ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۱۹۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۲۹ دی ۱۳۹۴

مایل نبودن در فضای سیل آلود پاپ حرکت کنم/ همکاری کاوه یغمایی و علی تفرشی

ریتم نو: دوشنبه بیست و هشتم دی‌ماه سال جاری ،جلسه‌ی نقد و بررسی آلبوم « شبت خوش باد من رفتم » به آهنگسازی و صدای علی تفرشی ،با حضور خالق اثر ،«محمدعلی بهمنی»، «محمد سریر» و «کاوه یغمایی» و اجرای «علیرضا ایرانی نژاد» برگزار شد. در این مجال هرکدام از مدعوین جلسه در خصوص اثر پیشرو سخن گفتند و در قسمت بعد به سؤالات خبرنگاران درباره اثر فوق پاسخ دادند.

+ محمدعلی بهمنی: شعر «سایه» به زمان ما تعلق ندارد/ آلبومی شنیدم که می‌شد در مورد آن صحبت کرد


کاوه یغمایی: مدتی موسیقی‌های ارکستری جان گرفته بود اما با صدور مجوز برای برخی خواننده‌ها این نوع موسیقی کم‌فروغ شد


alitafreshi2




محمد سریر : علی تفرشی اهلیت نقد شدن را دارد/ بهمنی: آلبومی شنیدم که می‌شد در مورد آن صحبت کرد


در ابتدای جلسه « محمد سریر » ضمن سلام و خیرمقدم گفت: سنت نقد در کشور ما کم بوده به‌طوری‌که حتی در خانواده‌ها نسبت به‌نقد جبهه‌گیری شده است. علت اینکه من امروز در این جلسه حضور دارم  این است که به باور شخصی من «علی تفرشی» اهلیت نقد شدن را دارد چراکه از یک‌سوی اثر تولیدشده‌ی او قابل‌اعتنا است و از سوی دیگر تحصیلات او به‌گونه‌ای است که به‌نوعی گواه بر این گفته است.


محمد سریر در ادامه افزود: او درک درستی از شعر دارد و همین درک باعث به وجود آمدن چنین آثاری شده است ...


سپس «محمدعلی بهمنی» بیان داشت: بعد از مدت‌ها آلبومی شنیدم که هم می‌شد در مورد آن صحبت کرد و هم می‌شد خوشحال بود که اثری قابل‌توجه شنیدیم. البته یکی از مشکلات من با این اثر این سؤال بود که چرا شعر امروز در آن نادیده گرفته‌شده است ای‌کاش جایی برای این مسئله هم وجود داشت.


درنهایت «کاوه یغمایی» اظهار داشت: تنها چیزی که باعث ناراحتی من شده است عدم حضور نوازنده‌های این آلبوم است چراکه مطمئن هستم هرکدام از آن‌ها در کار خودشان از بهترین‌ها هستند.


شعر «سایه» به زمان ما تعلق ندارد/ امروزه ظرفیت‌های شعر معاصر آن‌چنان‌که باید نیست


«علی تفرشی» درباره‌ی استفاده از اشعار کلاسیک در آلبوم «شبت خوش باد من رفتم» بیان داشت: در اکثر آثار از ترانه‌های امروزی استفاده کرده‌اند.اما من می‌خواستم با بهره بردن از علایقم کاری را خلق کنم البته کاملاً مخالف اشعار کلاسیک کهنه‌شده‌اند به نظر من این اشعار هنوز جاری هستند.


« محمدعلی بهمنی » افزود:من نیز  معتقدم این اشعار همچنان جاری هستند اما به‌طور مثال ای‌کاش در انتخاب شعر «سایه»، شعر به‌روزتری از او انتخاب می‌شد چراکه این شعر هم به زمان ما تعلق ندارد.البته این مسئله هم هست بعضی آثار معاصر چیزی برای عرضه شدن ندارند.


«محمد سریر » بیان داشت:برای پیشبرد هنر باید توجه ویژه‌ای به ادبیات کهن داشت درواقع  اگر بخواهیم اثر جدیدی را خلق کنیم باید ادبیات کلاسیک را بشناسیم اما عملاً امروزه ظرفیت‌های شعر معاصر آن‌چنان‌که باید نیست.


