ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۴:۴۱ - ۰۷ دی ۱۳۹۴

هفتمین شب آواز ایرانی با سخنرانی حمیدرضا نوربخش برگزار شد

ریتم نو: هفتمین شب آواز ایرانی با اجرای فاضل جمشیدی و سخنرانی حمیدرضا نوربخش ، مدیرعامل خانه موسیقی و مدیر جشنواره موسیقی فجر ، ساعت 18 روز شنبه پنجم دی‌ماه در تالار سوره حوزه هنری و با حضور علاقه‌مندان به موسیقی برگزار شد.
 


ریتم نو: هفتمین شب آواز ایرانی با اجرای فاضل جمشیدی و سخنرانی حمیدرضا نوربخش ، مدیرعامل خانه موسیقی و مدیر جشنواره موسیقی فجر ، ساعت 18 روز شنبه پنجم دی‌ماه در تالار سوره حوزه هنری و با حضور علاقه‌مندان به موسیقی برگزار شد.


این محفل با آوازخوانی اساتید و هنرمندان همراه بود و در ابتدا کاظم واعظی در کنار حسن جعفری تبار (نوازنده نی) به اجرای برنامه پرداخت.


پس از اجرای کاظم واعظی ، مصطفی حامدی و امین میر احمدی (تار) به اجرای قطعات خود پرداختند.


در بخش بعدی برنامه ، علیرضا مهدی زاده با همراهی ساز امین پرویز زاده (کمانچه) و حامد حبیب پور (تنبک) به اجرای برنامه پرداختند.


در بخشی از برنامه حمیدرضا نوربخش ، مدیرعامل خانه موسیقی و مدیر جشنواره موسیقی فجر که به‌عنوان مهمان ویژه در مراسم حضور داشت ، دقایقی پیرامون «نگاهی به آواز از گذشته تا به امروز و جایگاه تکنیک در آواز ایران» صحبت کرد و گفت : « یک هنرمند برای اینکه شاخص باشد ، باید مسیری را طی کند و زمان منطقی را صرف آموزش خود کند.هنرمندان باید تکنیک‌ها را فرابگیرند تا حنجره آمادگی خواندن را پیدا کند.»


وی افزود : «هنرمندان باید مطالعه داشته باشند و در این عرصه بکوشند تا مقالات و کتاب‌هایی را پیرامون بحث آواز بخوانند و در کنار آن از مطالعه شعر و ادبیات نیز غافل نشوند.»


بخش دیگر این نشست به آوازخوانی داوود حاجی حیدری و نوازندگی تار فرامرز کلانتری اختصاص داشت که این قسمت از برنامه ، اجرا در بخش سازوآواز در مایه شوشتری با رباعی از سعید بیابانکی و غزلی از حافظ بود.این خواننده قبل از اجرای برنامه سه بیت از کارهای استاد حسین خواجه امیری را به‌صورت ایستاده اجرا کرد.


آخرین قسمت برنامه اجرای فاضل جمشیدی با همراهی حسین پرنیا (آهنگساز و نوازنده سنتور) و پژمان پرنیا (تنبک) بود که مورد استقبال بی‌نظیر علاقه‌مندان قرار گرفت.


فاضل جمشیدی قبل از اجرای برنامه دقایقی به صحبت پرداخت و با تائید صحبت‌های حمیدرضا نوربخش به مقوله اقتصاد و هنر پرداخت و گفت : « اگر هنرمند بااستعدادی در جشنواره‌ای شناسایی می‌شود ، چه برنامه‌ای برای حمایت از او داریم ؟ از مسئولین هنری انتظار داریم که در بحث بیمه هنرمندان صرفاً به حداقل‌ها اکتفا نکند.من به‌عنوان کسی که سال‌ها آواز می‌خوانم ، به جوانان می‌گویم از همان ابتدا نگاه ویژه‌ای به زندگی خود داشته باشید چراکه مشکلات معیشتی انکارناپذیر است»


گفتنی است ؛ هشتمین شب آواز ایرانی به همت مرکز موسیقی و مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری ، شنبه 26 دی‌ماه ساعت 18 در تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌شود.


منبع: ریتم نو


نویسنده : حمیدرضا پیرمحمدی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه