ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

کد خبر: ۲۳۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۷ - ۰۵ فروردين ۱۳۹۵
پدیده نیشابوری

+ ترجیح دادم کم‌کار باشم تا با نبض بازار موسیقی جلو بروم
+ بعد از «رفت که رفت» نگاه جدیدی به «بی تو» پیدا کردم
+ همیشه باید مخاطب عام را هم در نظر داشت

ریتم نو: پدیده نیشابوری از حضور پررنگش در آلبوم جدید «رضا یزدانی» خبر داد و گفت: علت اینکه در آلبوم قبلی حضور نداشتم ،سکوت چندساله‌ی خودم بود. وی در خصوص فضای حاکم بر ترانه‌های در آلبوم گفت: این آثار موضوعی عاشقانه دارند اما نمی‌توانم بگویم چقدر از جنس «رفت که رفت»  هستند یا نه!
این ترانه‌سرا بیان داشت: بعدازاین که قطعه‌ی «رفت که رفت»با ترانه‌ی من و صدای «رضا یزدانی» اجرا شد؛تصمیم گرفتیم که در خصوص ترانه‌های عاشقانه‌ی دیگری از من ، باهم تعامل  داشته باشیم .علت اینکه در آلبوم  قبلی «یزدانی » حضور نداشتم این است که  در آن زمان تقریباً کاری نمی‌نوشتم.درواقع بعد از چند سال سکوت، دوباره سعی کردم بنویسم و جالب اینجا است که مجدداً کارم را با «رضا یزدانی » آغاز کردم. در حال حاضر نیز باید بگویم با دو یا سه قطعه در آلبوم جدید او حضور دارم.
نیشابوری در ادامه گفت:روال این همکاری به این شکل است که ترانه‌ام توسط خواننده‌ی آلبوم ،  از بین آثاری که نوشته‌ام انتخاب می‌شوند. در حقیقت سفارش خاصی وجود ندارد مگر در میان گذاشتن  موضوع کلی آثار مثل : عاشقانه، اجتماعی و...
وی در خصوص سبک خواننده‌ی مذکور اظهار داشت:با قطعیت نمی‌توانم بگویم که قطعات او پاپ هستند یا راک اما نکته‌ای که  همیشه برای من  مهم بوده این است که وی همیشه دنبال آثار متفاوت بوده و هست و برای به تحقق رساندن اهداف خودش ، حتی با ترانه‌سرایان جوانی که  شاید اسم آن‌ها را کسی نشنیده باشد کار می‌کند.این امر می‌تواند خیلی مفید باشد چراکه ازیک‌طرف خواننده به خواسته‌اش رسیده و از طرفی فرصتی هم برای جوان‌ترها به وجود می‌آید.
پدیده نیشابوری همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار ریتم نو راجع به سبک ترانه‌هایش  و تفکر برخی مخاطبان  مبنی بر ساده‌نویسی در آثار وی ، گفت: نباید ساده‌نویسی را با سهل‌انگاری یکی دانست. حاضرم از تمام آثاری که نوشتم دفاع کنم زیرا ترجیح دادم  کم‌کار باشم تا با نبض بازار موسیقی جلو بروم. من با صادر کردن صنایع بدیع در ترانه‌ها مشکل ندارم ولی معتقدم این مهم باید در راستای متن و با توجه به ظرفیت‌های ترانه صورت بگیرد.فکر می‌کنم آوردن کلمات عجیب‌وغریب در یک ترانه مزیتی نباشد و در برخی موارد اگر خالق اثر از پس آن کلمات برنیاید موجب گمراهی مخاطب می‌شود به‌گونه‌ای که  درواقع مخاطب این آثار مغلوب و فریب‌خورده‌ی  رژه‌ی واژگانی بعضی متون می‌شود و از جنبه‌های دیگر بازمی‌ماند. ترانه اصلاً شوخی‌بردار نیست ولی نمی‌دانم چرا  بعضی آن را به شوخی گرفته‌اند.
ترانه‌سرای آلبوم جدید یزدانی افزود: «الکساندر پوپ » می‌گوید:«  شعر چیزی است که همه‌ی آدم‌ها به آن فکر می‌کنند ولی همه نمی‌توانند آن را بنویسند» و «سید علی صالحی» که حق استادی به گردن من دارد ،همیشه می‌گوید: «اثر خوب اثری است که عام آن را بفهمد و مخاطب خاص بپسندد.» یک ترانه‌سرا باید از سلیقه‌ی مردم خبر داشته باشد و با این دانسته‌ها حرفه‌ای برخورد کند.
وی اضافه کرد: دریکی از کارگاه‌های «سید علی صالحی» بودم و از یک اصطلاحی  استفاده کردم که کاربرد کمتری در بین عامه‌ی مردم داشت. از من پرسیدند که تو در روز چند بار از این اصطلاح استفاده می‌کنی؟ البته این به این معنا نیست که اصلاً از یک سری کلمات استفاده نکنیم ولی همیشه باید مخاطب عام را هم در نظر داشت.
«پدیده نیشابوری» در پایان گفت: نمی‌توانم بگویم سه ترانه‌ای که در آلبوم خواهید شنید از جنس «رفت که رفت » هستند یا نه اما باور دارم بعد از «رفت که رفت» نگاه جدیدی به بی تو(ترانه‌هایی با مضمون فراق) پیدا کردم.

منبع: ریتم نو
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه