ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۵

هوشنگ کامکار: «مست هشیار» ازجمله آثار قابل‌توجه در حوزه موسیقی سنتی است

ریتم نو ـ «هوشنگ کامکار» آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی کامکارها گفت: آلبوم مست هشیار ازجمله آثار قابل‌توجه در حوزه موسیقی سنتی است و شنیدن آن را به دوستداران موسیقی توصیه می‌کنم.

+ میلاد کیایی: «مست هشیار» اثر ارزشمند هنری است و یک آلبوم فاخر و ماندگار است


 +دکتر محمد سریر: آلبوم «مست هشیار» اثری است که می‌تواند نقش اساسی ایفا کند





 


مراسم رونمایی آلبوم موسیقی «مست هشیار» به آهنگسازی داریوش پیرنیاکان و خوانندگی حمیدرضا نوربخش و همچنین با همکاری نوازندگان گروه موسیقی «شهنازی» با حضور تعدادی از هنرمندان سرشناس حوزه موسیقی کشور ازجمله؛ «هوشنگ کامکار»، «میلاد کیایی»، دکتر «محمد سریر»، «زیدالله طلوعی»، «داریوش پیرنیاکان» «فریدون شهبازیان»، «علی رستمیان»، «حمیدرضا نوربخش»، «بهرام جمالی»، «علی جهاندار»، «هومان اسعدی» و ... با اجرای «عطا نویدی» در سالن جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران در شهر تهران رونمایی ‌شد؛ آلبوم «مست هشیار» توسط شرکت پخش «هنر شهر» به مدیریت «صدرالدین حسین‌خانی» در سراسر کشور منتشر می‌شود و در اختیار علاقه‌مندان به موسیقی قرار خواهد گرفت.


موسیقی ایرانی جاودانه می‌‌ماند و اصالت خودش را حفظ می‌کند


در ابتدای این مراسم، کلیپی از کنسرت گروه موسیقی «شهنازی» که سال ۹۱ در تالار وحدت تهران اجراشده بود، به نمایش درآمد که در آن «داریوش پیرنیاکان» آهنگساز، نوازنده تار و سرپرست این گروه در مورد اجرای کنسرت «بازگشت» و پروژه آلبوم موسیقی «مست هشیار» توضیحاتی را ارائه داد و در ادامه، «میلاد کیایی» آهنگساز و نوازنده سنتور گفت: مایه خوشحالی است که این افتخار نصیب من شد که چند کلامی صحبت بکنم برای هنرمندانی عزیز و گرانقدری که کار فاخرشان باعث می‌شود که در موسیقی ایران جاودانه بمانند و موسیقی ایران اصالت خودش را حفظ بکند. واقعاً من اگر یک بار دیگر متولد بشوم به جای ساز سنتور، ساز تار را برای نوازندگی انتخاب می‌کنم چرا که پدرم همیشه به من می گفت تار سلطان سازهای ایرانی است. به هر حال این آلبوم هم نتیجه زحمات و تلاش استاد «داریوش پیرنیاکان» نوازنده مطرح تار است که به همراهی «حمیدرضا نوربخش» و گروه «شهنازی» کنسرتی را چند سال گذشته اجرا کردند و حالا به عنوان یک اثر موسیقایی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.


آلبوم «مست هشیار» اجرای زنده یک اثر ارزشمند هنری است


وی همچنین گفت: اجرای این آلبوم اجرای زنده است؛ و می‌دانید که اجرای زنده یک اثر ارزشمند هنری است که در استودیو ضبط نمی‌شود، که اگر اسم آن را هنری می‌گذاریم بایستی در کنار آن، صنعتی هم بگوییم، چون ما آن چیزی را که شنیدیم دقیقاً آن چیزی بود که در صحنه اجراشده بود. کوکها بسیار دقیق و نوانسها خیلی خوب رعایت شده بود؛ توجه به وجوه هنری یک اجرای زنده که انتقال آن به یک آلبوم موسیقی کار بسیار سختی است، پختگی در ملودی‌سازی برای شنیدن مخاطبان، غنای موسیقایی صدای خواننده که دارای حجم دلپذیر و فضایی پر احساس بود ازجمله ویژگی‌هایی است که می‌توانیم برای این آلبوم در نظر بگیریم و من از گروه اجرایی آلبوم سپاسگذارم که چنین اثر خوبی را روانه بازار موسیقی کردند. این اثر را می‌توان به دفعات شنید.


«مست هشیار» یک آلبوم فاخر و ماندگار است


این نوازنده سنتور در ادامه تأکید کرد: همه اهالی موسیقی می‌دانند اجرای زنده موسیقی ایرانی کار بسیار سختی است و این جای تحسین دارد که دوستان هنرمند ما ازجمله استاد پیرنیاکان و همراهانش توانسته‌اند این اجرای زنده را در قالب آلبوم به مخاطبان عرضه کنند. من آرزومندم همه ما قدردان این دو هنرمند باشیم چرا که کار بسیار بزرگی را انجام دادند. و امیدوارم این دو هنرمند در این برهه از زمان و در این دوران بتوانند موسیقی مملکت را حفظ بکنند. به هر حال «مست هشیار» یک آلبوم فاخر و ماندگار است که با تمام نقاط ضعف و قوت می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.


سال‌ها با زنده یاد «محمد رضا لطفی» در یک اتاق زندگی می‌کردیم


در بخش دیگری از مراسم رونمایی آلبوم موسیقی «مست هشیار»، کلیپی دیگر از کنسرت گروه موسیقی «شهنازی» به نمایش درآمد که در آن «حمیدرضا نوربخش» خواننده این اثر، در مورد اجرای کنسرت «بازگشت» نکاتی را ایراد کرد و در ادامه، «هوشنگ کامکار» آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی کامکارها گفت: به خاطر دارم پدرم همواره به موسیقی سنتی ایران علاقه بسیار فراوانی داشت و همیشه اجرای ردیف‌های استاد صبا را به عنوان یکی از علاقه‌مندی‌های خود در نظر داشت. ضمن اینکه من سال‌های سال با زنده یاد «محمد رضا لطفی» در یک اتاق زندگی می‌کردیم و در آنجا نیز همیشه ردیف کار می‌کردیم. پس بنابراین امروز می‌توانم با اجازه از شما هنرمندان در رابطه با آلبوم «مست هشیار» حرف بزنم. من بارها و بارها به این نکته اشاره کردم و امروز بار دیگر پیشنهادم را مطرح می‌کنم که ضرورت دارد برای موسیقی سنتی مان یک ردیف منسجم تعریف کنیم که مورد همه هنرمندان موسیقی ایرانی باشد. من معتقدم هر چه زودتر باید جلسه‌ای تشکیل شود که هنرمندان بتوانند به یک تعریف واحدی از ردیف موسیقی ایرانی برسند.


آقایان علیزاده، شجریان و ظریف از پیشنهاد بدشان نیامد


وی همچنین گفت: حتی خود آقای نوربخش هم می‌دانند ما در جلسه‌ای که آقایان علیزاده، شجریان، ظریف و تعدادی دیگر از بزرگان حضور داشتند این پیشنهاد را مطرح کردم و آنها هم از این پیشنهاد بدشان نیامد. شما می‌دانید  اگر یک هنرجوی علاقه‌مند موسیقی ایرانی بیاید و بگوید؛ می‌خواهم ردیف موسیقی دستگاهی یاد بگیرم هر استادی به اقتضای فضای کاری خود یک ردیف خاص را معرفی می‌کند. البته من بر این باورم همه این ردیف‌ها از نظر کالبد شکلی گوشه‌ها و فواصل تقریبا یکی است و کسی نمی‌تواند بگوید فلان گوشه من با فلان گوشه تفاوت دارد. من معتقدم این تفاوت‌ها فقط در بداهه‌نوازی است.هر نوع موسیقی که در ایران داریم اگر در شرایط با کیفیت و تکنیکی اجرا شود، بسیار ارزشمند است. این موضوع در موسیقی پاپ هم می‌تواند مصداق داشته باشد به عبارتی اگر در همین نوع موسیقی هم شرایط برای اجرای یک اثر تکنیکی و پر محتوا فراهم باشد این موسیقی هم از احترام و ارزش فراوانی برخوردار خواهد بود. به هر حال هر موسیقی خوب و بد دارد که باید در زمان خودش مورد قضاوت قرار گیرد.