«علی تفرشی» در جواب سؤال اینکه  استفاده از پیشنهاد موسیقایی وزن عروضی شعر در موسیقی چقدر می‌تواند مثبت یا منفی باشد،گفت:سعی کردم خواندن من از ریتم دور نباشد چراکه اگر این‌گونه باشد به نظر من به آن تقطیع‌ها وفادار نبودیم.بسیاری از اشعار خودشان به شخص هنرمند پیشنهاد می‌دهند که چه بخوانند اما  محدود بودن اوزان عروضی باعث نمی‌شود که ملودی‌ها یکنواخت شوند.


alitafreshi


یغمایی: من با گذاشتن ملودی، زندانِ وزن شعر را می‌شکنم/  سود بیشتر آلبوم پاپ در مقابل آلبوم اینسترومنتال کاوه یغمایی


کاوه یغمایی اظهار داشت: وزن شعر همیشه برای من زندانی را به وجود می‌آورد اما اگر آن شعر خاص فضای جدیدی را به من عرضه کند سعی می‌کنم با گذاشتن ملودی این زندان را بشکنم اما باید عرض کنم روزانه شعرهای زیادی برای من فرستاده می‌شود ولی اعتقاددارم نودونه درصد آن‌ها کیفیت مناسبی ندارند .


وی در ادامه درباره‌ی  حضور موسیقی بی‌کلام در جامعه‌ی امروز موسیقی کشور گفت:مدتی موسیقی‌های ارکستری جان تازه‌ای به خود گرفته بود اما با مجوز صادر شدن برای برخی خواننده‌ها این نوع موسیقی کم‌فروغ شد.


خیلی راحت به شما بگویم مدیر یکی از شرکت‌ها درباره‌ی آلبوم اینسترومنتالی که مایل بودم آن را انتشار بدهم گفت:به‌جای این آلبوم از یک آلبوم پاپ استفاده می‌کنم و سود بیشتری می‌کنم و حتی هزینه‌ی کمتری هم متحمل می‌شوم.


درنهایت باید عرض کنم من نمی‌توانم زیاد  روی شعر معاصر کارکنم و فکر می‌کنم چرایی این موضوع به کیفیت شعرها برمی‌گردد که در تخصص من نیست.


«محمدعلی بهمنی» گفت:به نظر من این کار تلفیق ذاتی خاصی دارد و به‌عنوان یک مخاطب باید بگویم آثار موردپسندم بود و باید این نگاه را هم در نظر گرفت که نباید برای هنر قالبی متصور شویم یعنی نباید بگوییم این غزل است و آن مثنوی !(در موسیقی)با این دیدگاه صاحب نگاه تازه خواهیم شد.


alitafreshi3


تفرشی: باید دنبال هویتی ایرانی بود


«علی تفرشی» افزود:من پنج آلبوم موسیقی روانه‌ی بازار کردم که سه آلبوم در سبک پاپ است  اما در این زمان احساس کردم دغدغه‌ی من چیز دیگری است به همین خاطر و به دلیل مایل نبودن حرکت در فضای سیل آلود پاپ سعی کردم چنین اثری را به جامعه‌ی موسیقی پیشنهاد بدهم گرچه باید تأکید کنم هیچ توجهی به بازار نداشتم و مبنای من دغدغه‌هایم بودند.


وی ادامه داد: معتقدم موسیقی امروز ما  از موسیقی یونان،عرب،ترک و... نشأت می‌گیرد .این خیلی خوشایند نیست که ببینیم چه چیزی مد شده است و آن را اجرا کنیم باید دنبال هویتی ایرانی بود .


تفرشی درباره سبک خود در این آلبوم بیان داشت: باور من این است که سبک تلفیقی کارکردم و به دلیل علاقه‌ام به غزل و ادبیات کلاسیک از این اشعار استفاده کردم به‌عنوان یک آهنگساز با این اشعار ارتباط برقرار کردم و تصمیم به ساختن این آثار گرفتم گرچه انتخاب به‌گونه‌ای نبود که از ابتدا به دنبال چند غزل باشم بلکه طی مطالعاتی که داشتم چنین آثاری مرا مجذوب خود کردند.


درنهایت  با اعلام اینکه «علی تفرشی» و «کاوه یغمایی» قصد دارند باهم همکاری‌های خوبی را داشته باشند که حاصل این همکاری در قالب آثاری متفاوت عرضه خواهد شد،جلسه به پایان رسید.


منبع: ریتم نو


نویسنده: فرزین پاک‌طینت

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه