ریتم نو | سایت خبری - تحلیلی موسیقی ایران و جهان

تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۶

«پَرسه» با نوای تار فرج‌نژاد منتشر شد / همراه با یادداشتی از بهزاد عبدی

ریتم نو - پروژه‌ی «عصیان» باهمت میدیا فرج‌نژاد شکل‌گرفته و دومین گامِ این پروژه قطعه‌ی «پرسه» است.


به گزارش روابط عمومی پروژه‌ی «عصیان»، میدیا فرج‌نژاد نوازنده تار و آهنگساز موسیقی ایرانی پروژه‌ای با عنوان «عصیان» طراحی کرده که قرار است قطعه‌های آن به‌صورت تدریجی منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.


این پروژه شامل چندین قطعه‌ی موسیقی با محوریت تار است که به‌صورت صوتی و تصویری ضبط و به تفکیک منتشر می‌شود. درنهایت هم همه‌ی این آثار در قالب آلبومی به بازار ارائه خواهد شد.


نخستین گام این پروژه قطعه‌ی «تارَنگ» بود که پیش‌تر به‌صورت صوتی و تصویری منتشر شد و اکنون دومین قطعه از این پروژه با عنوانِ «پرسه» منتشر می‌شود. این قطعه در آواز اصفهان نواخته شده و صدابردارش پیمان توسلی است.


آثاری که در قالب پروژه‌ی «عصیان» ساخته می‌شوند، سعی در ایجاد فضایی موسیقایی مبتنی بر نغمات موسیقی اصیل ایرانی اما با رویکردی امروزی و نگاهی نوگرایانه را دارد .


بهزاد عبدی از آهنگسازان مطرح موسیقی ، یادداشتی برای قطعه‌ی «پرسه» نگاشته که متن این یادداشت به این شرح است:


«قطعه‌اى كه مثل رود جارى است، زلال است، نُتهايش ديدنى‌اند و پر از تصاويرى است بی‌بدیل از ذهن سيال و چه‌بسا طغيانگر آهنگساز و نوازنده آن.


اين رود حتماً به بی‌نهایت مى‌رسد و ابدى است و تا دريا، درياست اين رود به او مى‌پيوندد. جرعه‌اى از اين رود نيوش كنى مست مى‌شوى و همراهش مى‌شوى.


قطعه فرم مستحكمى دارد و درعین‌حال منعطف. ايستاده بر سكوى كهن به آينده نظاره مى‌كند و از حالات و رفتار موسيقى نو كه همانا تصورات زيباى نوازنده است سرچشمه مى‌گيرد.


تكنيك اجرايى آن استفاده كمتر از دست راست (مضراب است) و چه خوب كه از قلب فرمان مى‌گيرد.


درود بر ميدياى عزيز كه همواره خلاق است و طغيانش حتى در آرامشش هويداست».


در ادامه می‌توانید قطعه‌ی «پرسه» را از اینجا بشنوید و دانلود کنید.



منبع: ریتم نو

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
تقویم هنری ادامه