آلبوم «مست هشیار» ازجمله آثار قابل‌توجه در حوزه موسیقی سنتی است


کامکار در ادامه تأکید کرد: آلبوم «مست هشیار» ازجمله آثار قابل‌توجه در حوزه موسیقی سنتی است که می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد، ضمن اینکه ما به هیچ عنوان نباید بگوییم این موسیقی مربوط به جامعه امروز ما نیست. امروزه در اروپا موسیقی قرن‌های سیزدهم و چهاردهم اجرا می‌شود که همه از آن دفاع می‌کنند. اتفاقا یکی از خصوصیات موسیقی سنتی ما این است که می‌شود از منابع غنی آن ملودی‌ها و حالات جدید به وجود آورد؛ منتها فقط در شکل اجرایی تفاوت‌هایی وجود دارد که باید آن را بر اساس محتوا هدایت کرد. یکی از ویژگی‌های مهم آلبوم «مست هشیار» اجرای زنده است که در آن قدرت نوازندگان و خواننده کاملا مشخص است. از این رو اثر را می‌تواند به یک آلبوم قدرتمند در حوزه موسیقی سنتی معرفی کرد.


آقای شجریان به درستی به اجرای تحریرها در استودیو اقدام می‌کنند


وی افزود: به هر ترتیب آنهایی که در حوزه موسیقی فعال هستند می‌دانند که بسیاری از خوانندگان هستند که وقتی در استودیو حضور پیدا می‌کنند گاهی هزار مرتبه برای اجرای درست یک تحریر وقت می‌گذارند و من غیر از چند هنرمند ازجمله آقای شجریان کمتر خواننده‌ای را می‌شناسم که به درستی به اجرای تحریرها در استودیو اقدام کنند در نتیجه می‌توانم بگویم به همین دلیل، اجرای درست آقای نوربخش در کنسرت سال ۹۱ گروه شهنازی، آلبوم «مست هشیار» کار خوبی است. خیلی‌ها می‌گویند که موسیقی ایرانی ما غم انگیز است اما شما در همین آلبوم، با شنیدن تراک اول می‌بینید که چه موسیقی شاداب و پرانرژی پیش روی مخاطب قرار می‌گیرد. پس می‌بینیم که همه چیز به ملودی و ریتم بستگی دارد که هنرمند در آن نقش اصلی را ایفا می‌کند.


شنیدن آلبوم «مست هوشیار» را به دوستداران موسیقی توصیه می‌کنم


سرپرست گروه موسیقی کامکار در ادامه گفت: من در حوزه خوانندگی آلبوم هم باید بگویم که هیچ نقطه خارجی را نشنیدم و آقای نوربخش در عین اجرای مناسب ملودی‌های خیلی زیبا، کاری کردند که من از آواز ایشان لذت ببرم به طوری که می‌توان گفت تأثیری از سبک استاد شجریان در کلیت کار مشهود بود؛ زیرا تنها خواننده‌ای که در سلیقه من در اجرای زنده خارج نمی‌خواند «محمد رضا شجریان» است که امیدوارم حالش هرچه زودتر خوب شود. بسیار کار زیبا و قشنگی بود و سازها بسیار آگاه جواب آواز می‌دادند و آقای «بهداد بابایی» ساز سه‌تار را با تکنیکی بسیار بالایی اجرا کردند.  در هر صورت بنده شنیدن این آلبوم را به دوستداران موسیقی سنتی که کار بسیار ارزشمندی توصیه می‌کنم.


«مست هشیار» در ارتقای سطح آگاهی مردم از موسیقی می‌تواند نقش موثری ایفا کند


این آهنگساز موسیقی در ادامه اظهار داشت: به اعتقاد من آلبوم «مست هشیار» یکی از آثاری است که هم در زمینه موسیقی سنتی ایران اثر بسیار ارزشمندی است و هم در ارتقای سطح آگاهی مردم از موسیقی می‌تواند نقش موثری ایفا کند. متأسفانه ما هم اکنون در شرایط هستیم که خصوصیات موسیقی سنتی ما در حال محوشدن است و این آلبوم به همین جهت قابل ارزش است که به این موضوع توجه کرده است.


«ایران گام» با مدیریت «صدرالدین حسین‌خانی» به خواننده و خالق اثر دستور نمی‌دهد


وی افزود: به هر حال اکنون در فضایی به سر می‌بریم که بسیاری از شرکت‌های تولید کننده آثار موسیقایی دوست ندارند این موسیقی‌ها را حتی بشنوند و این بسیار خوب است که شرکتی مانند «ایران گام» با مدیریت «صدرالدین حسین‌خانی» به خواننده و خالق اثر دستور نمی‌دهد که فلان کار و بهمان کار را برای فروش بهتر انجام بدهد و می‌آید و آلبوم «مست هشیار» را منتشر می‌کند که در اینجا از ایشان تشکر می‌کنم چون بعضی شرکتهای موسیقی اصلاً دوت ندارند چنین موسیقی‌هایی را بشنوند چه برسد به آنکه آن را پخش بکنند و یا تبلیغی برای آن بکنند و این خیلی مهم است؛ چون من خودم به این مسئله برخورد کردم. باز هم بایستی از شرکتهایی تشکر کرد که دنبال این نوع موسیقی‌ها هستند.


