ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۳۱ تير ۱۳۹۴

همایش " شعری که زندگیست " برگزار شد

ریتم نو : همایش شعری که زندگیست؛ عصر سه‌شنبه مورخ 30 تیرماه در فرهنگسرای اندیشه توسط موسسه‌ی « راه مبین » با محوریت "روان در آینه‌ی شعر و ادبیات" برگزار شد.
همایش " شعری که زندگیست " برگزار شد همایش " شعری که زندگیست " برگزار شد


این همایش با سی دقیقه تأخیر آغاز و با توجه به اختلال در سیستم صوتی سالن اولیه، آمفی‌تئاتر در اختیار موسسه قرارداد که گنجایش سالن چند برابر سالن اولیه بود و از همین رو تا پایان همایش بیش از نیمی از ظرفیت سالن خالی ماند. گفتنی است، حدود یک‌صد نفر برای حضور در این همایش از روزهای گذشته ثبت‌نام کرده بودند.

در شروع برنامه، مجری همایش با خوش‌آمد گویی به حضار به تأثیر کلام و شعر در ادوار گذشته اشاره کرد و پس از خواندن غزلی از « سجاد سامانی » از جناب آقای سید هادی یگانه (روان تحلیلگر) برای سخنرانی در بخش اول برنامه دعوت کرد.

دکتر یگانه در بخش اول سخنرانی به بیان سه روایت تحلیلی روانشناسی با عنوان‌های ذیل پرداخت:

روایت اول : چه گفت

روایت دوم : چه شنیدم و با خودم چه گفتم

روایت سوم : چرا این‌گونه شنیدم؟

پس از اتمام این سه روایت، ایشان اشعار مهدی اخوان ثالث (م.امید) را از دید روان‌شناختی تحلیل کردند و به علاقه‌ی شخصی خودشان به اشعار این شاعر نیز اشاره کردند و آثار اخوان ثالث را بسیار جذاب و قابل‌درک و لمس دانستند.

در طول سخنرانی به‌تدریج حضار به دلیل نطق تمام سخنرانی از روی متن و دشواری‌های زبانی متن توجهشان به سخنرانی کمتر و کمتر می‌شد و پس از پایان این بخش دکتر یگانه به‌اجبار برای خواندن از روی متن و ترجیح دادن درستی متن به جذابیت و سرگرم‌کننده بودن سخنرانی اشاره کردند.

سخنرانی دکتر یگانه بیش از سی دقیقه به طول انجامید و پس‌ازآن به‌عنوان حسن ختام بخش اول همایش، مجری برنامه غزلی را از « حامد عسگری » مهمان بخش دوم دکلمه کرد و با اندکی اختلال در هماهنگی قسمت‌های مختلف برنامه از حضار در وقفه‌ی بین دو بخش برنامه پذیرایی شد.

پس از پذیرایی و آماده کردن صحنه برای حضور مهمانان شاعر بخش دوم رأس ساعت 18:40 با دعوت مجری از سه مهمان برنامه آقایان « حامد عسگری » , « امید صباغ نو » و « محمد شیخی »، بخش دوم این برنامه آغاز شد که در ابتدا «امید صباغ نو» متنی را آماده کرده بود که قرائت کرد و به امروزی گفتن شعر و استفاده نکردن از زبان کهن در شعر امروز تأکید کرد و شعر را تکیه‌گاه دانست.

بعد از قرائت متن تعداد اندکی از حضار چند پرسش در مورد صحبت‌های امید صباغ پرسیدند و مهمانان برنامه به پاسخ دادن به آن‌ها پرداختند.

در میان این پاسخ‌ها امید صباغ نو مجدداً به استفاده از تمام ارکان امروزی در شعر اشاره کرد و تأکید داشت که شعر امروز باید با زبان و لحن امروز نوشته شود , «حامد عسگری نیز» با تائید گفته‌های صباغ نو زبان را ابزار اندیشیدن دانست و افزود؛ فکر کردن بدون اجزای زبان غیرممکن است و با آوردن اسامی شاعران ماندگار شعر فارسی گفت که تمامی این افراد از ترکیبات و واژه‌های عصر خودشان استفاده کردند.

پس‌ازآن با پرسیدن سؤال‌های مختلف دیگر عسگری در پاسخ به این سؤالات بیان کرد: حرف‌های مهم جهان زده‌شده و ما خیلی بتوانیم شاعر باشیم درنهایت همتای شاعران ادوار گذشته می‌شویم.

همچنین عسگری دلیل فاصله گرفتن مردم با شعر امروز به‌ویژه غالب سپید را عدم آموزش این نوع شعر از دوره‌های ابتدایی به کودکان دانست و گفت به نظر من مقصر این اتفاق شعر و شاعر نیست بلکه خود مردم و مطالعه‌ی کم آن‌ها دلیل این فاصله گرفتن از شعر امروز است.

بعد از اتمام بخش پرسش و پاسخ  امید صباغ نو , محمد شیخی و حامد عسگری به ترتیب هرکدام چند غزل و ترانه خواندند که با استقبال حضار همراه بود و جذاب‌ترین بخش برنامه از دید حضار بخش شعرخوانی به نظر می‌آمد.

در قسمت پایانی عوامل برگزاری این همایش از مهمانان و حضار عکس دست جمعی گرفتند و حدود ساعت 20 این همایش به پایان رسید.

 

منبع: ریتم نو

نویسنده : حامد سلگی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه