علی قمصری یکی از نمادهای نوگرایی در موسیقی ایرانی است و طرفداران و منتقدان بسیاری دارد. این هنرمند پرکار که نگاه خاص خود را به موسیقی ایرانی دارد، تاکنون آلبومهایی مانند «نقش خیال»، «چه آتشها»، «آب، نان، آواز»، «عبور» و آثار دیگری که حرفهایی نو در موسیقی داشتهاند را در بازار موسیقی کشور منتشر کرده است و در هرکدام از این آلبومها نیز بهنوعی سعی شده تا مرزهای نوازندگی تار و موسیقی ایرانی گسترش یابد.
قمصری درباره آلبوم «دُرصط» اینگونه میگوید: «این واژه در این مجموعه، حاصل بار دگرگونی معنایی در قواعد حاضر موسیقی ایرانی، برای ارائه درونیات شخصی است بدون اینکه به اسلوبها خدشهای وارد شود. دُرصط نه غلط است نه درست. ارائه «دُرست»، را اگر بازنمایی و «غلط» را نادیده انگاشتن اصول بپنداریم، به اعتقاد من راه سوم، درصط عمل کردن، یعنی رسیدن به آفرینش هنری با وفاداری به اصول، همان هدف اصلیام در خلق اثر است.»
در ادامه قمصری از تصاویر ذهنی که برای خلق این اثر داشته میگوید که آن تاریکی مطلق و حضور یک شمع بوده است. ناگفته نماند استفاده از تار و ارکستر زهی ساز بندی موردعلاقه قمصری در این اثر نیز دیده میشود.
آلبوم دو بخش دارد که در نخستین بخش قطعات «پنجرههای مات»، «سماجت دست»، «مرا...» و «نفس زنان» که در گوشه نیشابورک اجرا میشود و «درصط» را خواهیم شنید. دومین بخش هم اجرای زنده در کنسرت سمنان است و سه قطعه بانامهای «سایه یک سایه»، «رو به ور» و «دویدن روی آب» دارد.
«علی قمصری» در این آلبوم فقط تار مینوازد، همراهان او «میثم مروستی» با ویولن، آلتو و ویولنسل، «کامران منتظری» با تنبک و کاخن، «زکریا یوسف» با دف، بندیر و دیگر سازهای کوبهای هستند. «مصباح قمصری» نیز این بار فقط در نقش تولیدکننده آلبوم ظاهرشده است. البته «درصط» کاوری تأملبرانگیزی دارد. در تصویر اول آن قمصری با چتری بالای سرش روبروی دوربین و مخاطبش ایستاده است اما درست بالعکس در زیر چتر فقط باران میآید.
شایانذکر است که این آلبوم در هفته دوم اسفندماه به بازار موسیقی عرضه میشود اما پیشفروش نسخه دیجیتال آن از دومین روز اسفند در سایت «بیپتونز beeptunes.com» آغازشده و این اثر بهصورت قانونی قابل دانلود است.