آلبوم «مست هشیار» را بسیار قابل ارزش می‌دانم و اثر خیلی خوبی است


«هوشنگ کامکار» در پایان سخنانش تأکید کرد: مهمتر از همه چیز، از ویژگی‌های بسیار مهم آلبوم «مست هوشیار» اجرای زنده بودن آن است؛ چون در اجرای زنده قدرت آن نوازنده و خواننده کاملاً مشخص است. به همین دلیل این آلبوم را بسیار قابل ارزش می‌دانم و اثر خیلی خوبی است.


تلاش‌های شرکت «ایران گام در اعتلای موسیقی ایرانی و نشر چنین آثاری ارزشمند است


در بخش دیگری از مراسم رونمایی آلبوم موسیقی «مست هشیار»؛ «عطا نویدی» مجری این برنامه گفت: از طرف دست اندرکاران این آلبوم، از جناب آقای «صدرالدین حسین‌خانی» مدیر شرکت موسیقی «ایران گام» و همکاران محترمشان برای انتشار این اثر موسیقایی تشکر ویژه‌ای می‌کنم؛ قطعاً تلاش‌های این بزرگواران در اعتلای موسیقی ایرانی و نشر چنین آثاری ارزشمند است. در اینجا بر خود وظیفه می‌دانم که برای استاد «محمد رضا شجریان» فخر هنر ایران آرزوی سلامتی بکنم و امیدوارم یک بار دیگر ایشان را روی صحنه‌ها و در میان علاقه‌مندان موسیقی ببینیم.


آلبوم «مست هوشیار» اثری است که می‌تواند نقش اساسی ایفا کند


در ادامه این مراسم، دکتر «محمد سریر» رییس شورای عالی خانه هنرمندان گفت: به اعتقاد من آلبوم «مست هوشیار» اثری است که می‌تواند به یکی از ارکان مهم موسیقی ملی که در حال تغییر است نقش اساسی ایفا کند. من بر این باورم موسیقی ملی با کیفیت درست است که می تواند در میان مخاطبان تاثیر گذار باشد. تولید چنین کارهایی در شرایط فعلی موسیقی کشور کار بسیار مشکلی است زیرا بازار موسیقی ایران به سمت کارهایی رفته که وجه هنری کمتری دارند و اینکه تعدادی از هنرمندان صاحب نام موسیقی این سرزمین همت کنند و به انتشار اثری دست بزنند که طرفداران خاص خود را دارد کار بسیار ارزشمندی است که باید آنها را ستود. به هر حال این موسیقی همان طور که گفتم طرفداران خاص خود را دارد اما من بر این باورم تأثیرخود را در بلند مدت خواهد گذاشت و خون تازه‌ای را هم به فضای موسیقی کشور وارد می‌کند.


خوشبختانه با همکاری شرکت «ایران گام» توانستیم «مست هشیار» را منتشر کنیم


«داریوش پیرنیاکان» آهنگساز و نوازنده تار آلبوم «مست هشیار» گفت: من همیشه دل در گروی موسیقی داشته و دارم و بر این باورم هنری می‌تواند تأثیرگذار باشد که سطح آگاهی مردم را بالا ببرد. متأسفانه رسانه‌ها به ویژه رسانه‌ملی در تنزل دادن سطح آگاهی مردم نقش بسزایی دارند و باز هم متأسفانه همین رسانه ملی به هیچ وجهی به موسیقی جدی و تفکر برانگیز توجه نمی‌کند. همین امر به خودی خود باعث می‌شود که شرکت‌های موسیقی هم ناخودآگاه و ناچارا به سراغ کارهایی بروند که سطح آگاهی مردم را پایین می‌برد. این آلبوم برگرفته از کنسرت گروه شهنازی در سال ۹۱ بود که از آن زمان تا به امروز بسیار دوست داشتیم فضایی را فراهم کنیم که کار در قالب یک اثر صوتی به مخاطب معرفی شود، اما سعی کردیم ماجرا را به کسی تحمیل نکنیم اما خوشبختانه با همکاری «صدرالدین حسین‌خانی» در شرکت موسیقی «ایران گام» توانستیم این کار سخت را به سرانجام برسانیم تا امروز شاهد برگزاری مراسم رونمایی باشیم.



منبع: ریتم نو


عکس‌: منصور جهانی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه