ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۳۲۷۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۲۸ تير ۱۳۹۵

ورکشاپ ماهان میر عرب و امیر وهبا در هترا برگزار خواهد شد

ریتم نو - ماهان میر عرب که خبر بروی صحنه رفتنش را منتشر کرده بودیم، هفته‌ی آینده در آموزشگاه هترا (گیشا) به همراه امیر وهبا ورکشاپ های مجزا ویژه‌ی گیتار و کاخُن برای علاقه‌مندان برپا خواهند کرد.


ریتم نو - ماهان میر عرب که خبر بروی صحنه رفتنش را منتشر کرده بودیم، هفته‌ی آینده در آموزشگاه هترا (گیشا) به همراه امیر وهبا ورکشاپ های مجزا ویژه‌ی گیتار و کاخُن برای علاقه‌مندان برپا خواهند کرد.


امیر وهبا در سال ۱۹۹۲م.در شهر ویلاخ اتریش متولد شد،در سن شش‌سالگی شروع به یادگیری ساز آکاردئون  کرد. دو سال بعد سازهای پرکاشن کلاسیک را شروع کرد و درگیر پروژه‌های مختلف موسیقی کلاسیک و مدرن شد. در سن 15 سالگی امیر وهبا آموزش پرکاشن کلاسیک را در دانشگاه موزیک در وین شروع کرد.به‌واسطه پدر مصری‌اش امیر وهبا در حین رشد موسیقایی‌اش شروع به شنیدن موسیقی عربی کرد و همیشه برایش استایل های مختلف و سنتی موسیقی جذاب بوده است.تحول موسیقایی او از جایی شروع شد که در کارگاهی درباره پرکاشن لاتین و برزیل شرکت کرد.


در سال ۲۰۱۰ امیر وهبا به رُتردام نقل‌مکان کرد و در دانشگاه کُدآرتس در رشته موسیقی پرکاشن جهانی ادامه تحصیل داد و مشغول به پروژه‌های مختلفی شد. در طی زمانی که در هلند به سر می‌برد تمرکز خود را بر روی موسیقی لاتین،فلامنکو و مشرق زمین قرارداد.امیر وهبا بعد از گرفتن لیسانس خود از کشور هلند،در وین به زندگی و کار مشغول است.



مباحث کارگاه گروه نوازی ماهان میر عرب به شرح ذیل است:


۱. بحث و گفتگو درباره مباحث بنیادی در موسیقی (گام، هارمونی، ریتم)


۲. آهنگسازی


۳. بداهه‌نوازی


۴. تشکیل آنسامبل های مختلف از شرکت‌کنندگان و انتخاب آهنگ برای هر آنسامبل ( جز، موسیقی تلفیقی، لاتین، فانک، پاپ)


۵. ریتم سکشن و تنظیم برای آنسامبل با توجه به آهنگ‌های انتخاب شده


۶.کار بر روی تک‌تک سازها و صحبت درباره مباحث بنیادی نوازندگی


۷. کار با گروه‌ها و اجرای قطعات



photo_2016-07-18_00-11-34


مباحث كارگاه نوازندگي كاخُن امير وهبا (Amir Michael Wahba) به شرح ذیل است:


۱.در شروع کارگاه،تمرکز بر تکنیک‌های پایه‌ای و صدادهی کاخن است.ریتم‌های ساده و واریوسیون های مختلف آموزش داده می‌شود.پس‌ازآن چندریتم فلامنکو که تا حدی پیشرفته‌تر است آموزش داده می‌شود.


٢.تأکید بخش بعد بر تک‌نوازی کاخن است،چالش اصلی این بخش پیدا کردن الگوهای ریتمیک جذاب با ایده‌های مشخص برای تک‌نوازی است. تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی در جهت افزایش توانایی‌های نوازنده برای بداهه‌پردازی در وزن‌های مختلف ارائه می‌شود.


٣.امروزه،کاخن با سازهای کوبه‌ای دیگر مانند:سنج‌ها،اِسنِر و سازهاي کوبه‌ای ديگر ترکیب می‌شود و باعث ايجاد تنوع صدا و رنگ در گروه می‌شود كه نمونه‌هایی از هماهنگي و تركيب این‌گونه از سازها را بررسي می‌کنیم،همچنين استفاده از شِيكِر و اِستيك در تركيب با كاخُن منجر به طرحي مانند ساز درامز می‌شود.


٤.اجرای ریتم‌های لنگ مانند:٥/٨،٧/٨ و... بخش مهمی برای نوازنده سازهای کوبه‌ای محسوب می‌شود.


در بخش آخر کارگاه،تمرکز بر درک این ریتم‌ها و یادگیری روش‌هایی برای بداهه‌نوازی آزادانه‌تر در ریتم‌های لنگ است.



گفتنی است؛ شرکت در کارگاه برای همه نوازندگان سازهای ایرانی و غربی آزاد است و کارگاه گروه نوازی ماهان میر عرب در ۴ جلسه از تاریخ 6 مردادماه و كارگاه نوازندگي كاخُن امير وَهبا در 3 جلسه از تاریخ 5 مردادماه برگزار می‌شود که هر جلسه ۳ ساعته خواهد بود.


علاقه‌مندان جهت حضور در جلسات می‌توانند با شماره‌های ۰۲۱۸۸۲۷۶۳۳۲ ،٠٢١٨٨٢٨١٥٦٩ تماس حاصل فرمایند یا به‌صورت حضوری به آموزشگاه «هترا» مراجعه نمایند.


منبع: ریتم نو


نویسنده: اشکان شاهرخ


 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه