ارکستر » به آهنگسازی و رهبری فخرالدینی اجرا گردید  که با تشویق حاضران در سالن مواجه شد با این تشویق نوازندگان این ارکستر از جای خود بلند شدند  که این امر به تشویق بیشتر آنها انجامید .درنگی بعد فخر الدینی از درب سالن خارج شد و فضای این کنسرت را غرق در بهت و سکوت کرد و ناگهان با « حمیدرضا نور بخش » و هیجان آفرینی جدیدی به مکان مذکور بازگشت . با قرار گرفتن نور بخش در پشت میکرفون مجدادا سکوتی سنگینی و کوتاهی حکم فرما شد  که بر خلاف اولین سکوت ،عامدانه و هدف مند برقرار گردید . با اشاره ی فخرالدینی، بی صدایی شکسته شد و اینبار صدای سازهای ارکستر با صدای « حمیدرضا نوربخش » دراجرای قطعه ی معروف « سنگ خارا » عجین شد این ترکیب به حدی به مذاق برخی مخاطبان خوش آمده بود که ضمن ملاحظه برای نشکستن سکوت حضار سراپاگوش زمزمه های کوتاهی با این نوا به گوش می رسید.

قطعه ی بعدی نیز قطعه ی معروف « سرگشته بود » وقتی این قطعه ی نوستالژیک اجرا شد صدای نفس نفس زدن فردی در چند صندلی  آن طرف خود را می شنیدم ابتدا به آن توجه نکردم چرا که فکر می کردم توجه بیش از حد مرا به سخره گرفته اما بعد متوجه شدم مردی که سن کمی هم نداشت  مشغول گریه کردن است در ابتدا تعجب کردم اما با مشاهده ی چند نفر دیگر با حالت مشابه این امر برایم طبیعی جلوه نمود ؛ پس از اتمام این قطعه که با تشویق زیادی هم مواجه شد . دوباره شاهد برخاستن نوازندگان این کنسرت و بیرون رفتن فخرالدینی و نوربخش بودیم گرچه دیگر راحت تر می شد پیش بینی کرد که چه اتفاقی قرار است بیافتد اما هنوز حدس زدن نفر جدید به خودی خود هیجان آفرین بود .پس از وقفه ای که این بار هضم شده می نمود  « حبیب جدیری » تکنواز ویولن به همراه« فرهاد فخر الدینی » وارد سالن شدند و قطعه ای در چهار مضراب چهار گاه نواخته شد که نوازندگان ارکستر نیز این تکنواز  را همراهی می کردند .با برخاستن مجدد نوازندها ،همگان منتظر چهره ی بعدی شدند . طبق معمو ل مخاطبان  با ورود  فخرالدینی به همراه « رشید وطن دوست »  آنها را مورد تشویق قرار دادند .وطن دوست در این بخش به خواندن دوقطعه به نامهای« قرنفیل » و « عزیز » که شعر هر دو به زبان ترکی نوشته شده بود بسنده کرد .در پایان هر دو اجرا بسیار مورد تشویق حضار قرار گرفت و حتی برخی هم وطنان با بیان جملات به زبان آذری  احساسات خود را به این خواننده ابراز می کردند.

بعد از اتمام بخش اول و گذران تنفسی بین دو قسمت ،در ابتدای بخش دوم  ،« سعید ثابت » نوازنده ی  سنتور و « محمد اسماعیلی » نوازنده ی  تمبک به همراه فخرالدینی وارد شدند و قطعه ای در چهار مضراب شور اجرا کردند در این اجرا که با هم نوازی سازهای ارکستر هم همراه بود در برخی موارد شاهد تکنوازی سازهای مذکور و حتی دو نوازی سنتور تنبک بودیم .

در ادامه « حمیدرضا نوربخش » به اجرای سه قطعه به نام های « ای شب جدایی »، « هزار دستان » و « جفای گلچین » پرداخت تا بعد از اجرای بی کلام« پایکوبان » به آهنگسازی « مازیار حیدری » ،نوبت به خوانندگی « رشید وطن دوست » برسد و او نیز دو شعر ترکی به نام های « وطنیمدیر » و « آریای عسگر » را اجرا کند .

در پایان جلسه به عنوان حسن ختام قطعه ی معروف ای ایران در حالی اجرا شد که تمامی حاضران به احترام این سرود در خصوص کشورشان اجرا این قطعه را ایستاده نظاره کردند.

 

منبع : رینم نو

نویسنده : فرزین پاک طینت
تقویم هنری ادامه